Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor MarcvanZuylen » vr aug 02 2019 9:55 pm

Heb al heeeel veel NEF-files via Capture NX-D bewerkt en daarna automatisch als TIF-bestand laten openen in Photoshop. Maar gisteren hield NX-D er plotsklaps mee op. Opeens kreeg ik de melding:

De bestandtypen van een of meer bestanden worden niet ondersteund en kunnen niet worden geconverteerd. Alleen de bestanden in indelingen die worden ondersteund door Capture NX-D worden geconverteerd en geopend in de toepassing.

Ik dacht eerst dat het iets met de cache te maken zou hebben dus cache leeggemaakt. Maar dat hielp niet. Nieuwste versie van NX-D opnieuw geinstalleerd, geen resultaat. Computer opnieuw opgestart, geen resultaat. Gegoogled, geen resultaat. En opeens werkte het weer.

Vandaag weer meer dan 300 files verwerkt, geen probleem. Totdat het probleem zich weer voordeed. Inmiddels ook Photoshop opnieuw geinstalleerd en alles van Nikon verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft bestaan. Als ik aangeef dat ik een NEF in Photoshop wil openen dan toont het pop-up-schermpje dat hij dit gaat doen, tot de 98% en dan krijg ik bovenstaande melding. Zoals gezegd, geGoogled maar nergens iets te vinden. Ook de NEF-files die ik vandaag nog wel kon openen (of files van vorige maand of vorig jaar) worden nu niet meer geaccepteerd.

Als ik via ViewNX-i aangeef een NEF te willen openen via Photoshop dan wordt Photoshop geopend met CameraRaw.

Iemand die me misschien kan helpen?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor Richard » vr aug 02 2019 10:50 pm

Ben ik benieuwd welk besturingssysteem je gebruikt.

In Capture NX-D op Windows geeft Ctrl-F1 dit venster en daarna start Photoshop:

Afbeelding

Pas nadat Photoshop in Capture NX-D is geregistreerd - dit was blanco.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor MarcvanZuylen » vr aug 02 2019 11:24 pm

@Richard, ik werk met Windows 7 (64bit).

Dat scherm krijg ik ook altijd. alleen nu stopt hij dus bij de 98% en geeft dan de melding.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor wil » za aug 03 2019 10:36 am

Op de mac heb ik ook steeds problemen met Capture NX-D. Bewerkte Nef bestanden als serie verwerken naar jpeg loopt altijd vast na aantal beelden. Ik moet het stuk voor stuk doen. Jammer dat Nikon Capture NX2 er niet meer is. Dat vond ik een veel beter en stabieler programma.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor MarcvanZuylen » za aug 03 2019 11:37 am

Het vreemde is, wanneer ik een bestand selecteer en het dan via "Bestandsconversie" omzet naar TIFF (8 of 16bit) dan werkt het wel. Maar via "Openen In" - "Photoshop" werkt het dus niet meer.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor Richard » za aug 03 2019 1:27 pm

Landerd schreef:@Richard, ik werk met Windows 7 (64bit).

Dat is wat je nog niet heb geupdate; Windows 7 naar Windows 10 update kan nog steeds. Afgelopen week succesvol met mijn werk laptop gedaan. Dat stond al een poosje op mijn verlanglijstje en na aantal BSoD's tijdens de vakantie dus uitgevoerd. Ik verdenk een driver conflict van BSoD, sinds een Word Perfect medewerker mijn vraag beantwoorde met de wedervraag of de grafische driver up-to-date is verbaas ik me over weinig. Grafische driver updaten was de oplossing voor mijn vraag.

De upgrade van Windows 7 naar Windows 10 kan mislukken als er software op staat die onder Windows 10 niet werkt, een voorbeeld hiervan zijn oudere VMware Workstation versies.

Uiteraard heb ik eerst een backup gemaakt, in dit geval met Clonezilla omdat dat geen installatie nodig heeft. Als je geen bezwaar tegen installatie heb is Macrium Reflect Free een alternatief die ik al eens eerder heb aangeraden: viewtopic.php?f=52&t=66977&p=885813&#p885813
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor MarcvanZuylen » za aug 03 2019 1:34 pm

Ik kan me voorstellen dat wanneer je updates hebt binnen gehaald dat een programma dan plotsklaps niet meer werkt (omdat 1 van die updates een nieuwe driver heeft geinstalleerd waardoor het conflict ontstaat), maar als je 3 uur lang aan het werk bent, 200 foto's hebt geopend en ineens krijg je een foutmelding bij foto 201...zou dat dan toch met het besturingssysteem te maken kunnen hebben? Heb namelijk (nog) niet zoveel zin om te updaten naar een nieuw besturingssysteem.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor Richard » za aug 03 2019 1:55 pm

Landerd schreef:Ik kan me voorstellen dat wanneer je updates hebt binnen gehaald dat een programma dan plotsklaps niet meer werkt (omdat 1 van die updates een nieuwe driver heeft geinstalleerd waardoor het conflict ontstaat), maar als je 3 uur lang aan het werk bent, 200 foto's hebt geopend en ineens krijg je een foutmelding bij foto 201...zou dat dan toch met het besturingssysteem te maken kunnen hebben?

Dat is de uitdaging met computers. :evil:
Heb namelijk (nog) niet zoveel zin om te updaten naar een nieuw besturingssysteem.

Het is niet voor niets dat ik er zo lang mee heb gewacht. Maar support voor Windows 7 eindigt volgend jaar. Voor die laatste 5 maanden een verse Windows 7 installatie vind ik energie verspilling.

Ben ik eigenlijk wel benieuwd of er Capture NX-D gebruikers op Windows 10 mee lezen?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor EdvandeZilver » za aug 03 2019 6:34 pm

Ben ik eigenlijk wel benieuwd of er Capture NX-D gebruikers op Windows 10 mee lezen?

Werkt zonder problemen onder W10.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX-D opent NEF-bestanden niet meer in Photoshop.

Berichtdoor MarcvanZuylen » ma aug 05 2019 10:49 am

Schiet mij maar lek.

Was weer even aan het kijken en zag toen dat bij de opties om te exporteren als TIFF, je de keuze hebt om vanuit NX-D de foto als 8bit of 16bit TIFF te exporteren. Deze stond op 16bit. Ik wijzigde 'm in 8bit en......kon de foto weer openen in Photoshop. Vreemd. Maar nog vreemder, toen ik de tweede foto wou openen, kreeg ik weer de melding:

"De bestandtypen van een of meer bestanden worden niet ondersteund en kunnen niet worden geconverteerd. Alleen de bestanden in indelingen die worden ondersteund door Capture NX-D worden geconverteerd en geopend in de toepassing". Dus na 1 keer een foto geopend te hebben lukt het nu ook niet meer.

EDIT:
Denk dat ik het opgelost heb. Op 1 van de partities op 1 van mijn harde schijven was niet veel meer ruimte over. Een aantal bestanden er af gegooid om meer ruimte te krijgen en....probleem opgelost.
Zou in mijn ogen logisch kunnen zijn als die partitie was gelinkt aan de cache van NX-D of aan de cache (of scratchdisks) van Photoshop, maar beide is niet het geval. Dus waarom een volle partitie, die op geen enkele wijze gelinkt is aan NX-D of Photoshop, zorgt voor het probleem is me niet duidelijk.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten