Fotobewerking en archivering

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor MarcoEos70D » di mar 03 2020 8:15 am

wiebeterpstra schreef:Als mn familielid, collega of vriend zoveel vragen zou stellen, zou ik hetzelfde reageren, dus waarom hier niet?

Omdat dé basis van een forum kennisuitwisseling en elkaar helpen is misschien?

Vind je een vraag onzin, of vind je dat iemand te makkelijk vragen stelt, dan reageer je toch gewoon niet? En áls je al van mening bent dat jij de aangewezen persoon bent om te reageren, dan kan dat toch gewoon in de vorm van een vriendelijke vraag in plaats van een botte terechtwijzing?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor wadwandelaar » di mar 03 2020 8:35 am

Enige botte antwoord dat ik kan geven is: gebruik even de zoekfunctie want op het forum staan zoveel uitgebreide topics over Fotobewerking en Archivering. En wellicht is dat handiger vooral omdat er helemaal niet zoveel forumleden actief zijn.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor henkk » di mar 03 2020 9:00 am

Nu graag allemaal on topic blijven. Goede adviezen zijn welkom, elkaar de maat nemen is dat niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor Richard » di mar 03 2020 9:25 am

MarcoEos70D schreef:Omdat dé basis van een forum kennisuitwisseling en elkaar helpen is misschien?

Het "misschien?" mag je wat mij betreft vervangen door een uitroepteken.

Ja, het forum bevat een schat aan informatie. Echter software veranderd, zelf gisteren achter gekomen met gebruik van cd X-rite color chekcker plugin: waar vroeger profielen in Lightroom meer verstopt zaten, staat dat tegenwoordig prominent boven in.

Nu helemaal terug on topic: als de X-rite color chekcker of vergelijkbaar je interesseert, kijk of de software dat ondersteunt.

Lightroom is met plugins heel veelzijdig, geen idee hoe dat bij andere software pakketten is.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor ben42 » di mar 03 2020 10:01 am

Gilbert schreef:Voor wat betreft Lightroom, en dat CC abonnement, waar kan ik specifieke info vinden? Ik zie zoveel verschillende Adobe pakketten....

Ook kom ik Adobe CC tegen met 1 TB cloud (maar via een andere partij?)

https://www.adobe.com/nl/creativecloud/ ... 9&mv=other

https://www.adobe.com/nl/creativecloud/ ... 7&mv=other


Voor zover ik kan overzien kost Lightroom je 12 Euro per maand. Voor rond dat bedrag zijn volgens mij twee pakketten beschikbaar Lightroom en 1 TB cloud opslag of Lightroom en Photoshop gecombineerd.

Waarom heb ik het over 12 Euro per maand ?
Er zijn ook aanbiedingen van rond de 80 euro. Maar volgens mij (weet dat niet zeker), zijn dat aanbiedingen om je 'binnen' te halen. Het eerste jaar is dan inderdaad 80 Euro, maar vanaf jaar twee ga je (denk ik) dan de 12 Euro per maand betalen.

Zelf heb ik inmiddels het Lightroom + Photoshop pakket aangeschaft.
(1Tb is te weinig voor al mijn foto's en voor meer dan 100 Euro per jaar per Tb, kies ik er voor mijn eigen opslag te gebruiken. En natuurlijk de daarbij behorende backup's. Per 2 jaar geef ik ongeveer 100 Euro uit aan opslag).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor CeesNikon » di mar 03 2020 2:08 pm

Mijn lijstje

1. uiteraard RAW, soms actiefoto's in JPEG

2. LR6 staat zo ingesteld foto's altijd worden weggeschreven naar de laptop en NAS.

3. LR6 classic, aangevuld met PSE 2019

4. het fotoarchief staat op de NAS. Gewijzigde/bewerkte foto's schrijft Windows elke 30 minuten automatisch van de laptop naar de NAS in een 'bewerkings-archief'. De NAS maakt dagelijks, wekelijks en maandelijks snapshots met 1 jaar als langste retentie. Wijzigingen schijft de NAS meteen naar een tweede disk-pool. Eens per week synchroniseert de NAS de tweede disk-pool versleuteld naar Onedrive, bestanden zijn dus voor derden niet leesbaar. Ik maak gebruik van MS jaar abbo Office Pro en 1 TB opslag. (69 euro)
Eens per maand synchroniseert SyncBackSE de complete NAS omgeving naar een extern disk-cabinet met 4 disken. Deze 'logeert' bij een familielid mocht de NAS worden ontvreemd bij een huis inbraak. (niet alle NAS data staat ook op OneDrive)

5. een aantal keer per jaar maak ik een foto collage in LR voor upload naar mijn eigen web-ruimte bij Xs4all. Onderdeel van het abbo.
CeesNikon

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor Gilbert » di mar 03 2020 6:08 pm

Dank allen voor de positieve reacties waaronder goede tips! :-) Tezamen met de informatie die ik al had, ga ik besluiten nemen. Lightroom spreekt me wel aan. Mooi om te lezen hoe een ieder er, min of meer, een eigen systeem op nahoudt en we de ervaringen hiermee hier kunnen delen.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor wadwandelaar » di mar 03 2020 7:14 pm

Heb al eerder advies gegeven over het boek. Eigenlijk verplicht ik je om het te kopen :-)
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor justme » di mar 03 2020 10:05 pm

Probeer je opslag overzichtelijk te houden, en stabiel (op een vaste locatie)
Wanneer je lightroom aanneemt als beheer en evt bewerkingstool dan ga je daar echt de vruchten mee plukken.

Lightroom heeft krachtige features die het organiseren en terugvinden van je gemaakte foto’s eenvoudig maakt. Het is voor je aanstaande reis ook evt leuk om je vooraf te verdiepen in de mogelijkheid om locaties aan je foto’s toe te gaan kennen.
Je kunt dit dan in lightroom gaan beheren, en volgens mij zelfs in je export naar Flickr meenemen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor Gilbert » wo mar 04 2020 5:50 pm

Dank je! En wat een mogelijkheden zijn er...
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor Gilbert » wo mar 04 2020 5:58 pm

wadwandelaar schreef:Heb al eerder advies gegeven over het boek. Eigenlijk verplicht ik je om het te kopen :-)


Dan moet het vast wel een goed boek zijn :-)

Ik heb her en der op internet gekeken en zie dat Scott Kelby veel boeken heeft geschreven. Ik zie onder meer "The Adobe Photoshop Lightroom CC Book for Digital Photographers" en "Het Adobe Photoshop Lightroom Classic boek voor digitale fotografen". En zo zijn er nog meer boeken van zijn hand die gaan over Lightroom.

Heb je juist een bepaald boek van hem in gedachte dat je in dit geval aanraadt?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor wadwandelaar » wo mar 04 2020 6:54 pm

wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerking en archivering

Berichtdoor Gilbert » wo mar 04 2020 7:10 pm

Dank je!
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten