Photoshop / Lightroom abonnement

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Photoshop / Lightroom abonnement

Berichtdoor Brutus » wo jan 27 2021 9:21 pm

Nog steeds gebruik ik Lightroom 6, de laatste versie die als "koopsoftware" werd aangeboden door Adobe, samen met Photoshop light.
Omdat ik de nieuwere mogelijkheden van Lightroom en Photoshop graag wil gaan gebruiken, wil ik overstappen naar de abonnementversies.
Wat mij tot dusver heeft weerhouden, en waar ik tot nooit een duidelijk antwoord op heb gevonden is de volgende vraag, ik hoop dat er forumleden zijn die een antwoord hebben.

Zolang je het abonnement hebt gaat alles prima, nieuwste versies zijn beschikbaar, de database met wijzigingen die je in de rawbeelden hebt aangebracht, groeit.
Maar... wat gebeurt er als je het abonnement beëindigt? Lightroom en Photoshop kan je dan niet meer gebruiken. Blijven de bewerkingen die je hebt gedaan beschikbaar of "verdwijnen" die en blijf je met je oorspronkelijke RAW bestanden zitten, zodat al het nabewerken dat je gedaan hebt voor niets is geweest?
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1108


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop / Lightroom abonnement

Berichtdoor ReneG » wo jan 27 2021 9:32 pm

Je kunt Photoshop niet meer gebruiken. Je kunt Lightroom nog wel blijven gebruiken, maar de develop en map modules werken niet meer. Je kunt nog wel de catalogus gebruiken om bestaande foto's (inclusief bewerkingen) te bekijken, doorzoeken of exporteren. Zelfs Quick Develop in de bibliotheek werkt nog. De bestanden zelf (met eventuele .xmp sidecars) blijven ook gewoon bestaan. Het is overigens wel verstandig om ervoor te zorgen dat foto's die je exclusief in Photoshop hebt bewerkt ook in je LR catalogus staan, of het nu DNG, TIFF of wat dan ook is; dan kun je die vanuit LR ook doorzoeken en exporteren.

Je kunt dit gedrag ook eenvoudig testen; je mag beide pakketten op zoveel PC's als je wilt installeren, maar het kan maar op max. 2 machines actief zijn. Als je de applicaties 'afmeld' op je PC kun je zien hoe het zich gedraagt als je geen abonnement hebt. Daarna kun je ze gewoon weer aanmelden door je ID en wachtwoord in te geven. Werkje van een paar seconden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop / Lightroom abonnement

Berichtdoor justme » wo jan 27 2021 9:35 pm

Dacht je dat je bestanden dan verwijderd worden?

Je bewerkingen worden in de catalogus opgeslagen, en de nef bestanden onaangeroerd.

Maar als je na gebruik dus niets meer doet met Lightroom dan heb je feitelijk je bewerkingen ‘voor niets gedaan’, mits je er Jpg’s uit hebt geëxporteerd.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Photoshop / Lightroom abonnement

Berichtdoor Brutus » wo jan 27 2021 10:57 pm

@ ReneG:
Dank voor je info, hiernaar was ik op zoek. Dat wordt dus een abonnement!

@ wiebeterpstra
Nee, ik was niet bang dat de originele .NEF bestanden zouden worden verwijderd, het gaat me alleen om de toegang tot de database met bewerkingen.

Allebei dank voor jullie reacties!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1108


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop / Lightroom abonnement

Berichtdoor ReneG » wo jan 27 2021 11:09 pm

wiebeterpstra schreef:Maar als je na gebruik dus niets meer doet met Lightroom dan heb je feitelijk je bewerkingen ‘voor niets gedaan’, mits je er Jpg’s uit hebt geëxporteerd.


Zoals hierboven gezegd, je kunt met de LR cloud versie je foto's met bewerkingen nog steeds gewoon exporteren en zelfs nog wat eenvoudige bewerkingen uitvoeren, ook als je geen abonnement (meer) hebt. Dat gezegd hebbende persoonlijk exporteer ik de beste foto's altijd in maximale kwaliteit naar JPEG naar een andere standalone bibliotheek, die ook dusdanig georganiseerd is dat alles zonder LR ook goed te vinden is.
Laatst gewijzigd door ReneG op wo jan 27 2021 11:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop / Lightroom abonnement

Berichtdoor ReneG » wo jan 27 2021 11:11 pm

Brutus schreef:@ ReneG:
Dank voor je info, hiernaar was ik op zoek. Dat wordt dus een abonnement!


Let wel even op dat je in de cloud versie Lightroom CLASSIC installeert en niet de 'nieuwe' versie die gewoon Lightroom heet... anders krijg je waarschijnlijk iets anders dan je verwacht. Wat het verschil is kun je even googlen. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop / Lightroom abonnement

Berichtdoor Brutus » do jan 28 2021 8:22 am

@ ReneG:
Bedankt voor de waarschuwing, ik was me hiervan al bewust.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1108


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop / Lightroom abonnement

Berichtdoor Ronald53 » do jan 28 2021 9:35 am

Het is toch andersom? Bij de classic versie installeer je, en werk, je als vanouds op je PC? En zonder de classic toevoeging werk je in the cloud, toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop / Lightroom abonnement

Berichtdoor Richard » do jan 28 2021 10:07 am

Precies Ronald. Het is aan het icoon ook te zien; "LrC" voor Lightroom Classic en "Lr" voor Lightroom.

Lightroom Classic kan met de de Adobe Cloud synchroniseren waarmee foto's via Lightroom apps en web bereikbaar zijn. Engelstalige uitleg er over: https://helpx.adobe.com/lightroom-classic/help/lightroom-mobile-desktop-features.html
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten