Rondjes

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Rondjes

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo dec 09 2020 2:04 pm

LR bevalt mij uitstekend om mijn foto's te bewerken, maar soms loop ik wel ergens tegenaan. Voor de website van ons bedrijf heeft een vriendin van mijn dochter foto's verkleind en er rondjes van gemaakt in Photoshop. Heeft iemand een idee of dat ook kan in LR? Heb het zelf nog niet kunnen vinden.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondjes

Berichtdoor hans de wit » wo dec 09 2020 4:33 pm

dat kan je alleen als deze in LR al stonden en kan je ze terug zetten.
is er ergens een backup gemaakt van de orginele bestanden.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondjes

Berichtdoor justme » wo dec 09 2020 4:36 pm

Goedemorgen Hans! :)

@Gemma, binnen LR is dit niet mogelijk, wel kun je een radiaalfilter toepassen om alles buiten de filter zwart te maken, waardoor je een rond kader om je foto krijgt. ( wanneer je deze dan in verhouding 1x1 cropt, heb je het meeste voorwerk al gedaan.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondjes

Berichtdoor wadwandelaar » wo dec 09 2020 4:39 pm

Laatst gewijzigd door wadwandelaar op wo dec 09 2020 4:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondjes

Berichtdoor Gemmageluk60 » do dec 10 2020 1:37 pm

Dankjewel voor het filmpje, ga het zeker proberen zo!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondjes

Berichtdoor Gemmageluk60 » do dec 10 2020 2:48 pm

Hoi, heb het filmpje inmiddels al 10 x gezien maar bij mij wordt de foto weliswaar rond maar je blijft wel de zwarte rand erom heen zien, om dat je niet 'rond' kunt knippen, helaas.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondjes

Berichtdoor Vincent » do dec 10 2020 5:45 pm

Ronde bestanden bestaan niet (naar mijn weten), wel vierkante bestanden met een transparante ronde rand (of andere vorm). Die bestanden moet je dan in PNG opslaan met de optie transparantie behouden. PNG's maken met transparante rand/delen met een eigen vorm kan standaard niet in Lightroom*), wel in Photoshop (of een ander bewerkingsprogramma).

Ook kun je op een website bestanden rond weergeven door het bestand met een ronde doorzichtige border weer te geven (border-radius: 50% in html), dus dan zou je gewoon als vierkante beelden aan kunnen leveren.

*) je kunt wel een transparante rechthoekige rand maken door je beeld met transform-scale kleiner te maken dan het origineel en het beeld dan als png te exporteren, als je dan nog een extreem lensprofiel toepast dan kun je zelfs ook afwijkende vormen maken (barrel/pincussion vorm) maar dan vervormt je beeld ook mee dus zelfs als je al een custom leesprofiel zou maken dat een rond beeld zou geven dan zou je je hele beeld vervormen naar een rondje ipv een uitsnede maken
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondjes

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma dec 14 2020 10:58 am

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg, Vincent. Ik ga het een en andere proberen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondjes

Berichtdoor Richard » ma dec 14 2020 11:07 am

Vincent heeft helemaal gelijk, zie mijn avatar.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten