Welk foto en video bewerking programma

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor Diederick » ma mar 15 2021 9:30 pm

Ik heb een oude D70s en schoot daar alleen maar in JPG omdat ik dat gebruikte voor foto’s in websites. Een tijd mijn prive foto’s geschoten met mijn iphone en das wel leuk maar echt mooie plaatjes zijn het niet.
Ik ben de fotografie weer aan het oppakken en wil dus ook in RAW aan de slag gaan tevens onlangs een D7500 aangeschaft waarmee je dus ook kan filmen.
Nou ben ik dus aan het kijken naar een foto en video bewerking programma. Kom overal Lightroom en Photo Shop tegen, ken ik niet, geen idee, gebruikte altijd Paint Shop Pro maar daar kan ik geen RAW mee bewerken (oude versie).
Onlangs Capture NX-D en View NX-i geïnstalleerd en daar wat mee bezig geweest en op zoek geweest naar Lightroom 6 op MP.
En nu lees ik dus over NX Studio wat Capture NX-D en View NX-i gaat vervangen.
Was ik net een beetje bezig gaat het weer anders worden :roll: .
Wie kan mij vertellen wat ik nou eigenlijk nodig heb?
Kan ik met NX Studio wat ik met Lightroom ook kan of is LR beter, meer mogelijkheden, sneller of wat voor voordelen nog meer?
Ik heb laatst een stukje gefilmd maar was wat donker, kan je dat met LR aanpassen? In NX Studio kwam ik alleen iets tegen over het bewerken in de zin van wat filmpjes aan elkaar plakken en er eventueel een muziek je bij zetten maar niets over de kwaliteit van het beeld zelf aanpassen, als dat al kan.
Ben benieuwd welke richting ik het volgens jullie moet gaan zoeken.
Diederick

Clublid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor hans de wit » di mar 16 2021 11:38 am

je zou eens kunnen kijken naar Pinnacle studio wat ik al vanaf 2010 gebruik en prima bevalt.
heb nu pinnacle 23 maar er is ook een hogere versie 24 verkrijgbaar.
diastrips maken en film monteren gaat vrij makkelijk.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor Tony D » di mar 16 2021 12:54 pm

Met Lightroom kun je ‘alles’ wat betreft fotobewerking. Daar hangt een prijskaartje aan.
En videobewerking kan dan niet.
Je zou Photoshop Elements voor foto’s en Premiere Elements voor cideobewerking kunnen bekijken. Geen abonnement, wel zeer uitgebreid.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor Diederick » di mar 16 2021 1:14 pm

En is niet heel erg kostbaar, tevens proefversie, das mooi.
En waarmee bewerk jij je foto's?
Diederick

Clublid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor p.visker » di mar 16 2021 1:22 pm

Met de software van "Corel" is ook zeer veel te doen.
Het kan zeker ook met Raw bestanden overweg, en als je een combi pakket neem kan je ook een video maken.
Het is een 1 malige uitgave waar je enkele jaren mee vooruit kan of met een bijbetaling een upgrade doen.

https://www.paintshoppro.com/nl/?link=wm

Paul
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 179


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor hans de wit » di mar 16 2021 2:07 pm

foto's bewerk ik in lightroom en film in pinnacle.
pinnacle is eenmalig betalen en ten opzichte van 2010 zeer uitgebreid.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor henkk » di mar 16 2021 5:02 pm

Ik ben wel tevreden met Photoshop Elements, uitgebreid met Nik collection (gratis ooit) en met Elements+ (kleine eenmalige bijdrage) voor fotobewerking. Voor video gebruik ik Premiere Elements, dat gaat ook redelijk goed. Alleen schokreductie is tijdrovend, zeker bij langere films.
Ik ben nu aan het kijken wat ik kan met Nikon NX Studio; soms lukt dat even goed of marginaal beter maar de bediening moet ik nog aan wennen.
In al die programma's zit U-points techniek, dat vind ik veelal handiger dan werken met selecties.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor Diederick » wo mar 17 2021 5:44 pm

Iedereen hartelijk dank voor alle verstrekte informatie, geeft er voor mij weer een andere kijk op, erg interessant. Ik heb voorlopig weer voldoende uit te zoeken.
Henkk, jij hebt het er over dat in al die programma’s U-point techniek is verwerkt en dat je dat handiger vindt dan werken met selecties. Kan je mij uitleggen wat je daarmee bedoelt, ik heb al gezocht op U-points op internet maar kan niets zinnigs vinden, of een link naar een uitleg. Alvast bedankt.
Diederick

Clublid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mar 17 2021 6:20 pm

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor henkk » wo mar 17 2021 7:42 pm

Diederick schreef:Henkk, jij hebt het er over dat in al die programma’s U-point techniek is verwerkt en dat je dat handiger vindt dan werken met selecties. Kan je mij uitleggen wat je daarmee bedoelt.


Vaak wil je maar een deel van een beeld bewerken, vergelijk het vroegere doordrukken of tegenhouden in de doka. En dan niet alleen qua belichting maar ook qua kleur, contrast, noem maar op.

Veel programma's hebben mogelijkheden om maar een deel van het beeld te bewerken. In photoshop en varianten werkt dat vooral met selecteren (of deselecteren) van delen van het beeld (in elk geval in mijn beperkte ervaring). Het maken van die selecties vind ik nogal een gedoe, en dat gecombineerd met lagen. Het is nogal een leercurve.

Vzv ik weet was Capture NX van Nikon het eerste programma met U-points (vrij vertaald "u wijst het (punt) aan"). Inmiddels zijn er veel meer programma's die die techniek hebben en is Capture NX historie (laatste opvolger NX Studio). Op basis van eigenschappen van dat punt kun je dan in de in te stellen omgeving ervan, van alles wijzigen. Wat je allemaal kunt wijzigen, verschilt per programma. Je kunt er nu zelfs selecties in lagen mee maken in PS Elements bijv.

Ik gebruik nu bijv. de U-points van Nik collection in PS Elements om de witbalans aan te passen in foto's die ik heb gemaakt van kleur-negatieven (die, zoals bekend, nogal overheersend rood zijn).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor evdm1959 » zo mar 21 2021 11:15 am

Ik gebruik soms ook Luminar. Niet voor al mijn NEF's, maar wel als ik iets specifieks wil bereiken, zoals dramatisch beeld, een eigen beeldstijl voor Social media enz. Luminar AI is dan heel makkelijk. Wellicht komt dat in de buurt van eenvoudiger dan met lagen en selecties werken in PS. Bij mij althans wel.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk foto en video bewerking programma

Berichtdoor evdm1959 » zo mar 21 2021 11:17 am

Ik zou je graag wat voorbeelden willen laten zien maar ik vind het nogal "Hell of a job". om foto's in het forum te plaatsen. Dat vind ik nogal een "leercurve" (ha ha ha ha)
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten