Te paars, te rood, te blauw, te groen.

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Te paars, te rood, te blauw, te groen.

Berichtdoor ben42 » za apr 16 2022 2:28 pm

Momenteel ben ik druk bezig dia's aan het scannen (met D7200). 40 jaar geleden gemaakt. Verschillende merken.
Niet iedere dia is hetzelfde belicht, veranderende weersomstandigheden andere onderwerpen. De verschillen per dia zijn daarom groot.

Heeft iemand tips om vooral de (grote) kleur problemen op te lossen?

Natuurlijk heb ik zelf al heel veel geprobeerd, maar ik wil de vraag even open houden.
(Momenteel ben ik binnen Lightroom gebleven).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te paars, te rood, te blauw, te groen.

Berichtdoor henkk » za apr 16 2022 11:05 pm

Uiteraard fotografeer je in raw (ik weet niet hoe je 'scant', ik maak diakopieen met een balg met een af-d 60 mm).
Dan zoek ik een deel dat wit moet zijn en pas de witbalans daar op aan.
Een bewerking met auto-levels in Photoshop Elements geeft soms ook een opmerkelijk goed effect (maar soms ook niet > ctrl z).
En soms blijft het bagger helaas.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te paars, te rood, te blauw, te groen.

Berichtdoor ben42 » zo apr 17 2022 5:00 pm

henkk schreef:En soms blijft het bagger helaas.

Inderdaad, momenteel gebruik ik lightroom, afgelopen week ongeveer 1000 dia's gescanned **), deze individueel door photoshop ***) halen is op dit moment niet voldoende tijd voor. Binnen lightroom lukken een aantal zaken wel, of redelijk, maar een aantal foto's blijft niet goed corrigeerbaar ****).
Komende tijd nog 3000 a 4000 te gaan.

Ben

**)
Opzetje is:
D7200 met een polaroid film/diascanner. Lens: sigma 50 mm macro.
Dx/1.3 resultaat 16 megapixels, waarvan 12 mp de dia zelf zijn.

****)
Paar AGFA dia's gehad die vrijwel alleen meer rood bevatten.
Meest dia's is Kodak Ectachrome. Meestal is het probleem te paars in de minder belichte gebieden, soms te corrigeren, maar soms ook niet. Vaak komen dan andere delen van de dia in de problemen.

***)
Nu begreep ik dat Photoshop en/of Elements een zwart/wit foto kan omzetten naar kleur. Middels AI, dan zou het volgens mij ook mogelijk moeten zijn om met de extra kleur informatie die nog wel aanwezig is de foto naar 'redelijke' kleure om te zetten. Nu kon ik de functie van zwartwit naar kleur niet vinden in Photoshop zelf, elements heb ik alleen een oude versie van (niet geinstalleerd).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te paars, te rood, te blauw, te groen.

Berichtdoor henkk » zo apr 17 2022 5:57 pm

Wat gebruik je als lichtbron? Als dat niet voldoende 'wit' is, krijg je de kleurbalans waarschijnlijk niet goed. Wat er niet in zit, kun je niet naderhand toevoegen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te paars, te rood, te blauw, te groen.

Berichtdoor ben42 » di apr 19 2022 11:35 am

Met lichtbronnen heb ik wat geexperimenteerd.
Getest met natuurlijk licht (zonlicht) op verschillende manieren, hierbij was mijn redenatie dat zonlicht een goed continu spectrum bied dus goed als referentie gebruikt kon worden. Maar zonlicht is niet praktisch, het zit namelijk niet in een doosje. Zonlicht op het matglas van het copieer apparaat, zonlicht op een wit vel papier en daar op richten, zonlicht door 2 witte vellen papier en dat als bron gebruiken. Blauwe hemel (noord-oost raam) via een wit vel papier. Of zoals hierboven een ledlamp achter een wit vel papier of een (of twee) ledlampen die op een vel wit papier schijnen.

Er zitten wel verschillen tussen de verschillende belichtingen, maar na correctie met Lightroom zijn de resultaten behoorlijk vergelijkbaar. De zon direct op het matglas en de Ledlampen op dezelfde manier maakte nagenoeg niet uit. Omdat het matglas dicht op de dia zit waren inperfecties op het matglas zichtbaar op de foto, daarom overgestapt op een wit vel papier wat verder van de dia af. (Inperfecties vallen dan ver genoeg buiten de depth of field of depth of focus, zodat ze niet zichtbaar zijn.)

Wat ik (nog) niet geprobeerd heb is een traditionele lamp (gloeidraad wel of niet halogeen), vooral omdat ik die eigenlijk praktisch niet ter beschikking heb. Door de warmere kleur (koudere temperatuur van het licht), zou het kunnen dat vooral het paars of blauw wat minder zichtbaar wordt. Ik zou mijn diaprojectoren als lichtbron kunnen gebruiken, maar dat werkt niet praktisch voldoende om dat in het algemeen in te gaan zetten.

Vriendelijke groet,
Ben

De opstelling zoals ik die een aantal jaar geleden heb toegepast.
Nu gebruik ik de lampen (of daglicht) als opvallend licht op het witte papier.
(Overigens ook via een grijs stuk plastic geprobeerd omdat wit papier misschien witmakers bevat ???).
Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te paars, te rood, te blauw, te groen.

Berichtdoor ReneG » di apr 19 2022 4:12 pm

Ik kan weinig toevoegen aan een oplossing, maar mag ik vragen wat voor apparaat (type etc.) van Polaroid dat is? Ik vind online genoeg diascanners etc, maar deze kan ik niet vinden.

We hebben hier in de familie nl. ook nog een paar 1000 dia's liggen...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te paars, te rood, te blauw, te groen.

Berichtdoor ben42 » di apr 19 2022 9:07 pm

Zie ook de draad :
Dia Duplicator

Toen gekocht voor 30 Euro, deze Polaroid kan ik niet meer terugvinden. Maar als je op "Dia duplicator" zoekt kun je hetzelfde model of nagenoeg hetzelfde model nog wel vinden.
Bij :
allekabels voor 116 Euro
Kamera Express Kaiser 127,99 Euro
https://www.kamera-express.nl/#twn|?tn_q=Reflecta%20dia%20duplicator]KameraExpress Reflecta 129 Euro

Belangrijk voor mij was dat deze voor het DX formaat bruikbaar was. Dus geen 1:1 vergroting maar een vergroting die een stuk minder was. Andere diaduplicatoren zijn vaak alleen geschikt voor 1:1 en met een DX camera krijg je dan maar een klein deel van de dia.
Nu met een macro lens gebruik ik met de D7200 de 1.3 instelling van de sensor (16 mp), de dia beslaat dan ongeveer 12 Mp van de volledige sensor. Voldoende in de meeste gevallen.

Er zijn voldoende ook goedkope diascanners, maar mijn 'eis' was snel **) met voldoende kwaliteit. Een goede scanner is over het algemeen heel erg traag. Een goedkope scanner was (toen), niet zo heel erg goed wat resolutie, maar de kleurweergave was nog meer een probleem. **) Met snel bedoel ik dat ik ongeveer tot 200 dia's per uur kan wegwerken.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te paars, te rood, te blauw, te groen.

Berichtdoor pimmetje » di apr 19 2022 9:25 pm

Mijn ervaring met het omzetten van diapositief en kleurnegatief is dat als het echt niet goed komt een zwart/wit beeld als laatste redmiddel in aanmerking komt . Roze 6x6 dia's uit de jaren vijftig van mijn vader werden zo weer toonbaar.
Denk dat je ook moet kunnen accepteren dat je met ander beeld materiaal werkt, het gaat nooit lijken op wat we tegenwoordig gewend zijn.
pimmetje

Clublid
Berichten: 956


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aw123456 en 13 gasten