Waar vind ik in Lightroom instellingen voor importeren

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Waar vind ik in Lightroom instellingen voor importeren

Berichtdoor Nikkormaat » wo okt 27 2021 11:51 am

Nadat ik foto's heb geïmporteerd staat in Lightroom onder de kop Details de Straal altijd op 1.0. Ik vind dat vaak te grof en zou graag willen dat die standaard op 0.5 zou worden ingesteld.
Helaas kan ik de optie om de straal bij importeren te veranderen niet vinden. Is dat mogelijk en zo ja, waar kan ik die optie vinden.
Ik ben sowieso benieuwd naar welke instellingen bij importeren zinvol zijn en met welke waardes.
Alvast bedank voor jullie hulp.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op wo okt 27 2021 1:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waar vind ik in Lightroom instellingen voor importeren

Berichtdoor Karina2 » wo okt 27 2021 1:13 pm

Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar kun je die aanpassing niet opslaan als "voorinstelling" en dan vervolgens standaard als voorinstelling gebruiken bij het importeren van je foto's? (aan de rechterzijde van het import scherm in LR)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar vind ik in Lightroom instellingen voor importeren

Berichtdoor justme » wo okt 27 2021 1:54 pm

In je Bibliotheek module kun je je instellingen doen.

Kies daarvoor een willekeurige ( of redelijk standaard foto ) die je helemaal naar wens afstelt.

vervolgens open je links je uitklap menu en ga je naar "Voorinstellingen". Let er dus op dat je je huidige afgestelde foto geselecteerd hebt!

Dan klik je rechtsboven op het plusje om een nieuwe Voorinstelling aan te maken, deze kun je dan bijvoorbeeld hernoemen naar "import" of iets dergelijks.
Daaronder kun je nog kiezen onder welke groep je deze instelling opslaat

Vervolgens kun je onderin alle instellingen inschakelen die je mee wilt laten nemen en toe laten passen op de nieuw te importeren foto's.
Denk hierbij meer aan lenscorrecties, kalibratie, profiel, en Detail. Andere instellingen kunnen natuurlijk ook, maar zijn vaak sterk afhankelijk van de belichtingen van je opnames.


Nu ben je gereed en kan je je voorinstelling opslaan.

Bij het importeer scherm kies je bij het rechter uitklapmenu bij "Toepassen bij importeren" omder Ontwikkelinstellingen voor je net aangemaakte Voorinstelling.

Deze keuze blijft actief, bij iedere nieuwe import.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar vind ik in Lightroom instellingen voor importeren

Berichtdoor Nikkormaat » wo okt 27 2021 2:25 pm

Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg. Nu eerst een zinvolle standaardfoto gaan zoeken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten