bewerkingen met Lightroom 6,14

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

bewerkingen met Lightroom 6,14

Berichtdoor willem1 » wo jun 14 2023 10:13 am

Goedemorgen allemaal,


Ik heb een vraag en eigenlijk bedoeld voor de prof onder ons maar anderen mogen ook reageren, hoeveel tijd besteden jullie aan het bewerken van de foto's, vlekken verwijderen, bijsnijden, kleur aanpassen, contrast, helderheid, de pixel verhouding veranderen en een andere bestandsnaam geven en dit met de lightroom 6,14.




Willem van kasteren
willem1

Clublid
Berichten: 77


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: bewerkingen met Lightroom 6,14

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jun 14 2023 10:34 am

Ik ben eigenlijk gelijk nieuwsgierig naar de vraag áchter de vraag: waarom wil je dit weten?

De ene foto is de andere niet, de ene bewerking is de andere niet. Gebruik je presets, actions, doe je alles met de hand? Moet het facebook-waardig zijn of in groot formaat aan de muur?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: bewerkingen met Lightroom 6,14

Berichtdoor Tony D » wo jun 14 2023 10:39 am

Zoals Marco zegt: een foto die aan de muur moet, kost me wel een kwartiertje, Zeker als je details wilt wegpoetsen duurt dat langer.
De bulk aan vakantiekiekjes gaat er sneller doorheen: per vergelijkbare groep foto’s eentje goed maken qua licht, contrast, levendigheid en dan instellingen synchroniseren op de hele groep. Vervolgens per foto finetunen en zonodig rechtzetten. Dat gaat heel vlot.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bewerkingen met Lightroom 6,14

Berichtdoor willem1 » wo jun 14 2023 11:25 am

Het zijn geen vakantie foto's maar vele foto's uit de haven van Rotterdam, waar ik foto's van de schepen en natuur maakte Ik bewerkte de foto's met de hand, en foto's werden gebruikt voor intranet, internet, (geen facebook) kranten en tijdschriften, en aan de muur, dus van 13x18 cm toto 100x200 cm. de vraag achter de vraag wil ik nog niet beantwoorden.
willem1

Clublid
Berichten: 77


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: bewerkingen met Lightroom 6,14

Berichtdoor ReneG » wo jun 14 2023 12:53 pm

Om mijn kijk erop uit te leggen eerste wat context: Vooropgesteld, ik probeer zo min mogelijk tijd te besteden aan het bewerken van foto's. Ik vind fotograferen veel leuker dan nabewerken. Gevolg is dat ik probeer foto's zo te maken dat ze zo dicht mogelijk bij het beoogde resultaat zitten. Niet uit een of ander hoogdravend principe, maar gewoon om ze zoveel mogelijk direct 'af' te maken. Dat lukt de ene keer wat beter dan andere keren. Het betekent ook dat ik de tijd neem voor de compositie, het maken van de gewenste instellingen, het uitvogelen op welk moment van de dag ik het mooiste licht heb, etc. Ik maak sinds ik dat doe ook veel minder foto's (wat indirect leidt tot minder nabewerken). Daarnaast gaat in het algemeen 80% van mijn foto's regelrecht naar de prullenbak. Niet omdat ze 'mislukt' zijn, maar alleen de 'beste' blijven over. Met de rest doe ik nooit meer iets. Ik heb in al die jaren nog nooit spijt gehad van het weggooien van een foto, of behoefte om een foto 'terug te halen'. Uitzondering is wanneer een foto essentieel is voor een serie.

Samengevat:
Stap 1.: Minder foto's maken en kritischer zijn op wat ik maak,. zodat ze zo dicht mogelijk bij het eindreulstaat liggen.
Stap 2: Aanzienlijk snoeien in foto's, ook in 'gelukte' foto's, om het aantal terug te brengen tot de paar allerbeste. Uit een serie van 200 hou ik er vaak maar 5-10 over die ik nabewerk.

Vervolgens nabewerking, eerst in LR waarbij ik in eerste instantie probeer zoveel mogelijk bewerkingen in bulk te doen. Het is makkelijker als je een consistente series als input hebt. Dan kun je 1 foto nabewerken en de bewerkingen kopiëren naar de andere foto's. Daar zijn twee uitzonderingen op:
1. Croppen: Vaak is dit per foto anders; ik kader soms vrij ruim, ik kan er immers makkelijk iets afsnijden, iets erbij snijden is lastiger (al komt de nieuwe AI van PS daar om de hoek). Maar dit kost weinig tijd.
2. Geometrische correcties/rechtzetten: Dit is vooral bij architectuur aan de orde en is vaak per foto anders.

Daarna beoordeel ik de foto's nog een keer en gaat de definitieve selectie, indien nodig, naar bewerking in Photoshop. Ik kan niet echt een gemiddelde geven, want het is heel erg afhankelijk van het onderwerp Met mijn 'bird in flight' foto's ben ik denk ik gemiddeld 2-3 minuten bezig en die hoeven vaak niet eens naar PS. Maar bij studio foto's wil het nog wel eens 10 minuten per foto zijn (wegwerken van haartjes, blemishes, filtertjes etc.). Als je naar een gemiddelde kijkt komt het denk ik uit rond de 5 minuten. Maar wel met dien verstande dat ik nog geen 10% van mijn foto's uiteindelijk individueel nabewerk.

Over verschillen in versies van LR heb ik niet zo heel veel te zeggen, behalve dat de nieuwere versies van LR veel sneller lijken te werken dan de oudere. De nieuwere versies lopen (op dezelfde PC) aanmerkelijk soepeler en sneller. Het maken van previews is daar een voorbeeld van. Door de verbeterde performance levert dat weer wat reductie in tijd op qua nabewerken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bewerkingen met Lightroom 6,14

Berichtdoor Vincent » do jun 15 2023 12:26 pm

willem1 schreef:Ik heb een vraag en eigenlijk bedoeld voor de prof onder ons maar anderen mogen ook reageren, hoeveel tijd besteden jullie aan het bewerken van de foto's, vlekken verwijderen, bijsnijden, kleur aanpassen, contrast, helderheid, de pixel verhouding veranderen en een andere bestandsnaam geven en dit met de lightroom 6,14.


Op zich een interessante vraag maar wat mij betreft iets te onduidelijk en ruim te interpreteren...

Workflow en efficientie zijn wel redelijk belangrijk in mijn process, maar tijd per beeld is echt afhankelijk van de opdracht, het doel. Laat niet weg dat voor ieder doel je wel veel stappen in Lr kunt optimaliseren en op die manier zo min mogelijk tijd 'verspillen'.

Dus absolutie tijd vind ik dus niet echt interessant, want zelfs als je heel efficient werkt kunnen sommige beelden gewoon meer tijd kosten dan anderen...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bewerkingen met Lightroom 6,14

Berichtdoor Patrick » do jun 15 2023 1:31 pm

Ook hier ligt het enorm aan het beeld. De meeste foto’s 1-2 minuten schat ik. Zwart-wit omzetten kost sowieso meer tijd. Maar het is veelal puntjes op de i zetten voor mij. Ze komen best aardig uit de camera over het algemeen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bewerkingen met Lightroom 6,14

Berichtdoor ben42 » ma jun 19 2023 11:53 pm

willem1 schreef:maar anderen mogen ook reageren
Even de setting/context/situatie:
  • Ik fotografeer en Lightroom voor de lol.
  • Nu specifiek, na 4 jaar eindelijk eens weer een keer 10 dagen in het buitenland geweest.
  • Nabewerken (voornamelijk Lightroom) vind ik leuk.
De vakantie duurde effectief nog geen 9 dagen en veel locaties bezocht **). Het was een groepsreis, dus het ritme wordt door de groep bepaald. Alle tijd die je tijdens de vakantie kunt besparen en achteraf kunt terughalen is meegenomen. Achteraf heb ik daar de tijd voor.

U1 A/6.3/matrix/9 punts midden. (Voorwiel diafragma, achterwiel ISO).
U2 Zelfde plus 1.3 stop onderbelicht. (ADL High, maar dat maakt bij de D7200 voor RAW niets uit).
Meeste meet 8 mm (6-8 mm lens) en af en toe een 18-200 lens.

Overal waar het wat donkerder is, of wanneer het flink bewolkt of flink contrast is gebruik ik U2. Foto wordt niet getoond nadat die gemaakt is en ik kijk ook niet vaak terug naar het resultaat.

Dus achteraf moet ik relatief veel corrigeren voor alles wat ik onder U2 doe, de camera is 'vrijwel' ISO invariant, dus het maakt niet uit of deze nabewerking in Camera of buiten de Camera gebeurd.
Verder ben ik een talent in vertikale foto's niet goed recht te nemen, dus bijna alle vertikale foto's moeten rechter worden gezet. Met 8 mm en boven of onder de horizon fotograferen moet je kiezen of je wilt transformeren. Als je dat altijd doet wordt het beeld knap saai, dus bekijk ik nogwel eens per foto hoe dat eruit komt te zien. 8mm vergt over het algemeen veel meer nabewerkingstijd dan mijn 18-200 lens.

Foto's worden bij import automatisch hernoemd naar een letter, datum, tijd en een volgnummer. Voor de overgang naar een andere tijdzone heb ik een paar foto's moeten corrigeren die nog niet overwaren.
Ik gebruik een Behringer mengpaneeltje, veel zaken kun je hiermee razendsnel bedienen en uit proberen.
Nieuwe maskers in Lightroom gebruiken kost relatief veel tijd. B.v. de lucht afzonderlijk behandelen.
De AI ruis onderdrukking werkt fabeltastisch, maar kost zeer veel tijd. (Dat doe je alleen als je even weg gaat van de computer).

Waarvoor maak ik mijn foto's, voor mijn eigen lol, maar bij het nabewerken heb ik verschillende doelen:
  • Voor de groep, om met de groep te delen. (veel meer foto's van de groep).
  • Voor mijzelf op een groot 16x9 4K beeldscherm
  • Een kleine selectie om onze vakantie te kunnen tonen.
  • En ik ben van plan een album te maken (dus andere formaten).

Eindelijk weer eens een keer in het buitenland op vakantie na 4 jaar, dus ben van plan zeer veel tijd te genieten van mijn foto's tijdens het nabewerken. Ik realiseer me dat ik niet representatief ben met mijn gedrag.

Ben
**)
Plus Corona gehad tijdens de vakantie, daarom nog minder energie versplit aan zaken die je thuis ook goed kunt krijgen. Maak maar voldoende materiaal, zodat je daar thuis altijd nog wat mee kan.
Overigens liep ik iedere dag een aantal kilometers meer dan mijn reisgenoten, ook als ik bij de groep (in de buurt) bleef.

***)
Tijdens de vorige vakantie heb ik ook zeer veel tijd in het nabewerken van de keymission 360 foto's gestoken. Zowel in projecties als in 'streetview' afbeeldingen. Maar dit is een eigenschap van een dergelijke camera.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten