Jpg herstellen

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Jpg herstellen

Berichtdoor Bak » za jan 30 2021 1:38 pm

Heeft iemand ervaring met een tool om een beschadigde jpg te herstellen?

Mijn zwager heeft een aantal beschadigde foto's, zoals in dit voorbeeld. Ik ben aan het zoeken geweest, maar vooralsnog niet iets gevonden waarmee je eenvoudig een poging tot herstel kunt doen.
Een paar applicaties gevonden die eerst allerlei settings op mijn laptop willen veranderen en om te kunnen zoeken naar beschadigde bestanden. Dat hoeft van mij niet zo nodig, ik wijs zelf wel aan waar ze staan. Anderen geven in de demoversie alleen thumbnails als resultaat terug. Het wordt mij nog niet duidelijk of de betaalde versie dan wel het originele formaat hanteert of dat je daar ook miniversies krijgt.

Ik zoek zelf nog even vrolijk verder, maar als er mensen zijn met gebruikerservaring hoor ik graag jullie suggesties. Het hoeft niet gratis te zijn, maar als het even kan wel met een gebruiksvriendelijke interface.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor John Jansen » za jan 30 2021 2:06 pm

https://www.jpeg-repair.org/nl/ misschien is dit wat voor je, staan ze nog op de memory card? er is een wel recovery voor de sandisk kaartjes, wordt meegeleverd.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor Bak » za jan 30 2021 3:26 pm

Dank John,

Die had ik gezien en gaf in de proefversie geen resultaat op deze foto. Misschien is hij ook wel onherstelbaar, dat kan natuurlijk ook.
Helaas zijn het oudere foto's, die niet meer op een geheugenkaart staan.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor John Jansen » za jan 30 2021 3:33 pm

Dag Hans, ik heb in het verre verleden foto's hersteld met pc inspector dat al geprobeerd?
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor mozes » za jan 30 2021 4:17 pm

google laat vele tools zien.
zit vast wel iets tussen.
https://www.google.com/search?q=restore ... e&ie=UTF-8
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor Bak » za jan 30 2021 5:00 pm

Bedankt John, PC Inspector is helaas alleen voor Windows beschikbaar. Had ik er nog niet bij gezet, maar ik zoek iets voor macOS.

Bedankt voor je link mozes, DuckDuckGo laat ook vele tools zien. Ik hoop echter dat iemand positieve ervaringen met een van die tools heeft zodat ik ze niet allemaal hoef te installeren en te experimenteren.

Maar bedankt voor de suggesties, ik zoek lekker door.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor John Jansen » za jan 30 2021 5:11 pm

Bak schreef:Bedankt John, PC Inspector is helaas alleen voor Windows beschikbaar. Had ik er nog niet bij gezet, maar ik zoek iets voor macOS.

Bedankt voor je link mozes, DuckDuckGo laat ook vele tools zien. Ik hoop echter dat iemand positieve ervaringen met een van die tools heeft zodat ik ze niet allemaal hoef te installeren en te experimenteren.

Maar bedankt voor de suggesties, ik zoek lekker door.


Vreemd ik werk ook met Mac
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor EdvandeZilver » za jan 30 2021 5:33 pm

Als dit soort verminkte jpg's nog op het oorspronkelijke medium zouden staan gaf ik je nog kans om ze te herstellen. Deze verplaatste afbeeldingen kunnen nergens meer verloren data vandaan halen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor ben42 » zo jan 31 2021 1:30 am

Ruim een jaar geleden heb ik ISO-buster aangeschaft voor een vergelijkbaar doel. Een SD-kaart die normaal niet meer te lezen was hiermede uitgelezen. (Later ISO-buster ook nog gebruikt om een aantal DVD's met kinderfilms die niet meer wilden afspelen kunnen redden en door ISO buster in MP4's omgezet.)

Allereerst zie de berichtendraad:
Recovery van SD-kaart, welke software ?

Daarnaast het ik een aantal JPG reparatie programma's op de orginele SD kaart en op de geredde bestanden uitgevoerd.

Wat werkte wel:
Een zeer groot deel van de foto's kon worden gered.
Van een aantal foto's die beschadigd waren kon een interne kleinere jpg wel worden gered maar de grote foto niet. **)
Hiermee zijn de meeste foto's gered, enkelen in mindere kwaliteit. Een paar alleen beschadigd.

Wat werkte niet:
De JPG herstel software die ik heb gebruikt werkte geen van allen, zowel niet op de orginele SD-kaart als op de herstelde bestanden. In de herstelde bestanden is vaak nog heel goed zichtbaar wat er op de foto 'zou' moeten staan, helaas vaak weergegeven als een deel waarbij een stuk van de foto is opgeschoven en aan de ander kant weer te voorschijn komt en in het algmeen met een flinke kleur afwijking. In extreme gevallen helemaal grijs. Maar volgens mij is dat grijs geen indicatie dat die informatie verloren is gegaan alleen de 'normale' uitpak programma's raken het spoor zo bijster dat het als grijs wordt afgebeeld. Ander foto's laten het schuif en kleureffect zien.

De software die ik heb gebruikt en die de claim hadden jpg's te kunnen herstellen deden dat niet. ***) Maar volgens mij is op een kleine beschadiging na een groot deel van de informatie nog aanwezig. Echter ik heb geen programma kunnen vinden die dat kleine deel zo kan repareren dat de rest weer zichtbaar wordt. Omdat de meeste foto's gered waren het ik er op een gegeven moment geen geld en geen inspanning meer ingestoken.

Zelf ben ik hier benieuwd naar de JPG software die in deze draad al genoemd staat. Dat ziet er zeer veel belovend uit.
(Echter een aantal van de programma's die ik heb geprobeerd hadden ook veelbelovende sites).

Als je nog een oplossing vind voor de beschadigde JPG foto's deel het ons mee, wij (ik tenminste wel) zijn zeer benieuwd naar wat wel goed werkt. Volgens mij zou namelijk een groot deel van de meeste foto's (met misschien veel inspanning) nog te redden zijn.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
De grote foto's waren 6000 x 4000
De kleine foto's waren 1616 x 1080
In principe waren een aantal grote foto's nog wel te herstellen met photoshop, door delen van de foto's te schuiven en dan en kleine beschadiging te repareren. Maar omdat de kleine foto's al beschikbaar waren heb ik hier geen tijd in gestoken.

***)
Meerdere veel belovende programma's geprobeerd, vooral omdat ik geloof dat het in principe wel kan. (Eventueel met wat handwerk voor het beschadigde punt aanwijzen en het alignen). In de genoemde draad heb ik niet alle software die ik heb gebruikt genoemd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor ben42 » zo jan 31 2021 7:34 pm

Aanvulling :
John Jansen schreef:https://www.jpeg-repair.org/nl/ misschien is dit wat voor je, staan ze nog op de memory card? er is een wel recovery voor de sandisk kaartjes, wordt meegeleverd.

Deze site ook eens geprobeerd. (Ik was wel benieuwd, omdat ik destijds geen behoorlijke JPG reparatie heb gevonden).
Hier een screenshot van een 'gerepareerde' foto :

Afbeelding
Er werden 14 foto's getoond allen met een iets andere reparatie. Als je deze screendump of fullscreen zet is aardig te zien wat er 'kapot' is aan de foto.

Conclusie:
Teleurstellend.

De foto's laten zien wat er mogelijk is bij een repair. Alleen de eerste afbeelding van 160 bij 120, daarbij zijn de stukken goed aan elkaar gepast, ik vermoed dat dit de interne JPG is. Alle andere reparaties zijn pogingen, maar deze zijn allemaal mislukt.
Een foto geprobeerd waarin een groot deel van de foto grijs was, dit leverde maar 2 resultaten op van 160x120, in dit geval was het grijze gedeelte wel een ?? redelijke ?? weergave van de oorspronkelijke foto, klik je op het boodschappen wagentje, dan kost dit 1 credit. (10 credits voor € 19.95). Dus dat is 2 euro voor een 'shit' reparatie. De grotere afbeeldingen heb ik niet bekeken wat die kosten.

ISO buster wist uit de bestanden nog een afbeelding van 1616 bij 1080 te repareren. Die voor zover ik kan beoordelen er goed uitziet.

Let op! Ik heb maar 2 foto's losgelaten op deze site. Beiden teleurstellend en een prijs van 2 Euro voor al een foto van 160 bij 120. Maar misschien werkt dit wel beter op andere foto's en zijn de prijzen voor meer foto' s ook redelijk. Dit sluit overigens wel aan bij mijn ervaringen bij andere JPG reparatie mogelijkheden.
Het herstel van media met redden van vrijwel alle bestanden, daar heb ik goede ervaringen mee. En hoewel ik nog steeds denk dat het repareren van een kapotte JPG in principe wel kan heb ik nog nooit een redelijke oplossing hiervoor gezien.

Vriendelijke groet,
Ben

Aanvulling 2:
Afbeelding
De tweede foto, geheel gerepareerd, maar alleen in een formaat van 160 bij 120.
De claim: "Als we het niet kunnen herstellen, is het helemaal niet mogelijk!"
De andere foto die door ISO Buster is hersteld in een groter formaat dan 160 bij 120 doet vermoeden dat deze uitspraak misschien wel niet helemaal waar is.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jan 31 2021 7:44 pm

@ Ben,

Bak schreef:Dank John,

Die had ik gezien en gaf in de proefversie geen resultaat op deze foto. Misschien is hij ook wel onherstelbaar, dat kan natuurlijk ook.
Helaas zijn het oudere foto's, die niet meer op een geheugenkaart staan.


Dan kun je er tools op los laten wat je wil, als de afbeelding niet meer op de oorspronkelijke corrupte drager staat kun je het vergeten.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor Bak » zo jan 31 2021 7:58 pm

Ben, die site had ik ook gevonden. In eerste instantie lijkt het mooi, maar dat is dan alleen een thumbnail en dat schiet ook niet op.
Wat Ed aangeeft was ik al een beetje bang voor. Wat weg is, is weg.

Het is niet anders, in ieder geval wel bedankt voor het meedenken allen. Stop ik nu met zoeken.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg herstellen

Berichtdoor ben42 » zo jan 31 2021 8:11 pm

Wat zoeken betreft, na een flink aantal pogingen en zoekacties heb ik het ook opgegeven.
De meeste foto's waren hersteld (groot) enkele alleen klein van een redelijk formaat.
Degene waarvoor ik het deed was bijzonder blij met het resultaat.
(Nog veel meer tijd er in steken had niet zo veel zin. (Het waren geen trouw foto's o.i.d.)).


Bestandsherstel (zoals ISO-buster) repareert een bestand ook over de foute stukken heen. De foute stukken worden dan niet gerepareerd maar dit wordt weggelaten of gevuld met 'onzin', of beiden. Een hersteld bestand, ook al staat het niet meer op het oorspronkelijke medium zal vaak ook de niet zichtbare informatie nog steeds bevatten.

Er zal een dummy stukje in het kapotte deel moeten worden geplakt zodat het laatste deel ook weer zichtbaar wordt. Dat jpeg-repair.org dit niet repareerd wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

Als de informatie inderdaad niet meer aanwezig is (wat ik in veel gevallen betwijfel), dan is reparatie alleen maar mogelijk door er stukken bij te verzinnen, maar ook daar wordt de AI steeds beter in. **)

Ben

**)
Zie ook :
Je verzint het er gewoon bij.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten