ai en NCN

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

ai en NCN

Berichtdoor annoh » do mar 14 2024 9:09 pm

Zoals bekend heeft ai zijn intrede gedaan in de fotografie. Zo kom ik op diverse FB fotografie foto-groepen foto's tegen van grote gebouwen, op precies de juiste plek op de straat ervoor ligt een grote plas water. Schitterende spiegeling van gebouw in water! En natuurlijk iemand die voor het gebouw loopt/fietst/in zijn neus peutert inclusief spiegeling in de hiervoor al aangehaalde nattigheid. En dan denk ik bij mijn eigen: 'Waarom zie ik dat nou nooit?'

Kortom, ai maakt het heel toegankelijk voor (nagenoeg) iedereen om een ai gegenereerd beeld te plaatsen in een beeld dat een fotograaf maakt. En bedenk, een lucht vervangen door een ai gegenereerde lucht is iets heel anders dan wat simpel doordrukken of tegenhouden van een bestaande lucht.

Ik ben benieuwd hoe leden van NCN tegen deze ontwikkelingen aankijken.

Dank voor jullie reactie alvast!

Anno
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor keenoncoolstuff » do mar 14 2024 10:48 pm

Ik ben er bang voor. Dat binnenkort niet meer te onderscheiden is wat echt is, en wat nep.
Wat kun je straks nog geloven? Wat is waar?

Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling.


Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor EdvandeZilver » do mar 14 2024 11:16 pm

Eens met Rob.
Bovendien sloopt het de creativiteit als fotograaf als we het ideale plaatje kunstmatig kunnen laten genereren.
Het zet aan tot gemak en luiheid.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor RGS » vr mar 15 2024 5:15 am

Dat is best een interessant onderwerp. Het is soms niet meer duidelijk of een foto authentiek is of dat deze een groot aandeel AI (gegenereerde onderdelen) bevat. Ik denk dat iedereen hierin zijn eigen keuzes in maakt.

Volgens mijn zijn de camera producenten wel aan het nadenken over hoe je bij een foto kan vaststellen dat deze authentiek is of niet.

https://asia.nikkei.com/Business/Technology/Nikon-Sony-and-Canon-fight-AI-fakes-with-new-camera-tech

TOKYO -- Nikon, Sony Group and Canon are developing camera technology that embeds digital signatures in images so that they can be distinguished from increasingly sophisticated fakes. Nikon will offer mirrorless cameras with authentication technology for photojournalists and other professionals. The tamper-resistant digital signatures will include such information as date, time, location and photographer.
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Online
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 203


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor Patrick » vr mar 15 2024 10:48 am

Leica heeft dit soort techniek al toegepast in camera’s.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor EdvandeZilver » vr mar 15 2024 11:14 am

Patrick schreef:Leica heeft dit soort techniek al toegepast in camera’s.

Mijn voordeurbel ook!
Maar dan zie ik, als ik naar de beelden daarvan kijk als er gebeld wordt, geen Doutzen Kroes voor de deur staan, maar gewoon mijn buurvrouw.
Het is maar net waarop kunstmatige intelligentie wordt toegepast, zoals de focus leggen op b.v. de ogen. Ook heel knap, maar dat is andere AI als waarover Anno het heeft.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor Karina2 » vr mar 15 2024 12:11 pm

Los daarvan, ik denk dat het grote publiek daar niet echt in geïnteresseerd is. De meeste mensen laten zich verleiden door het plaatje, onafhankelijk van of het (achterliggende verhaal) klopt.

Al langer zie ik een almaar groeiende tendens van stijging gemakzucht en daling kritisch kijk- en denkvermogen en daarmee steeds groter gemak van (ongewenste) beinvloeding van gedrag. En masse kan dit tot zeer gevaarlijke situaties leiden.

Hoe gevaarlijk dit is, geven series als "The Capture" en "The Undeclared War" aan. Beide gaan over beeldmanipulatie en de verstrekkende gevolgen daarvan. Fictie of feit? De waarheid ligt momenteel wellicht in het midden, maar kan zeker realiteit worden. Daarmee komen betrouwbaarheid en vertrouwen zwaar onder druk te staan. En daarmee het cement van de samenleving. Als het cement het begeeft, stort de boel in.

Ik hoop dan ook dat naast wat camerafabrikanten zelf ondernemen er ook goede en afdoende wetgeving komt. Maar dat er vooral snel veel geïnvesteerd gaat worden in kennisoverdracht en educatie en verplichte lesstof op scholen. Liever vandaag nog dan morgen.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr mar 15 2024 4:36 pm

Was zwaar ontdaan door The Capture en realiseerde me dat het terdege werkelijkheid zou kunnen worden. Het moet in ieder geval nauwlettend in de gaten worden gehouden.
Voor mijn werk in mei een speciale bijeenkomst over het inzetten van AI, vind ik ook wel weer interessant.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 843


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor MarcoEos70D » vr mar 15 2024 5:07 pm

Ik ben wel benieuwd, Hanno: je titel 'AI en NCN" suggereert dat de NCN iets met AI moet of er iets van moet vinden. Is dat ook wat je bedoelt, of is je vraag eigenlijk gewoon "wat vinden jullie van AI"?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor annoh » vr mar 15 2024 9:15 pm

Je zou kunnen stellen dat een ieder voor zich grenzen met stellen betreffende bewerking fotobestanden. Dat kan zijn bijvoorbeeld wel beeldaanpassing maar geen beeldmanipulatie en geen ai. Uiteindelijk hebben die individuele grenzen te maken met je visie wat fotografie is. De Fotobond bijvoorbeeld heeft een heel duidelijke visie wat fotografie is. En vanuit die visie komt de Fotobond op een uitspraak over (toepassing) ai.

Prima eigen visie over fotografie en de daaraan gekoppelde idee over ai. Lastig wordt het als je bijvoorbeeld een fotowedstrijd hebt. Bij wedstrijden geldt, in het algemeen, dat het speelveld voor iedereen gelijk moet zijn. Wanneer je kijkt naar 'Foto van de maand' dan wordt er gestreefd naar een gelijk speelveld. En d.m.v. stemmen komt nummer 1 boven drijven.

Ik weet niet of er meer wedstrijd achtige initiatieven zijn binnen NCN. Ik denk dat het zeker niet verkeerd is om een standpunt inzake ai in te gaan nemen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor EdvandeZilver » vr mar 15 2024 9:58 pm

Kun je ai gegenereerde foto's dan ook van een gemanipuleerde Exif voorzien van waaruit de "geldige" authenticiteit blijkt?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor annoh » vr mar 15 2024 10:04 pm

Je hebt ai gegenereerde foto's. Daarnaast heb je fotobestanden, gemaakt met een gewone camera, waar m.b.v. ai nieuwe beeld elementen aan toegevoegd zijn. Dat zie je niet in de Exif gegevens. Bij grote (internationale) wedstrijden moet je altijd je RAW file inleveren.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor Tony D » vr mar 15 2024 10:19 pm

EdvandeZilver schreef:Kun je ai gegenereerde foto's dan ook van een gemanipuleerde Exif voorzien van waaruit de "geldige" authenticiteit blijkt?

Ik zou me kunnen voorstellen dat je een ai gegenereerd beeld als laag op een bestaande foto zet. Als je dat dan opslaat als jpg houd je de EXIF van de originele foto, waar je in feite niets meer van terugziet.
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor annoh » za mar 16 2024 8:47 am

NCN heeft 1 doel, namelijk het delen van plezier in en kennis van fotografie, en in het bijzonder Nikon.

De ontwikkelingen op gebied van beeld bewerking/manipulatie/ai gaan heel snel. Voordat je het weet ben je, in dit geval als club, ergens beland waar je niet zou willen.

Ik denk dat de term fotografie, zoals gebruikt in de omschrijving hierboven, nader omschreven zou moeten worden. Zoals bijvoorbeeld ook de Fotobond gedaan heeft. Dat schept grote duidelijkheid.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ai en NCN

Berichtdoor Peter » za mar 16 2024 7:37 pm

Lightroom, Photoshop, en al die pakketten.
Ze hebben allemaal invloed op het origineel.

Dus die discussie is niet nieuw, AI gooit er gewoon nog een paar versnellingen bovenop.
Fotografie.., toch niks mee om het origineel te bewerken, maar zou prettig zijn als we het in ieder geval dan beschrijven op ons forum
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten