Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Patrick » zo jan 28 2024 4:43 pm

Ik zit te kijken wat de mogelijkheden zijn om met een iPad Pro op vakantie backups te maken van foto's naar een externe SSD. Met mijn Leica Q3 kan ik dat simpel doen: deze camera is gewoon te zien als externe storage en dan kan ik makkelijk bestanden selecteren en overzetten naar een andere schijf. Maar met de Z6 lijkt dat niet te kunnen; daar moet je naar de Foto's App en ze importeren, maar de Z6 verschijnt niet als external storage device. Doe ik iets fout of kan het gewoon niet?

Eventueel kan ik kijken of ik het via Bluetooth of Wifi over kan zetten, maar gewoon kabeltjes aansluiten en aan de slag is gewoon veel makkelijker!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Skippy » zo jan 28 2024 5:41 pm

Heb je een Android Phone? Is het dan niet makkelijker om met een combi XQD/SD-reader met usb-c aansluiting de bestanden van je Z6 en Q3 te back-uppen zoals in dit onderwerp door ReneG beschreven viewtopic.php?t=74294
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jan 28 2024 6:42 pm

Via een tussenstap met 'n met de app Camera Connect & Control ?

Op mijn Android spul en mijn Z6 werkt dat ook.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Patrick » zo jan 28 2024 7:25 pm

Veel kaartlezers werken niet; het gaat om een Z6 eerste versie met enkel een XQD kaartje. Maar dat is wel te kopen natuurlijk. Als de Z6 zelf als kaartlezer kan fungeren scheelt dat een apparaatje meenemen en een aankoop.

Android werkt makkelijker met dit soort zaken, maar ik heb tegenwoordig alles Apple. Geweldig spul, maar een wat meer gesloten systeem.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Skippy » zo jan 28 2024 7:43 pm

Gaat het puur om het back-uppen of sleep je die iPad Pro ook mee om te bewerken?
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Patrick » zo jan 28 2024 8:12 pm

Ik neem de iPad Pro (11") mee voor van alles. Geen laptops, wel telefoons. Kan je ook wat lezen, filmpjes kijken, etc. Ik zal vast wel wat foto's inladen en bewerken, maar in principe is het idee dat ik in ieder geval backups van mijn foto's wil op een SSD en die fysiek gescheiden houden van ons zodat ik ze niet beide kwijt "kan" raken. Het echte bewerken zal neem ik aan thuis gebeuren. Mijn iPhone is al wat ouder en houdt dit niet lang genoeg vol; die accu's worden minder met de tijd. Dus ook een powerbankje mee!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Skippy » zo jan 28 2024 8:32 pm

Ok, een bewuste keuze dus. Ik reis het liefst zo licht mogelijk dus maak ik andere keuzes.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Patrick » zo jan 28 2024 8:44 pm

Een groepsreis van 3 weken waarschijnlijk. Dan wil ik wel wat meer dan een telefoon mee hebben. Ik laat wel een t-shirt thuis... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Henk » zo jan 28 2024 8:46 pm

Patrick, bij mij werkt dat gewoon. Eerlijk gezegd neem ik altijd mijn cardreader mee, maar naar aanleiding van jouw vraag heb ik mijn Z 6 (ik heb ook de Z 6II, maar voor de zekerheid maar even de Z 6 geprobeerd) direct via USB-C aangesloten op mijn iPad Pro. Deze ziet in Foto's direct de Z 6 en ik kan probleemloos de foto's van de XQD-card importeren. Ik gebruik een originele Apple USB-C kabel.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1733


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Patrick » zo jan 28 2024 8:50 pm

Henk schreef:Patrick, bij mij werkt dat gewoon. Eerlijk gezegd neem ik altijd mijn cardreader mee, maar naar aanleiding van jouw vraag heb ik mijn Z 6 (ik heb ook de Z 6II, maar voor de zekerheid maar even de Z 6 geprobeerd) direct via USB-C aangesloten op mijn iPad Pro. Deze ziet in Foto's direct de Z 6 en ik kan probleemloos de foto's van de XQD-card importeren. Ik gebruik een originele Apple USB-C kabel.

Dat hebben wij ook werkend op die manier. Maar wat jij aangeeft is importeren, maar ik wil via Bestanden of zoiets de RAW foto's alleen kopiëren naar de SSD. Ik wil niet al die beelden inclusief het ruwe werk in mijn foto's hebben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Henk » zo jan 28 2024 8:53 pm

Ah, ik begreep dat jouw Z 6 niet zichtbaar werd in Foto's. Hoe sluit je je Z 6 en je SSD dan aan op je iPad?
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1733


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Patrick » ma jan 29 2024 12:09 am

Idee was een USB-C hubje te kopen en alles aan te sluiten en bestanden te kopiëren. Ik hoef die foto's niet perse op m'n iPad te hebben... want ik verwacht dat die niet genoeg geheugen vrij gaat hebben daarvoor na drie weken vakantie. Zeker als je pas gaat uitzoeken en bewerken als je thuis bent.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Vincent » ma jan 29 2024 3:08 am

Patrick schreef:want ik verwacht dat die niet genoeg geheugen vrij gaat hebben daarvoor na drie weken vakantie.


Maar met een beetje een goede internetverbinding (dus wellicht een beetje afhankelijk van waar je heen gaat) kun je het toch ook allemaal ergens in de cloud uploaden? Dan hoeft het ook niet allemaal op je iPad te staan.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Tony D » ma jan 29 2024 9:12 am

Internet op reis is vaak heeeeeeel traag. In hotels ed kun je echt geen RAW-bestanden van 30-40 Mb uit de Z6 uploaden.


Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z RAW bestanden direct naar USB device mbv iPad Pro?

Berichtdoor Skippy » ma jan 29 2024 10:59 am

Patrick schreef:Idee was een USB-C hubje te kopen en alles aan te sluiten en bestanden te kopiëren. Ik hoef die foto's niet perse op m'n iPad te hebben... want ik verwacht dat die niet genoeg geheugen vrij gaat hebben daarvoor na drie weken vakantie. Zeker als je pas gaat uitzoeken en bewerken als je thuis bent.

Even out of the Apple box gedacht met eenvoudige backup als enig doel. Koop enkel voor backup een goedkope Android smartphone met sd kaart slot bijvoorbeeld een Samsung A14 voor € 95, een Micro sd kaart van pak 'm beet 256gb voor € 30 en een XQD/SD reader met usb-c voor € 38. Ben je klaar voor € 163. Past ook zeker met je camera(s) in een kleinere hotelkluis, moet je met een iPad pro maar afwachten.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten