Version of Lightroom cannot migrate

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Version of Lightroom cannot migrate

Berichtdoor ben42 » do mar 05 2020 7:55 pm

Hallo allemaal,

Tot heden gebruikte ik Lightroom 4.4.1
Vorige week aangeschaft, Lightroom , namelijk deze:
Fotografie (20 GB)
€ 12,09 per maand

Lightroom voor desktop en mobiele apparaten, Lightroom Classic, en Photoshop op desktop en iPad.

De melding:
Afbeelding

En toen was ik de weg even kwijt.
Ondertussen wel wat websites bekeken, maar dan kom ik vaak terecht bij Lightroom CC en daar wil ik niet naar toe.

Heeft iemand een link of een stappenplan om van Lightroom 4.4.1 naar de Lightroom voor desktop te komen ?

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
ben42

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Version of Lightroom cannot migrate

Berichtdoor ReneG » do mar 05 2020 8:27 pm

Ik denk dat je inderdaad wat dingen door elkaar haalt, waarschijnlijk omdat Adobe op zijn zachtst gezegd heel onhandig is omgegaan met de nieuwe naamgeving van de twee verschillende Lightroom producten.

Je abonnement bestaat (naast wat utilities zoals Camera RAW en Brigde) uit de volgende 3 pakketten:
- Photoshop CC
- Lightroom Classic (Op dit moment versie 9) -> Dit is de opvolger van je Lightroom 4
- Lightroom CC (de 'nieuwe' lightroom, oftewel de 'Cloud' versie die edities heeft voor desktop en mobiele apparaten; deze heeft wat unieke features, maar kan minder dan LR Classic).

Lightroom Classic (oftewel LR9) is de opvolger van LR4. Deze werkt zoals je dat gewend bent van LR4. Lightroom CC is de 'nieuwe' versie, die komt in Desktop en Mobiele edities en integreert met de cloud (of tenminste, meer dan Lightroom Classic). Lightroom Desktop is dus de 'nieuwe' Lightroom CC! Het is niet mogelijk om een oude LR catalogus de openen/upgrade in Lightroom CC (Desktop). Dat kan alleen met LR Classic. Van daaruit kun je eventueel naar de nieuw LR CC (desktop of mobiele) versie migreren. Je upgrade pad is dus als volgt:

LR4 upgrade naar LR Classic:
1. Installeer Lightroom Classic
2. Open je oude catalogus met Lightroom Classic; hij zal je vragen die te upgraden. Hij maakt dan een kopie van je oude catalogus (zelfde naam maar _2 of zoiets erachter) en upgrade die.
Je oude catalogus blijft bestaan tot je die weggooit (daarna kun je de _2 eventueel weghalen uit de nieuwe naam). Je fotolokaties blijven hetzelfde.

Als je van daaruit door wilt naar LR CC (de nieuwe dus), dan moet je daarbij de volgende stappen uitvoeren:
LR Classic naar LR CC:
3. Installeer Lightroom CC Desktop (dat kan gewoon naast LR Classic)
4. Importeer je 'nieuwe' LR Classic bibliotheek naar LR CC Desktop. <- Hoe dit werkt weet ik niet precies, dit heb ik niet eerder gedaan en ben het ook niet van plan.

De vraag is echter wel wat je wilt. Als je gewoon wilt werken met Lightroom zoals je het nu kent, kies je voor Lightroom Classic. Als je de nieuwe cloud versie wilt, dan moet je de aanvullende stappen ook uitvoeren. Maar houd er wel rekening mee dat hoewel de cloud versie wat unieke features heeft, hij ook lang niet alle features van Classic heeft. LR CC (Desktop) kun je bijvoorbeeld niet in folders organiseren, heeft geen thethered capture, print module, soft-proofing, virtual copies en zelfs kleurenlabels en bepaalde bewerkingen ontbreken. Het voordeel van CC t.o.v. Classic is dan weer dat je het op mobile devices kunt gebruiken.

Artikelen over de upgrade:
https://community.adobe.com/t5/lightroo ... 726?page=1
https://laurashoe.com/2019/11/04/how-to ... r-version/
https://helpx.adobe.com/lightroom-cc/us ... om-cc.html

Lightroom Classic vs CC:
https://photographylife.com/lightroom-c ... om-classic
Spul waarmee je foto's maakt... www.renevanglabbeek.nl
ReneG

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ben42 » do mar 05 2020 8:46 pm

Allereerst, dank je Rene,

Heb zojuist Lightroom Classic gedownload en geinstalleerd.
Deze is nu bezig mijn catalogus te verwerken. (Wat lang gaat duren zo te zien).

Ik wil niet in de Cloud gaan werken, daar heb ik ook maar 20 Gb en ik heb wat meer foto's.

Nu heb ik zo dadelijk 3 versies op mijn machine staan.
Lightroom 4.4.1
Adobe Photoshop Lightroom
Lightroom Classic

De tweede op dit rijtje gaf de foutmelding.
De derde in dit rijtje is nu bezig de catalogus te verwerken. (In een nieuwe catalogus).

Ik wil op mijn desktop blijven werken, (Omdat ik in de cloud niet voldoende ruimte heb (of wil kopen).

Werk ik dan door met de Lightroom Classic ?

Ik dacht dat ik Adobe Photoshop Lightroom had aangeschaft als desktop versie. En daar naar toe zou moeten converteren. Fout ? In dat geval al heel vast bedankt voor de waarschuwing.
In jouw stapje 4 kreeg ik 'dus' die foutmelding. Maar zoals jij aangeeft wil ik dit waarschijnlijk helemaal niet. (Wellicht er naast met een kleine set foto's). 20 Giga is te weinig zelfs voor een korte vakantie.

De stap 4 was dus een stap te ver als ik op de desktop wil blijven werken ???
(Stap 3 had ik als eerste al gedaan, voor stap 1 en 2).

Heb ik het zo goed begrepen ?

Al vast dank voor je aanwijzingen.
Ben
ben42

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » do mar 05 2020 8:48 pm

Goed begrepen Ben.
ben42 schreef:(Wellicht er naast met een kleine set foto's).

Dat gebruik ik, ideaal om op bijvoorbeeld een mobiel recent werk te laten zien.
Groeten,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ReneG » do mar 05 2020 11:36 pm

ben42 schreef:Allereerst, dank je Rene,

Heb zojuist Lightroom Classic gedownload en geinstalleerd.
Deze is nu bezig mijn catalogus te verwerken. (Wat lang gaat duren zo te zien).

Ik wil niet in de Cloud gaan werken, daar heb ik ook maar 20 Gb en ik heb wat meer foto's.

Nu heb ik zo dadelijk 3 versies op mijn machine staan.
Lightroom 4.4.1
Adobe Photoshop Lightroom
Lightroom Classic

De tweede op dit rijtje gaf de foutmelding.
De derde in dit rijtje is nu bezig de catalogus te verwerken. (In een nieuwe catalogus).

Ik wil op mijn desktop blijven werken, (Omdat ik in de cloud niet voldoende ruimte heb (of wil kopen).

Werk ik dan door met de Lightroom Classic ?

Ik dacht dat ik Adobe Photoshop Lightroom had aangeschaft als desktop versie. En daar naar toe zou moeten converteren. Fout ? In dat geval al heel vast bedankt voor de waarschuwing.
In jouw stapje 4 kreeg ik 'dus' die foutmelding. Maar zoals jij aangeeft wil ik dit waarschijnlijk helemaal niet. (Wellicht er naast met een kleine set foto's). 20 Giga is te weinig zelfs voor een korte vakantie.

De stap 4 was dus een stap te ver als ik op de desktop wil blijven werken ???
(Stap 3 had ik als eerste al gedaan, voor stap 1 en 2).

Heb ik het zo goed begrepen ?

Al vast dank voor je aanwijzingen.
Ben

Het korte antwoord: Ja, je hebt het goed begrepen en Lightroom Classic is de versie die je wilt gebruiken.

Het lange antwoord:

De term 'desktop' zet je op het verkeerde been. Beide versies (Classic en niet Classic) werken op je desktop. Alleen van de nieuwe Lightroom (niet-Classic) bestaat ook een 'mobiele' versie, daarom maken ze dat onderscheid.

Dan over je lijstje geinstalleerde software:
- Lightroom 4.4.1 -> Je oude versie. Die kun je naar voorkeur laten staan, of deinstalleren wanneer alles naar tevredenheid werkt.
- Adobe Photoshop Lightroom (Moet dat niet Adobe Lightroom zijn, zonder Classic)? Lightroom (niet Classic!) mag je deinstalleren. Dat is de cloud versie die jij dus niet gaat gebruiken.
- Lightroom Classic -> Dit is de versie die je wilt gebruiken en die nu je catalogus aan het converteren is. Die moet je laten staan.

Misschien ten overvloede: Je abonnement geeft je het recht alle Adobe fotografie tools te gebruiken op 2 machines tegelijk, door elkaar heen of wat je maar wil. Oftewel, je abonnement bevat:
- Adobe Photoshop
- Adobe Lightroom Classic (de upgrade voor je LR4)
- Adobe Lightroom (cloud versie, zowel desktop als mobiel)
- Adobe Bridge
- Adobe Camera RAW.

Je kunt en mag met je abonnement dus naast Lightroom Classic ook Photoshop installeren en gebruiken. Dat kan een mooie aanvulling zijn op Lightroom als je het gebruikt zoals Adobe het bedoelt heeft. Verder hoef je je ook geen zorgen te maken als je ooit je abonnement (tijdelijk) stopt. Photoshop werkt dan niet meer en Lightroom wordt beperkt (je kunt dan bijvoorbeeld niet meer bewerken). Maar zelfs zonder abo kun je nog steeds in je bibliotheek kijken en foto's exporteren. Dus je archief blijft beschikbaar, ook al stop je je abonnement.
Spul waarmee je foto's maakt... www.renevanglabbeek.nl
ReneG

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ben42 » vr mar 06 2020 4:04 pm

Richard schreef:Goed begrepen Ben.
ben42 schreef:(Wellicht er naast met een kleine set foto's).

Dat gebruik ik, ideaal om op bijvoorbeeld een mobiel recent werk te laten zien.

Richard, dank voor je toelichting.
Dat ernaast lijkt mij een goed idee, maar voordat ik daar aan begin en mezelf in een doodlopende straat manouvreer. Hoe wissel je foto's uit tussen de Lightroom Classic en de Lightroom CC. Kun je in de Classic aangeven welke foto's je ook naar de CC wilt hebben of gaat dit gepaard met een export import ?

Mijn hoofd modus zal de Classic blijven.

Rene en Richard, heel erg bedankt, ondertussen (duurde even) heb ik Lightroom Classic werkend op mijn PC staan. Jullie aanwijzingen hebben zonder meer geholpen met het begrijpen van de keuzes. Misschien was het zonder jullie hulp uiteindelijk ook wel gelukt, maar deze begeleiding gaf mij toch een wat zekerdere overgang.

Nu nog photoshop ernaast zetten en na lange tijd daar weer eens induiken.
De andere pakketten zal ik dan later ook nog eens bekijken, misschien zit daar wat van mijn gading bij.

Vriendelijke groet,
Ben
ben42

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » vr mar 06 2020 6:52 pm

ben42 schreef:Hoe wissel je foto's uit tussen de Lightroom Classic en de Lightroom CC. Kun je in de Classic aangeven welke foto's je ook naar de CC wilt hebben of gaat dit gepaard met een export import?

Adobe legt dat hier aardig duidelijk uit: https://helpx.adobe.com/nl/lightroom-classic/help/lightroom-mobile-desktop-features.html Zo gebruik ik het ook.
Mijn hoofd modus zal de Classic blijven.

Idem, ik geef de voorkeur aan een groot scherm.

Zoals Wout in de Lightroom Masterclass van 2018 (https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=59&t=69345) al aan gaf: Lightroom mobile kan al meer dan de eerste Lightroom desktop versie kon.
Groeten,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Peter » vr mar 06 2020 8:37 pm

op 2 machines kan wel..., echter dan moet je wel eerst uitloggen.
vervolgens op de andere PC inloggen

tenminste, daar loop ik tegen aan
Peter

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Henk » vr mar 06 2020 10:39 pm

Vreemd Peter. Ik gebruik het op mijn Windows PC en op mijn Macbook en hoef niet eerst uit te leggen op de ene om op de andere te kunnen werken. Heb het hiervoor ook een tijdje op een Windows pc en een Windows laptop gebruikt, eveneens zonder problemen met in/uitloggen. Je zou even in kunnen loggen op je Adobe profiel. Onder je profiel vind je je openstaande sessies. Als dat er meer dan twee zijn moet je die waarschijnlijk even beëindigen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Postmaster

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » vr mar 06 2020 11:20 pm

Henk, het zit tussen jou en Peter in, net van de Adobe website:
Afbeelding
Vroeger hebben we het hier op 2 pc's tegelijk gebruikt, eerdaags maar weer eens testen...
Groeten,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Peter » za mar 07 2020 10:04 am

Ik moet inderdaad toch echt eerst uitloggen als ik een 2e sessie wil openen. Meer sessies staan niet open in mijn profiel
Peter

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » za mar 07 2020 11:41 pm

Frappant: hier werken 2 open sessies. Zojuist succesvol getest.
Groeten,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor w.wind » zo mar 08 2020 8:27 am

Ik kan ook max twee sessies draaien
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind

D850, Df, Nikon lenzen, Sirui statief
w.wind

Moderator

Onderwerp:

Berichtdoor wiebeterpstra » zo mar 08 2020 10:37 am

Hier ook, bij openen op een derde systeem wordt er gevraagd welke sessie je wilt afsluiten
wiebeterpstra

Forumlid

Contacteer:

Terug naar “Fotobewerking en archivering”