Photoshop 2021 problemen?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Photoshop 2021 problemen?

Berichtdoor ReneG » wo nov 04 2020 8:45 pm

Ik ben zojuist PS2021 geinstalleerd (en de nieuwste LR Classic) en ik ondervind wat problemen, vooral na het toepassen van filters. Zodra ik een filter heb toegepast (bijvoorbeeld een Nik of Topaz filter) lijkt geen enkele control nog te werken; zoom, correctie brush, crop etc. Het beeld blijft in de 'zoomstand' staan waarin het stond, en hoewel de knoppen reageren gebeurt er verder niets meer. Gelukkig kan ik het bestand nog wel sluiten en heropenen, en dan werkt alles weer (het filter is dan ook toegepast).

Ik lees her en der over meer soortgelijke problemen (vooral met de zoomfunctie) in PS2021. Heeft iemand hier ook dergelijke ervaringen?

Aanvulling: Het blijkt dat de controls (die modificaties aanbrengen tenminste) nog wel werken, maar dat de weergegeven afbeelding niet meer ge-update wordt. Het probleem kan worden opgelost door de hardware accelleratie met de GPU uit te zetten, maar dat gaat ten koste van de performance. Erg hinderlijk...

PS: Lightroom Classic daarentegen werkt nu veel sneller. De foto export was al redelijk snel, maar loopt nu ongeveer 10 keer sneller dan voorheen! :shock:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop 2021 problemen?

Berichtdoor Piepenholleke » wo nov 04 2020 9:13 pm

ReneG,

Bij het toepassen van filters heb ik enige tijd last gehad van het niet reageren "OK" knop in de lenscorrectie.
Nadat ik merk, type en soort lens had ingevoerd bij "automatische correctie" lichtte de OK knop niet op. Vervolgens naar onderdeel "aangepast" , waarbij de OK knop nog steeds niet oplichtte. Pas nadat ik iets had ingevoerd (nodig of niet nodig)
kon ik via de dan pas oplichtende OK knop, deze rubriek afsluiten en verder werken. Blijkt bij de laatste update te zijn aangepast.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Photoshop 2021 problemen?

Berichtdoor mozes » wo nov 04 2020 11:20 pm

ReneG schreef:Ik ben zojuist PS2021 geinstalleerd (en de nieuwste LR Classic) en ik ondervind wat problemen, vooral na het toepassen van filters. Zodra ik een filter heb toegepast (bijvoorbeeld een Nik of Topaz filter) lijkt geen enkele control nog te werken; zoom, correctie brush, crop etc. Het beeld blijft in de 'zoomstand' staan waarin het stond, en hoewel de knoppen reageren gebeurt er verder niets meer. Gelukkig kan ik het bestand nog wel sluiten en heropenen, en dan werkt alles weer (het filter is dan ook toegepast).

Ik lees her en der over meer soortgelijke problemen (vooral met de zoomfunctie) in PS2021. Heeft iemand hier ook dergelijke ervaringen?

Aanvulling: Het blijkt dat de controls (die modificaties aanbrengen tenminste) nog wel werken, maar dat de weergegeven afbeelding niet meer ge-update wordt. Het probleem kan worden opgelost door de hardware accelleratie met de GPU uit te zetten, maar dat gaat ten koste van de performance. Erg hinderlijk...

PS: Lightroom Classic daarentegen werkt nu veel sneller. De foto export was al redelijk snel, maar loopt nu ongeveer 10 keer sneller dan voorheen! :shock:

Werkt zonder enig probleem hier met Nik en topaz denoise.
Zoom funktie heb ik in het scrolwieltje van de muis zitten

Jouw probleem had ik wel eens met photoshop 2020.
en dan eigenlijk alleen met nik software.
ik moest dan via filters nogmaals Nik via laatst gebruikt filter nogmaals aktiveren.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop 2021 problemen?

Berichtdoor ReneG » do nov 05 2020 12:22 am

Dat had ik al geprobeerd, maar de oplossing lijkt (voorlopig) het uitzetten van hardware acceleratie te zijn. Zal een driver issue zijn vermoed ik...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop 2021 problemen?

Berichtdoor Richard » do nov 05 2020 9:37 am

Display drivers... zoals ik 4 jaar geleden al schreef in viewtopic.php?f=52&t=64925&p=833265&#p833265 :

Richard schreef:Dit is wat de Duet ontwikkelaar over grafische technologie schrijft n.a.v. mijn vraag over Duet in een virtuele machine:

"Display technology is pretty undocumented and there’s already a ton of hacks that goes into it working on the OS. There’s just too much uncertainty with how VMWare/Parallels/VBox work for us to create a stable solution on their app, which probably contains a bunch of hacks like ours."
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten