NX Studio ontzettend traag

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor Hans de Ruiter » zo jan 09 2022 10:12 am

Op zichzelf vind ik NX Studio (zeker na het artikel in het NCN Magazine) een fijn programma om mee te werken. Wel vind ik het ontzetted traag... Zo traag dat het op vastlopen begint te lijken.Wat is in jullie ervaring de minimale configuratie van de laptop/pc die nodig is om een beetje fatsoenlijk te werken?
Ik heb nu een HP Pavilion met een AMD RYZEN 5/AMD RADEON en 24 MB intern geheugen. Opslag op een externe harde schijf via het netwerk (Synology). Vraag is investeren in betere hardware of gaan werken met andere software. Naast NX Studio heb ik PS Elements en de NIK collection. Die werken qua snelheid prima op mijn huidige laptop.

Groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-70 f/4 S, Tamron 70-300 f/4.5-6.3, Laowa 90 f/2.8 Macro, SB-500
Gebruikersavatar
Hans de Ruiter

Clublid
Berichten: 63


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor mozes » zo jan 09 2022 10:34 am

hier is het ook hopeloos traag, en de reden dat ik het niet gebruik.
AMD Ryzen 5 3600, 32gb ddr4 ram, M.2 NVMe Samsung 970 EVO SSD en een GeForce GTX 1660 Super 6gb vram
photoshop gaat als een trein.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor jan24 » zo jan 09 2022 12:26 pm

Nu heb ik wel geen krachtpatser van een PC, maar NX is ook hier traag.
Iets wat ik met PS en LR niet heb.
Heb NX wel op de PC staan, maar waarom destijds erop gezet, geen idee. Ach, het eet geen brood, dus laat het maar even zo.
Laatst gewijzigd door jan24 op zo jan 09 2022 8:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor Richard » zo jan 09 2022 12:32 pm

In NX Studio is het scherpstelpunt van de camera te zien.

Dat is de reden waarom ik NX Studio er op heb staan.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor imaginary_nl » zo jan 09 2022 1:56 pm

De LR plugin focuspoint kan ook de scherpstelling plus wat extra informatie weergeven.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor mozes » zo jan 09 2022 2:32 pm

om de scherpte vooraf te kunnen zien gebruik ik fastrawviewer.
mogelijk dat ik de toekomst het focuspunt ook zichtbaar word (al staat dat heel laag op de lijst van de ontwikkelaar)
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor Hans de Ruiter » ma jan 10 2022 4:40 pm

Wel grappig om te zien hoe snel een draadje over iets anders gaat dan de oorspronkelijk vraag. Niet erg hoor, levert vaak ook weer wat leerzaams op. Ik heb inmiddels de laatste versie gedownload en geïnstalleerd en de snelheid houdt nog steeds niet over, maar is wel enigszins werkbaar geworden (als ik geen haast heb).

Groet,Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-70 f/4 S, Tamron 70-300 f/4.5-6.3, Laowa 90 f/2.8 Macro, SB-500
Gebruikersavatar
Hans de Ruiter

Clublid
Berichten: 63


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor Bak » ma jan 10 2022 5:07 pm

Ik gebruik NX Studio sinds kort op een MacBook 2,3GHz met 8 GB geheugen. Het is geen snelheidswonder, maar ik noem het zeker niet traag. Sneller dan On1 dat ik er nog af en toe naast gebruik in ieder geval en vergelijkbaar met Lightroom op mijn 10 jaar oude iMac. Foto's laden vrijwel direct en wijzigingen vragen een fractie tijd om zichtbaar te worden. Dat schijnt gebruikelijk te zijn bij NX Studio lees ik in recensies. Maar dus niet zo traag dat het op vastlopen begint te lijken.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor mozes » ma jan 10 2022 8:29 pm

voor de lol er weer eens opgezet.
maar het crasht steeds, zodra er een bewerking uitgevoerd moet worden.
even gegoogeld, en het is niet onbekend.
maar weer verwijderd, mischien over een poos als er updates zijn geweest dat ik het nog eens probeer.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor RonMikkenie » zo mar 13 2022 3:59 pm

Wanneer in NX-Studio dezelfde programmeer/ontwerpfout zit als in Capture NX-D dan weet ik het wel. Lees mijn artikel in de recente NCN Magazine. Zelf overgestapt naar PhotoLab 4 (met NIK Collection) en opeens is de computer sneller dan ooit tevoren.
Fotograferen begint met kijken.
[D5, "heilige drie-eenheid" (14-200/2.8 in drie delen) en nog wat ander glaswerk]
RonMikkenie

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor evdm1959 » zo mar 13 2022 5:09 pm

Precies.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor henkk » ma mar 14 2022 7:23 pm

N.a.v. het artikel van Ron Mikkenie over circusfotografie in het nieuwste NCN Magazine en de problemen met CNXD, vraag ik me af of het probleem van traagheid ontstaat doordat in de camera hoge-ISO ruisonderdrukking aan staat. Ik heb dat altijd uit omdat ik anderszins met ruisonderdrukking omga (PSE met NIK collection) maar Nikon software leest die instelling in en past hem dan toe (in NXStudio kun je het ook weer uit zetten). Overigens heb ik wat testen geschoten met hoge-ISO ruisonderdrukking aan maar bij mij blijft NX Studio gewoon goed presteren (op een 10 jaar oude compu met 12 Gb werkgeheugen) ook met hoge-ISO ruisonderdrukking in de camera aangezet.

compu: Intel i5 760 2,8 Ghz met 12 Gb RAM en een Samsung SSD als C schijf.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor RonMikkenie » di mar 15 2022 8:30 am

Hoge ISO ruisonderdrukking staat op "normaal". Net als allerlei andere "picture control" instelllingen, die op "stamdard" [STD] staan. Ik bepaal het wel in de nabewerking. En de traagheid zie ik ook wanneer ik bij fel daglicht opnamen maak bij ISO 200. En dan: die instellingen werken in principe alleen op de camera-jpeg en het inm het NEF bestand ingebedde preview-beeld (dat ook een camera-jpeg is). De nabewerkingssoftware zou daar niets mee moeten doen. En in ieder geval niet traag worden.

compu: Intel i7-870 2,93 GHz, 16 GB DDR3 RAM (2x8GB) en een normale harddisk. Antiek, maar tot en met CNX-2 werkte dat prima, zelfs met 4GB DDR3 RAM, CNX-D liet het geheugen vollopen en de swapfile op harddisk maakte computer traag. Na uitbreiding 16 GB geheugen niet meer vol maar programma nog steeds even traag. Dus het is niet alleen de swapfile die de computer vertraagt.
Fotograferen begint met kijken.
[D5, "heilige drie-eenheid" (14-200/2.8 in drie delen) en nog wat ander glaswerk]
RonMikkenie

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor henkk » di mar 15 2022 9:11 am

Mijn advies is hoge ISO ruisonderdrukking helemaal uit te zetten andersgaat de nikon software daar tijdens de nabewerking toch mee aan de slag. In NX Studio te zien doordat het vinkje bij ruisonderdrukking dan vanzelf al aan staat.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NX Studio ontzettend traag

Berichtdoor evdm1959 » di mar 15 2022 2:42 pm

Ik heb het idee dat het in de software zit. Dit draadje gaat er al veel te veel en veel te lang over. En daar is maar 1 oplossing voor: klagen als een malle bij Nikon, liefst massaal of wellicht dat NCN dat namens de leden kan doen. Er moet gewoon een werkend product komen anders gooit Nikon zijn naam te grabbel voor zo'n simpele app. NCN namens ons: tanden laten zien!
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten