Hoe maak ik in Lightroom een Voorinstelling bij Exporteren?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Hoe maak ik in Lightroom een Voorinstelling bij Exporteren?

Berichtdoor Nikkormaat » do nov 04 2021 11:45 am

[YouTube][/YouTube]Om te voorkomen dat ik bij het exporteren naar verschillende ontvangers voortdurend allerlei instellingen moet aanpassen, wil ik die instellingen opslaan. Helaas lukt mij dat niet. In mijn boek van Pieter Dhaeze kan ik hierover niets vinden.
Ik heb geprobeerd dit via een nieuwe map in “Lightroom-voorinstellingen” en ook in “Gebruikersvoorinstellingen” te doen.
Maar die mappen worden in tegenstelling tot de opties “Exporteren naar DNG of “Voor email” niet opgelicht weergegeven en zijn dus niet actief.
Wie kan mij duidelijk maken hoe ik die voorinstelling moet maken en opslaan?
Alvast bedankt voor jullie tip.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do nov 04 2021 2:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe maak ik in Lightroom een Voorinstelling bij Importeren?

Berichtdoor ReneG » do nov 04 2021 1:57 pm

In de titel staat importeren, maar je hebt het over exporteren dus ik neem aan dat het om exporteren gaat?

Zo ja, dat ziijn andere presets dan de normale lightroom instellingen. Ze staan op een andere plek, maar je kunt ze prima aanmaken in LR zelf in het export scherm. Dat gaat als volgt:

1. Selecteer één of meer foto's en druk in bibliotheek modus op de export knop.
2. Maak eenmaling de export instellingen die je wenst op te slaan
3. Voor (links) van elke instelling staat een 'vinkje/checkbox'. De instellingen die je wilt opslaan voor export vink je aan. Let op dat je niet teveel aanklikt.
4. Aan de linkerkant van het export scherm staan je presets. Direct daaronder staat een knop 'Add' (ik denk toevoegen in het nederlands?). Druk op die knop.
5. Er verschijnt een nieuw scherm. Geef je export preset een naam en zet deze in de folder 'User Presets'. (Eventueel kun je ook eigen folders maken, maar dat doe je pas als je er heel veel hebt).

Vervolgens kun je bij elke volgende export je expoit preset(s) kiezen aan de linkerkant van het export scherm bij de User Presets. Je kunt zo zelfs meerdere exports tegelijk doen, door er meerdere aan te vinken.

Voorbeeld:
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe maak ik in Lightroom een Voorinstelling bij Exporteren?

Berichtdoor Nikkormaat » do nov 04 2021 2:12 pm

Reuze bedankt Rene. :clap: Ook voor jouw oplettendheid. :thumbup: Ik heb Importeren veranderd in Exporteren. Aan mijn oplettendheid ontbrak het, want ik heb de Optie "Toevoegen" linksonder in het scherm volledig over het hoofd gezien. :oops:
Ik heb inmiddels 3 verschillende voorinstellingen gemaakt. Ze werken prima. Allemaal verschillend qua grootte en voor de maandopdracht met Exif. Super :mryellow:
Dit gaat mij een hoop puzzelen en frustratie besparen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten