Opslag fotobestanden

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Opslag fotobestanden

Berichtdoor CeesNikon » vr dec 11 2020 12:25 pm

Ik ben dus benieuwd of er ook zijn, die hun originelen in de cloud hebben staan?


Kort gezegd ja, maar niet alles. Is afhankelijk op welke wijze je archiveert. Zo heb ik een RAW-archief waar alle onbewerkte foto's zijn opgenomen, dit staat op de NAS. Bij het uitlezen van de camera of kaart kopieert LR de foto's zowel naar het RAW-archief als naar de laptop. De foto bewerking gebeurt op de laptop waarbij gewijzigde bestanden door Windows File History in de achtergrond naar een EDIT-archief op de NAS geschreven wordt.

Beide archieven zijn opgedeeld naar jaartal. Ergens is een knip gegeven in jaartal; d.w.z. voor beide archieven gaan (synchronisatie) recente jaartallen versleuteld naar de Cloud.

Alles op de NAS staat ook op een extern disk enclosure met 4 disks. Dit stoot je niet zomaar van het bureau wat nog wel eens gebeurt bij een losse schijf in een onbewaakt ogenblik door bv een van de kinderen. De gevolgen zijn vaak groot bij een actieve disk.

Aandachtspunt; vaak vergeten bij een QNAP of Synology NAS (of soortgelijk) is de compactheid. Als je enige tijd van huis bent (vakantie) stal de NAS dan bij een familielid of vriend. Uit ervaring in de kennissenkring nemen ze bij een inbraak de NAS mee.

@redactie; is het niet handig in een toekomstig NCN-nummer een artikel aan foto archivering en opslag te besteden? In het computer maandblad CT (Ned. en Duits) staan met regelmaat artikelen over de ins- en outs van back-up/restore (strategieën en programma's), cloudopslag en dergelijke zaken. Ze zijn vast bereid in Jip en Janneke taal een bijdrage/artikel te leveren waar denk ik veel NCN leden iets aan hebben.
CeesNikon

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag fotobestanden

Berichtdoor hans de wit » vr dec 11 2020 6:41 pm

Cees, met het laatste ben ik het volledig eens.
Iedereen heeft zo zijn eigen idee hoe hij of zij dit gaat doen maar een uitleg van een basis idee kan nooit kwaad.
Groeten Hans.
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opslag fotobestanden

Berichtdoor Tony D » vr dec 11 2020 9:25 pm

Ik heb al mijn fotobestanden op een externe harddisk staan. Die zit permanent aan mijn pc. Alleen die van het laatste jaar staan (ook) op de harddisk in mijn pc. Dat werkt sneller. Van die externe harddisk wordt een backup gemaakt in de cloud bij Stack van TransIP.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten