NX Studio ontzettend traag

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor RonMikkenie » wo mar 16 2022 9:58 pm

Capture NX-2 was behoorlijk goed. Zowel snelheid als beschikbare functies. Capture NX-D werd traag en miste een heleboel functies. Het was meer een basic-RAW-converter geworden die ook nog eens heel veel beslag legde op de kracht van de computer. NX-Studio is al net zo karig als Capture NX-D. Alle (behoorlijke uitgebreide) functies van Capture NX-2 zijn grotendeels terug te vinden in DXO Photolab 4, met daarbij ook nog eens een veel betere ruisonderdrukker. Voeg daar de NIK Collection aan toe en je kunt je weer helemaal concentreren op waar het om gaat: het digitaal ontwikkelen van foto's. En dat werkt ook goed op een 7 jaar oude (of oudere) computer. Wie wil er nog aan een dood paard trekken?

Nikon maakt uitstekende camera's. Laat software maken maar over aan anderen. Ieder zijn vak zou ik willen zeggen.
Fotograferen begint met kijken.
[D5, "heilige drie-eenheid" (14-200/2.8 in drie delen) en nog wat ander glaswerk]
RonMikkenie

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor RVK » do mar 17 2022 10:14 am

Veel meningen maar nergens zie ik een objectieve vergelijking. Ik heb 20 D850 RAW files omgezet naar 8 bit TIFF met camera instellingen uitgeschakeld, dit in NX en studio en de tijd gemeten.
Misschien zijn er andere D850 bezitters die deze test met andere RAW converters kunnen doen, dan heb je een wat objectievere vergelijking. Ik heb een I7 3,3 mhz met 48 gb ddr 4.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor henkk » do mar 17 2022 12:53 pm

Traag, lijkt op vastlopen, crasht steeds, idee dat het in de software zit ....
Ik denk dat een ontwikkelaar daar weinig mee uit kan richten. En het is ook niet mijn ervaring.

Ik heb maar eens 20 NEF's geschoten en die door NX Studio en door PSElements in 8 bits TIFF's laten omzetten.

NX Studio was 4 minuten 10 seconden bezig om 20 NEF's in 8 bits TIFF's om te zetten en op te slaan (exporteren).

PSE had 1 minuut nodig om de geïmporteerde bestanden zichtbaar te maken in Organizer; daarna had ACR 4 minuten 50 seconden nodig om ze te openen in Editor en Editor had nog 1 minuut 10 sec. nodig om ze op te slaan als TIFF.

Na het afscheid van CNX2 heb ik mijn workflow verlegd naar PSE met NIK collection en Elements+ maar Studio vind ik voor sommige bewerkingen nog steeds nuttig; zo is de ruisonderdrukking soms beter dan van NIK collection (Dfine2, maar misschien is mijn oude gratis versie wel achterhaald geraakt) maar ook niet altijd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor RVK » do mar 17 2022 1:35 pm

Sorry mijn tijden, 20 NEF naar 8 bitt TIFF, NX 76 sec, studio 73 sec.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor Tom » do jun 02 2022 3:19 pm

Na mijn foto's een tijd in Capture One bewerkt te hebben was ik de vreemde manier waarop dat omgaat met Nikon's RAW beelden (standaard oa te donker) beu.

NX Studio 1.2.0 64 bit geïnstalleerd. Mijn foto's zijn weer veel fraaier bij het inladen! Maar het is enorm traag inderdaad. Het probleem is denk ik dat deze software geen gebruik maakt van de GPU maar uitsluitend van de CPU. Over de gemakkelijke manier waarop je de beelden helemaal naar wens krijgt ben ik wel te spreken.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor Robque2008 » do jul 27 2023 12:01 am

Ik gebruik sinds kort Studio nx op een IMac 24 inch, 8 gb, SSD512 :
Geen problemen met snelheid werkt schitterend, beste raw ontwikkelaar voor nef files.
Grtjs, Robque
Robque2008

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor Tony D » do jul 27 2023 8:05 am

Welkom Robque! Het wordt gewaardeerd als je je hier even voorstelt: viewforum.php?f=16

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor MarcMulder » wo sep 06 2023 7:42 pm

Al is deze topic al een jaartje oud, liep ook ik tegen dit zelfde probleem aan.
PC is zelfbouw met een Intel i5-11500 2.70GHz processor en 32GB intern geheugen. Windows/programma's lopen op een M2 SSD van 500GB.
Zoals velen misschien wel, heb ook ik de foto's op een aparte (interne) 2GB HDD staan en probeerde deze ook vanaf hier in NX Studio te bewerken = TRAAG.
Overwoog even om m'n processor te upgraden naar een i7 versie, maar na overleg met m'n vaste leverancier voor de hardware (Gistron) werd dit afgeraden omdat dit niet de performance upgrade zou halen, hij rade me aan om de bewerking vanaf de M2 SSD te doen waarop ook de programma's staan.

Dit is idd een hele verbetering en de bewerking gaat nu vele malen sneller.

Overweeg nu of om de M2 SSD te vervangen door een 1TB variant, of een 2e M2 SSD te installeren voor de foto bewerking, gezien de M2 SSD al een hogere schrijf/lees snelheid hebben dan een standaard HDD.

Misschien hebben jullie hier wat aan.

Groet,

Marc
MarcMulder

Clublid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor Hans de Ruiter » zo sep 10 2023 2:56 pm

Dank voor deze aanvulling. Was er inderdaad inmiddels achter dat het minder traag is als je vanaf dezelfde harde schijf werkt als waar het programma staat, maar het blijft traag. Vind het ook raar omdat je bij uitstek beeldmateriaal op een externe harde schijf of NAS opslaat om van daar te bewerken. De harde schijf met het OS en de programma's er op vervuil ik liever niet met allerlei bestand.

Groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-70 f/4 S, Tamron 70-300 f/4.5-6.3, Laowa 90 f/2.8 Macro, SB-500
Gebruikersavatar
Hans de Ruiter

Clublid
Berichten: 63


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor Patrick » zo sep 10 2023 3:20 pm

Foto’s waaraan ik werk staan op mijn interne SSD. Daarna verhuis ik ze naar een ander, trager medium.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor wim59 » di okt 10 2023 9:54 pm

op mijn 10 jaar oude computer HP elitedesk draait nx studio perfect, maar op mijn snelle novilon thinkpad loopt het steeds vast, ook na een paar keer opnieuw installeren. de voorganger vam dit programma liep ook steeds vast, daarom was ik er mee gestopt.
ik gebruik het voor de NEF bestanden, en was erg blij met het programma, maar het moet het wel doen!
pixlr uitgeprobeerd maar die doet geen NEF.
elements gekocht, maar is kinderspeelgoed in vergelijking met nxstudio en werkt wel met raw plugin, maar je kunt er niet veel mee. :-(.
wie heeft tips?
ik heb een d7000 en een d7500 met sigma 18-70 F2.8 en een sigma 70-210 met F 2.8 en verder wat standaard glas .
wim59

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor henkk » wo okt 11 2023 7:54 am

Elements uitbreiden met Nik Collection en Elements+. Elements zelf gebruik ik voor importeren nef, evt. wat selecteren, croppen, formaat en opslaan. Tussendoor bewerken met genoemde plugins.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten