Bewerkingen in Lightroom classic

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Bewerkingen in Lightroom classic

Berichtdoor Hester » di jul 25 2023 9:07 pm

Omdat ik op facebook een hele vervelende reactie kreeg op de volgende vraag heb ik daar mijn bericht verwijderd en stel ik de vraag hier.

Ik bewerk een .nef bestand in Lightroom. Vervolgens exporteer ik deze foto als .jpeg. Kan ik dan de bewerkingen die ik op het raw bestand heb uitgevoerd nog bekijken en zo ja waar of hoe?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewerkingen in Lightroom classic

Berichtdoor Vincent » di jul 25 2023 9:14 pm

Sowieso kan dat natuurlijk in Lightroom nog, tenzij je je bestanden daar verwijderd hebt.

Als je het niet uit zet in je export instellingen dan kun je in de exif de bewerkingen terug vinden. Dat leest nogal ingewikkeld dus je zou daarvoor bijvoorbeeld https://pixelpeeper.com/app voor kunnen gebruiken. Daarin kun je de (meeste) globale aanpassingen eenvoudig terug zien als ‘Lightroom schuifjes’.

Lokale edits kun je daarin niet terugzien.

Als je in je export instellingen hebt aangegeven om de bewerkingen niet in je exif op te slaan dan werkt dat helaas niet. Als je dan ook nog de beelden uit Lightroom hebt verwijderd dan is er geen manier om de bewerkingen terug te zien.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewerkingen in Lightroom classic

Berichtdoor Brutus » di jul 25 2023 10:52 pm

Het oorspronkelijke .nef bestand in Lightroom is waarschijnlijk in je bibliotheek terug te vinden.
Als je het bestand opent in tabblad "bewerken" zie je onder "geschiedenis" alle stappen die je hebt uitgevoerd en kun je, als je een stap aanklikt, teruggaan naar de situatie van dat moment.
Lightroom laat het oorspronkelijke, niet bewerkte beeld intact en bewaart in z'n eigen database alle bewerkingen die je erop hebt toegepast.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1113


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewerkingen in Lightroom classic

Berichtdoor Hester » wo jul 26 2023 10:20 am

Dank voor jullie antwoorden. Het is me nu helemaal duidelijk.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten