Verhuizen LR en Flickr publicatieservice

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Verhuizen LR en Flickr publicatieservice

Berichtdoor josti » wo dec 16 2020 10:12 am

Hoi allen,

Ik gebruik binnen Lightroom de Flickr publicatieservice. In Lightroom staan ze in de map van de Flickr publicatieservice en dan worden ze automatisch gepubliceerd op Flickr zodra je op de bewust publiceer-knop drukt. Binnenkort ga ik over op een nieuwe pc. Mijn vraag is wat er met de foto's gebeurt die ik bijvoorbeeld hier op het forum heb geplaatst. Blijven die hier zichtbaar of wordt de link tussen het forum en Flickr verbroken?
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verhuizen LR en Flickr publicatieservice

Berichtdoor Henk » wo dec 16 2020 10:13 pm

Als jij de foto's op Flickr laat staan, blijven ze hier gewoon zichtbaar. De link op het forum is naar Flickr en wat je er op jouw pc mee doet heeft daar geen invloed op.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid a.i.
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verhuizen LR en Flickr publicatieservice

Berichtdoor josti » wo dec 16 2020 10:25 pm

Mijn ervaring is een rood kruis als ik in LR iets aan een foto aanpas. Als ik na een aanpassing de foto opnieuw publiceren zoals LR vraagt, is de link verbroken... Nu wil ik alleen de foto’s naar de nieuwe pc verplaatsen en dan gelijk de catalogus uiteraard. Aan de foto’s zelf ga ik niets doen. Maakt dat het anders?
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verhuizen LR en Flickr publicatieservice

Berichtdoor EdvandeZilver » wo dec 16 2020 11:59 pm

josti schreef:Mijn ervaring is een rood kruis als ik in LR iets aan een foto aanpas. Als ik na een aanpassing de foto opnieuw publiceren zoals LR vraagt, is de link verbroken... Nu wil ik alleen de foto’s naar de nieuwe pc verplaatsen en dan gelijk de catalogus uiteraard. Aan de foto’s zelf ga ik niets doen. Maakt dat het anders?

Een edit van een foto op Flickr levert sowieso een gewijzigde url op.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verhuizen LR en Flickr publicatieservice

Berichtdoor josti » di dec 29 2020 3:56 pm

Even een update en misschien een handreiking voor anderen die dezelfde situatie gaan tegenkomen.
Ondertussen heb ik mijn hele fotogebeuren verhuisd naar een Macbook en ben daarnaast van Lightroom 6.0 naar Lightroom Classic overgestapt. De verhuizing van LR heb ik gedaan volgens dit stappenplan op Youtube.

De plugin voor de Flickr-publicatieservices bleek gewoon meegekomen te zijn met het overzetten van de foto's en de catalogus. Bij het voor de eerste keer publiceren van een foto op Flickr dook een authenticatie-probleem op; LR en Flickr konden niet communiceren. Ik heb contact gezocht met Adobe via een chat en het bleek te liggen aan de browser. Ik gebruikte Safari en na het instellen van Chrome als standaardbrowser werkte de publicatie van de foto weer als vanouds.
Daarna deed de publicatie het ook als Safari weer de standaardbrowser werd.

Waar ik bang voor was (alle foto's krijgen een nieuwe url en zijn dan niet meer zichtbaar op het forum) blijkt in LR te zijn ondervangen. Als je voor het eerst vanaf het nieuwe systeem (en/of de nieuwe LR-versie) foto's publiceert, komt een popup met de waarschuwing dat een stapel foto's opnieuw gepubliceerd moet worden. Gelukkig kun je dat ook beantwoorden met 'overslaan' en worden de url's met rust gelaten :D .

Voor diegene die de publicatieservice van Lightroom nog niet kennen, is het misschien wel handig om daar eens in te duiken; je stelt één keer in wat Lightroom moet doen en daarna hoef je alleen een foto naar de Flickrverzameling te slepen en op de knop Publiceren te klikken. LR en Flickr doen de rest. Bijzonder makkelijk!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten