Andere weergave van dezelfde foto op verschillende devices, hoe oplossen?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Andere weergave van dezelfde foto op verschillende devices, hoe oplossen?

Berichtdoor Guy » za nov 18 2023 10:05 pm

Ik heb me tot nu toe nauwelijks verdiept in calibratie, shame on me. Mogelijk is deze vraag veel voorkomend bij fotografen.
Ik bewerk mijn foto's op de imac desktop, tot het resultaat een jpg wordt waarvan ik tevreden ben.
Als ik die jpg op mijn website publiceer, ziet die er qua kleuren perfect uit zoals ik wil, omdat ik ze op hetzelfde scherm bekijk als waarop de bewerking gedaan werd.
Als ik mijn website via mijn iphone bekijk zijn de foto's eigenlijk te licht.
Dat komt volgens mij omdat het smartphonescherm feller backlight uitstraalt.
Maar zowel mijn desktop als smartphone heb ik ingesteld zodat het er voor mij “normaal” uit ziet en aangenaam om te bekijken. (Niet alleen foto's maar alles wat op het scherm komt.)
Dat wil zeggen dat ik bij de bewerking van mijn foto's geen benul heb van hoe een bezoeker van mijn website die zal te zien krijgen, en dus mogelijk verre van zoals ik bedoeld heb.
Ik denk bijvoorbeeld ook aan de gekozen kleurtemperatuur van hun scherm.
Hoe is dit (zo goed mogelijk) oplosbaar?
(Moet ik ze volgens een bepaalde standaard bewerken en dan, bij wijze van spreken aan de kijker meedelen: dit is de standaard, als je mijn foto's wil zien zoals ze bedoeld zijn, dan moet u ook die instellingen gebruiken?)
Guy

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere weergave van dezelfde foto op verschillende devices, hoe oplossen?

Berichtdoor Patrick » za nov 18 2023 10:44 pm

Ik ga alleen twee algemene opmerkingen maken:

- Voor web, altijd sRGB gebruiken.
- Hoe druk je je ook maakt, je hebt geen enkele invloed op de schermen van andere mensen. Bijna geen enkel scherm is gekalibreerd, dus zelfs als jij alles "goed" doet, dan nog zegt het niet zoveel over hoe het er bij anderen uit ziet. Dus zorg dat je eigen scherm niet al te verkeerd zit, dan zit je al snel goed genoeg...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere weergave van dezelfde foto op verschillende devices, hoe oplossen?

Berichtdoor ben42 » zo nov 19 2023 12:52 am

Dezelfde ervaring heb ik.

En een oplossing heb ik ook niet, maar ik wilde nog wel eens na iets op het internet gezet te hebben dit 'controleren' op verschillende apparaten. Op verschillende schermen (PC's b.v. op mijn werk, telefoons en tablets).

Soms paste ik dan achteraf nog iets aan. (En een beetje in het midden gaan zitten). Maar over het algemeen waren de schermen te verschillend. Een mooi duur Oled display gaf een heel andere indruk dan een wat goedkoper scherm. Ook zat er destijds een flink verschil in hoe sites de gegevens verschillend presenteerden op b.v. iPad en een Samsung tablet. (Dropbox paste op een Android meer compressie toe was mijn constatering).

Mijn (misschien te kort door de bocht conclusie) was: Calibreren voor andersmans scherm heeft nauwelijks of geen zin.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Andere weergave van dezelfde foto op verschillende devices, hoe oplossen?

Berichtdoor Highlander » zo nov 19 2023 9:48 am

Zoals Patrick al zegt voor het web sRGB.
Je mag er gemakshalve vanuit gaan dat de mensen die het verschil in kleurgebruik zien, jouw foto’s bekijken met een scherm die een sRGB bereik heeft van 99%.
En zolang het een beetje natuurgetrouw is kijken de andere mensen heel anders naar foto’s, die kijken meer naar wat de foto bij hun oproept en of het kleurgebruik, scherpte, uitsnede, enz dat zien ze niet eens.

Wat belangrijker is in mijn ogen is dat het omgevingslicht waar jij jouw computer hebt staan meestal gelijk is.
Zit jij bijvoorbeeld in de huiskamer en ‘s morgens schijnt de zon tijdens het fotobewerking en in de middag wordt het bewolkt en s’avonds bewerk je met een lamp aan waar een warm licht lamp in zit, tijdens die veranderende omstandigheden zul je meer verschillen zien in bewerking dan dat anderen zullen zien ten opzichte van jouw monitor.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Andere weergave van dezelfde foto op verschillende devices, hoe oplossen?

Berichtdoor Guy » zo nov 19 2023 10:55 pm

Bedankt voor jullie nuttige tips. :thumbup:
Guy

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten