Adobe's Camera Raw versie 12.3

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Adobe's Camera Raw versie 12.3

Berichtdoor Ad B » di jun 30 2020 7:30 am

Hoi,

door drukte de laatste tijd heb ik niet veel foto's meer bewerkt. :oops:
Maar nu, nu ik gisterenmiddag mijn nieuw lensje, de Z 24-200, op heb kunnen halen, ben ik wat aan het spelen...
En wat schetst mijn verbazing, Camera Raw ziet er totaal anders uit, ik ken er geen weg of pad meer mee... :twisted:
De schuldige Adobe heeft dat gedaan met de laatste update, welke bij mij automatisch gebeuren.
Adobe heeft een totaal andere interface bedacht, zo plots.
Gelukkig heb ik de voorlaatste versie 12.2.1 nog kunnen downloaden en installeren.
https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/c ... ler.html/a
Nu ziet ie er weer uit als voorheen en kan ik alle kanten op.
Betekend dit nu voor mij dat ik mijn Camera Raw nooit meer kan updaten? :crazy:
Damn Adobe. :thumbdown:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Adobe's Camera Raw versie 12.3

Berichtdoor ad1952 » di jun 30 2020 11:09 am

Ik heb zojuist ook de nieuwe versie van Camera Raw bekeken. En ik ben enthousiast tot dit moment, vooral het standje automatisch.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe's Camera Raw versie 12.3

Berichtdoor ben42 » di jun 30 2020 11:52 am

Ad B schreef:Betekend dit nu voor mij dat ik mijn Camera Raw nooit meer kan updaten? :crazy:

Buiten economische redenen is het voor een leverancier meestal niet te doen om meerdere versies van dezelfde programmatuur te onderhouden, bugs en veiligheidslekken worden nog wel eens in oude versies verbeterd, maar de hoeveelheid inspanning en mensen die je hierop wilt inzetten is vaak beperkt.
Dat betekend als we update's van programmatuur willen, we ook de 'verbeteringen' die de leverancier aanbrengt zullen moeten accepteren. Soms hebben ze nog wel compatibiliteits- mogelijkheden die ingesteld kunnen worden, maar die zijn meestal om oude formaten en oude instellingen te kunnen gebruiken. En zelden voor de interfaces zelf.

Veranderingen zijn niet altijd verbeteringen, maar over lange tijd gezien worden de meeste producten wel beter.

"I've come up with a set of rules that describe our reactions to technologies:
1. Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.
2. Anything that's invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
3. Anything invented after you're thirty-five is against the natural order of things.”
― Douglas Adams, The Salmon of Doubt


Adams is overleden in 2001 (49) toen speelde dit probleem al en we zouden toch niet willen dat de situatie nog zo was als in 2001. De veranderingen sinds die tijd zijn aanzienlijk en in het algemeen een verbetering, maar zoals Adams schrijft "against the natural order of things."

Recentelijk heb ik de floppen van "Aldus PhotoStyler" (Version 2.0) weggegooid. Maar deze is nog wel als download op het internet te vinden. Je kunt dus nog een heel eind terug. Maar blij met de veranderingen.
Dus wat dat betreft : Adobe : Afbeelding

Ben
p.s. Je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat voor ons mensen boven de 35, veranderingen niet altijd welkom zijn.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Adobe's Camera Raw versie 12.3

Berichtdoor strangeartefact » wo jul 01 2020 10:37 am

Nou Ad.....is het nu werkelijk zo erg? ga er mee werken en na uurtje weet je niet beter meer.

p.s. bijna 50iger en lukt prima ;-)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe's Camera Raw versie 12.3

Berichtdoor mozes » wo jul 01 2020 12:40 pm

Het is even wennen nog.
Een enkele handige optie's zitten er nu in, maar die gebruik ik in adobe zelf wel, veel handiger en meer opties.
Ik mis vooral de scroll optie, en om een foto snel recht te zetten.
Het zijn nu toch echt enkele kliks meer, voor een enkele foto geen probleem, maar als je honderden fotos hebt...............................
Ik ga toch terug naar versie 12.2.1
linkje naar voorgaande versie van ACR https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/c ... .html#12_x

ps.
Ik heb het niet geprobeerd maar de optie waar de panorama fotografen nogal eens om vroegen, om 2 of 3 foto's gelijk te treken qua belichting lijkt er nu in te zitten.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Adobe's Camera Raw versie 12.3

Berichtdoor Tony D » za jul 04 2020 2:54 pm

Zelfde probleem hier.
Toen ik vanuit Bridge een aantal foto's wilde openen na de update kreeg ik een keuze: de oude of de nieuwe lay-out. Er stond bij dat je dat later weer kon terugzetten.
Gekozen voor de nieuwe lay-out en die bevalt me niet. Maar hoe kan ik nu terug naar de oude lay-out?
Via de Adobe community kreeg ik geen antwoord, maar wel de tip om voorlopig dan maar terug te gaan naar 12.2.
Heb ik gedaan, maar nu is de voorvertoning in Bridge weg.
Wat moet ik anders instellen?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe's Camera Raw versie 12.3

Berichtdoor Tony D » za jul 04 2020 10:09 pm

Inmiddels wel een reactie op de Adobe Community:
Je moet terug naar ACR versie 12.2 en dat moet je ook terug naar Adobe Bridge versie 10.0.04!
Bridge2020 is niet meer compatibel met de vorige versie van CameraRAW. Zo kun je geen thumbnails meer zien in Bridge. Er zit blijkbaar een gedeeld bestand bij die twee in dat een conflict veroorzaakt.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten