Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor WillyEef » di nov 26 2019 10:06 pm

Beste allemaal,

Weet iemand of het mogelijk is om ook in PHOTOSHOP twee of meerdere foto's (met verschillende belichtingen), dezelfde belichting te krijgen/synchroniseren? In Lightroom gaat dat via de stappen SETTINGS en Match Total Exposures. Kleuren en andere settings (z.a. contrast etc.) kunnen in ""Camera Raw/Select all"" wel gesynchroniseerd worden. Daar wordt echter niet de ""brightness/belichting"" gesynchroniseerd en dat is toch wel belangrijk bij de volgende stap in het Focus Stacking proces.

Ben benieuwd of dat mogelijk is.

Alvast bedankt voor de reacties.

Met"vriendelijke groet,

WillyEef
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor mozes » di nov 26 2019 10:21 pm

Volgens mij gaat dat niet.
Wat ik zelf doe is bv 2 fotos of meer in acr openen, alle selecteren. en photoshop via automatich dit zelf te laten doen.
Daarmee kom ik al een heel eind, daarna is het finetunen
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor WillyEef » wo nov 27 2019 3:43 pm

Beste Mozes,

Dank je wel. Ga het proberen.

Met vriendelijke groet,

WillyEef
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor WillyEef » wo nov 27 2019 4:45 pm

Beste Mozes,

Bedoel je ""lagen automatisch uitlijnen"" en "lagen automatisch laten overvloeien"? Als je dat bedoelt: daar worden kleuren en andere settings (z.a. contrast, helderheid) wel gesynchroniseerd, maar het verschil in belichting/brightness van twee foto's niet. Waar kan ik de stap ""en photoshop via automatisch dit zelf te laten doen"" vinden?

Groetjes,

WillyEef.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor mozes » do nov 28 2019 11:25 am

Klopt de belichting brightness blijft achter.
Dit corrigeer ik in photoshop zelf (finetunen) met levels of een curve en heel soms met brightness contrast maar dat pakt naar mijn smaak net wat te hard aan.
Nu is mijn soort fotografie daarvoor niet zo kritisch :problem:

Mijn kennis rijkt hiervoor niet ver genoeg, maar er moet wel haast een truukje voor zijn.
Lukt het met bv "Match Color" onder "Image" en dan "Adjustments

Ik ga me er ook eens beter in verdiepen, het kan nog wel eens van pas komen :D
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor WillyEef » do nov 28 2019 4:15 pm

Hallo Mozes,

Ik ga je voorstellen/suggesties proberen.

Nogmaals bedankt.


Hartelijke groeten,

Willy Eef
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor WillyEef » do nov 28 2019 8:30 pm

Beste Mozes,

Helaas ook onder Image, Adjustments en Match Colors lukt het niet om de verschillende belichtingen van 2 foto's te ""synchroniseren. Match colors ""bewerkt"" de kleuren en niet de ""brightness"".

Heb je nog meer suggesties? Ze zijn welkom


Met vriendelijke groet,

WillyEef.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor mozes » vr nov 29 2019 11:42 pm

Lukt het niet daarna, om bij 1 foto de brightness aan te passen aan de andere foto?

Nu kwam ik deze handleiding tegen, het zijn nogal wat stappen.
https://digital-photography-school.com/ ... photoshop/

Vrees dat ik je er niet verder mee kan helpen.
Zoals eerder gezegt mijn foto's zijn gelukkig niet zo kritisch, en verder staan de settings van de camera bij foto's in serie nagenoeg gelijk. iso, sluiter en diafragma (en zou ik witballans ook vast moeten zetten, maar die staat op auto)

Voor onderstaand plaatje (even ter ilustratie)
Alle 4 de foto's geselecteerd in acr,
stap 1, kiezen voor profile adobe neutraal, voor een zo vlak mogelijk plaatje qua kleuren
stap 2, enable profile corrections, om mogelijke vignetting al uit de foto te halen.

Meer is er aan deze foto nog niet gedaan.
Afbeelding

Je kan het eens proberen met deze 4 foto's.
Downloaden kan via https://www41.zippyshare.com/v/NJ8ynnRc/file.html (4 .nef bestanden)
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor WillyEef » za nov 30 2019 12:35 pm

Beste Mozes,

Dank je wel voor je inspanning en moeite. Ga weer aan de gang met je voorstellen.

Harteljke groeten,

WillyEef.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor henkk » za nov 30 2019 5:48 pm

In Capture NX-D heb je de opties witpunt instellen, zwartpunt instellen (en middenpunt instellen). Als je op dezelfde plek op de div. foto's wit- en zwartpunt instelt, lijkt me dat je een behoorlijk identieke belichting moet krijgen (tenzij de foto's helemaal verschillend belicht zijn, maar dat zal toch niet het geval zijn voor een focusstack).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor WillyEef » do dec 05 2019 2:44 pm

Beste Henk,

Dank je wel voor je reactie.

De foto's zijn juist verschillend belicht. Vandaar mijn vraag. Een foto waarbij het focuspunt op de donkere voorgrond gericht en belicht (expose to the right) is en een andere foto met een ander focuspunt waarbij de lichtere/heldere achtergrond belicht (expose to the right) is. Zoals al eerder gezegd; dit is in lightroom te synchroniseren (via de set-up ""Settings"" en ""Match Total Exposures""). Ik vraag mij af of er in Photoshop ook zo'n ""set-up" is, waardoor de beide foto's qua helderheid ook gesynchroniseerd worden om ze daarna voor Focustacking te gebruiken.


Met vriendelijke groet,

WillyEef


P.S,

Om juist zoveel mogelijk informatie uit de lichte maar vooral donkere delen van een foto/opnmame te halen, wordt de ""Expose To The Right"" techniek toegepast. Als het echter niet mogelijk is deze 2 foto's te synchroniseren, heeft het ook weinig zin om dit toe te passen in Photoshop.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor mozes » do dec 05 2019 4:27 pm

Expose To The Right is vooral bedoeld voor hoge iso waardes.
photoshop voert standaard al een kleine ettr uit. (0.5 dacht ik)

Zeker bij stacking je histogram in de gaten houden,
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor henkk » do dec 05 2019 8:31 pm

Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je de belichting wil synchroniseren. Wat gebeurt er als je dat niet doet? Eventuele uitbijters in het samengesteld beeld kun je nog met div instrumenten bijstellen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor WillyEef » vr dec 06 2019 12:46 pm

Beste Henkk en Mozes,

Heb deze ""Expose To The Right"" techniek overgenomen/afgekeken van Dave Morrow. Klinkt heel plausibel wat hij zegt. Alleen doet hij zijn post-processing in Lightroom en Photoshop. Het synchroniseren ( via Settings en Match Total Exposure) van de twee/drie foto's doet hij in Lightroom. Omdat ik geen Lightroom gebruik, hoop(te) ik ook een set-up te vinden/hebben in Photoshop om de synchronisatie te kunnen doen. Als beginnend hobby-fotograaf wil ik primair het (leren) fotograferen (het veld in) onder de knie krijgen en bij wijze van spreken: niet de gehele dag achter de computer zitten. Omdat fotograferen mijn primaire zorg is, zie ik, op dit ene punt/synchroniseren na, nu nog geen extra Lightroom voordelen t.o.v. Photoshop-Camera Raw. Zal ongetwijfeld later, als ik wat verder ben, anders zijn. Eerst maar eens het fotograferen en ""kleine"" post-processing zaken onder de knie krijgen. Door te luisteren, te vragen en te lezen hoop ik zo verder te komen.


https://www.youtube.com/watch?v=Jqyh_ijbVZc&t=686s

https://www.youtube.com/watch?v=NQU4_CzvHLQ&t=298s

Met vriendelijke groet,

WillyEef

P.S,

Best interessant om de vlogs van Dave Morrow te bekijken. Heeft zinvolle en zeer nuttige tips. Kan ook niet anders bij iemand die zijn baan opgezegd heeft en 9 maanden in het jaar in de natuur is om te fotograferen.
Heb hem ook over deze materie aangeschreven, maar hij is onderweg en dat kan nog wel een hele tijd duren (maanden-jaar) voordat hij terug is en antwoord.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Brightness synchroniseren voor een Focus Stack.

Berichtdoor WillyEef » vr dec 06 2019 1:03 pm

Beste Mozes,

""Expose To The Right"" wordt toegepast om zoveel mogelijk data te verkrijgen uit je opname(s). Ben nergens tegen gekomen dat het te maken heeft met hoge ISO waarden.
ETTR wordt toegepast bij een opname met een donkere voorgrond. De lichte delen van de achtergrond van de opname/piek in het histogram mogen rechts van het histogram lopen en de piek met donkere delen wordt zo ver naar rechts (in het histogram) geprojecteerd, dat deze net niet uit het histogram lopen (rechts). In post-processing kunnen de details van deze donkere delen juist goed teruggehaald worden. Idem voor de lichte (achtergrond) delen van de opname. Hier wordt ETTR toegepast, zodanig dat de lichte delen (highlights) net niet uit het histogram (rechts) lopen. Hiermee kunnen de lichte delen van je opname (highlights) later in post-processing goed teruggehaald worden. Door nu deze twee opnamen te focus-stacken, zou je de perfecte foto krijgen.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten