Lightroom NEF+JPEG

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Lightroom NEF+JPEG

Berichtdoor walt001m » wo mar 12 2008 11:09 pm

Ik heb een vraag over LR 1.3
Als ik mijn camera instel op RAW+JPEG fotograferen en ik importeer de foto's in LR dan komt er voor elke foto (waarvan dus een NEF EN een JPEG bestaat) slechts 1 thumbnail te staan in de Library. Bij die thumbnails staat dan bv wms1400 NEF + JPEG.

Hoe kan ik nu de NEF's scheiden van de JPEG's? Ik wil soms een JPEG bewerken en soms de RAW versie van een foto maar ik heb er dus maar 1 thumbnail van.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb. (Als ik op de thumbnail klik en export kies dan zegt het programma ook dat er maar 1 foto geexporteerd word)

Kan iemand mij hier mee helpen?
walt001m



Onderwerp:

Berichtdoor Gerard » do mar 13 2008 1:10 am

Wellicht dat je je doel bereikt door in Verkenner (windows) 2 mapjes aan te maken .... t.w. een jpg en een Raw mapje .... en daar ieder bestands formaat in op te slaan.
Dan heb je voor LR de keuze welk formaat en foto je wilt bewerken ... je opent met LR immers dan een enkel mapje ....

Misschien simpel gedacht, maar toch effectief ....

Correct me if I'm wrong .... :wink:
Gerard



Onderwerp:

Berichtdoor luc » do mar 13 2008 6:39 am

Walt ,

Waarom zou je een JPG gaan bewerken als je NEF kunt bewerken ?

Daarnaast is het volgens mij wel mogelijk om bij export te kiezen om de JPG file te exporteren. Anders dan eerst de NEF converteren om vervolgens als .... te exporteren.

Het enige voordeel aan NEF+JPG is dat je zonder nabewerking snel je foto's kunt leveren, bekijken, mailen etc.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor ArjanAanraad » do mar 13 2008 8:53 am

luc schreef:Walt ,

Waarom zou je een JPG gaan bewerken als je NEF kunt bewerken ?

Daarnaast is het volgens mij wel mogelijk om bij export te kiezen om de JPG file te exporteren. Anders dan eerst de NEF converteren om vervolgens als .... te exporteren.

Het enige voordeel aan NEF+JPG is dat je zonder nabewerking snel je foto's kunt leveren, bekijken, mailen etc.

Luc


Precies,
Ik schiet en bewerk uitsluitend in RAW, als ik foto's wil afdrukken of op een andere manier wil gebruik dan exporteer ik ze gewoon even naar jpeg. De jpeg gooi ik daarna gewoon weer weg want kan ik toch altijd weer aanmaken. Voordeel is verder dat je altijd je bewerkingen weer terug kunt draaien middels de metainformatie die door lightroom of photoshop wordt bijgehouden in een aparte file. Scheelt overigens ook weer ruimte...... :D
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl
Gebruikersavatar
ArjanAanraad

Clublid
Berichten: 1116


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor walt001m » do mar 13 2008 9:57 am

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Is al opgelost. Het is een instelling in de preferences van Lightroom. Menu-Preferences-Import en dan de optie Behandel NEF en JPEG als aparte bestanden. Deze stond uit bij mij.

Nu zie ik dus gewoon een aparte thumnail voor de NEF en een aparte voor de JPEG.
De reden dat ik wel eens in NEF+JPEG schiet is dat ik een Picture Control D2X-I gebruik voor de JPEG's en die dan snel naar de klant kan sturen.
De JPEG's bewerk ik dus nauwelijks, afgezien van wat croppen eventueel.

De NEF's kan ik eventueel later (indien nodig) bewerken.

mvg
Walter
walt001m



Onderwerp:

Re: Lightroom NEF+JPEG

Berichtdoor theobeij » ma dec 05 2022 5:36 pm

Kijk bij bewerken/ voorkeuren/algemeen en vink aan dat de jpg en nef apart worden geimporteerd.
theobeij

Clublid
Berichten: 8


Locatie: IJsselstein
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom NEF+JPEG

Berichtdoor henkk » ma dec 05 2022 6:41 pm

Dit draadje is bijna 15 jaar oud. Slotje maar.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten