Van digitaal naar dia??

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Van digitaal naar dia??

Berichtdoor Hanneke » ma mei 19 2008 9:40 pm

Is het mogelijk een digitaal bestand; een foto in dit geval, om te zetten naar een dia?

Zoja,
Hoe moet dat? Heeft dat een aparte naam? Kan je dat zelf? Of waar kan je dat laten doen, wat kost t?

Bij een aantal academies wordt om dia's gevraagd, dit vanwege de kwaliteit, vandaar

Alvast bedankt!
Hanneke



Onderwerp:

Berichtdoor gijs sandberg » ma mei 19 2008 10:03 pm

Hanneke,

je kan bij een vaklab een digitaal bestand op transparant laten printen, maar dat gaat meestal om grotere formaten.
Overzetten van een digitale foto naar een kleinbeeld-dia heb ik nog nooit gezien.

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma mei 19 2008 10:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » ma mei 19 2008 10:04 pm

Ik zou zeggen: print de foto zo goed mogelijk op A4 en fotografeer hem op diafilm.
Een reprostandaard is hierbij erg makkelijk, en een behoorlijk dichtbij-objectief als een Micro-Nikkor.
Je kunt hem ook aan een muur bevestigen en met de camera op statief de opname maken. Let dan wel op dat het opnamemodel en je filmvlak parallel zijn. Let ook op het spiegelen van glanzende foto's.
Verder belichten in daglicht op daglichtfilm of met halogeenlicht op kunstlichtfilm. Mijn suggestie: Kodak Elitechrome 100 voor daglicht.
Als je met halogeenlicht op daglichtfilm belicht moet je een KB12-conversiefilter gebruiken.

Ik weet niet of er bedrijven zijn die dit voor je doen.

Succes, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor ElRonno » ma mei 19 2008 10:44 pm

Het weer fotograferen van een printje geeft natuurlijk wel een heel beperkt dynamisch bereik!

Ik zou zeggen: schiet het ook gewoon op dia. Je kunt desnoods met digitaal voorschieten om beste instellingen te bepalen en dan met je analoge camera op dia schieten. Maar ja, qua compositie lukt het vergelijk natuurlijk alleen met een FX DSLR, oftewel de D3.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Pruimpit » ma mei 19 2008 10:46 pm

Het voorstel van EM blijft toch altijd met kwaliteitsverlies gepaard gaan. Wil je dia's waarom schiet je dan niet direct dia's :?: :wink:
Voor de kosten van een analoge Nikon hoef je het niet te laten. En dia's kost eigenlijk ook niet zoveel :wink:
Pruimpit



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » ma mei 19 2008 11:01 pm

Ik ging er van uit dat het gaat om al bestaande digitale foto's.
Uiteraard is het beter direct op dia te schieten, als dat nog kan.

Ga er maar van uit dat diafilm meer contrastomvang heeft dan dat digitale printje. Komt goed over.

Enne: "voorschieten" op digitaal voor "de beste instellingen"... Kom nou toch... Hup, in één keer gelijk goed met een analoge Nikon...
Is tientallen jaren goed gegaan zonder digitale voorschietcamera's met pretstanden.
Dat heet fotograferen.

Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor ElRonno » ma mei 19 2008 11:04 pm

Desnoods zei ik ook, E.M. :-) Heb het ook jarenlang analoog gedaan.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Frederix » ma mei 19 2008 11:07 pm

ElRonno schreef:Desnoods zei ik ook, E.M. :-) Heb het ook jarenlang analoog gedaan.

Sommige dingen moet je gewoon analoog blijven doen . . . . :evil:
Frederix



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » ma mei 19 2008 11:19 pm

Gelukkig zijn we het allemaal weer eens...

Analoog is goddank nog niet dood.

Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor whoami » wo mei 21 2008 11:49 am

wat ik 10 jaar gelden ook weleens deed is een dia presenteren. En met de digitale camera (op statief) een plaatje maken. (dia scanners waren te duur toen en alleen voor proffesionals weggelegd, vanwege de prijs)

Wat je nu kunt doen is je digitale foto presenteren via een beamer. Je analoge op een statief en schieten maar. Hou wel rekening met omgevingslicht. Hoe donkerder de omgeving, des te mooier het resultaat.

kwaliteit van de beamer en doek bepalen natuurlijk ook je eindresultaat.
grt Anoop
whoami

Clublid
Berichten: 568


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor wil » wo mei 21 2008 12:03 pm

Toen PowerPoint populair werd en de presentatie's daarmee gemaakt werden waren de beamers nog niet erg populair. Op veel congressen was de eis ook nog, presentatie moet met dia's vertoont worden. Ik moest de presentatie dus overzetten naar dia om te kunnen projecteren. Ik had daar een filmbelichter voor gekoppeld aan de PC. Ter waarde van een leuke middenklasse auto. Wel had ik de belichter in een jaar terugverdiend omdat de vaklabs toen zeer hoge prijzen rekenden. De belichter heb ik nog wel maar helaas niet meer werkend. De software werd niet meer geupdate en is nog voor windows 95. En de benogdigde besturingskaart in de PC is nog van voor het PCI tijdperk. Anders had ik de dia's nog wel voor Hanneke willen maken.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Remco Jan » za mei 24 2008 5:04 pm

whoami schreef:wat ik 10 jaar gelden ook weleens deed is een dia presenteren. En met de digitale camera (op statief) een plaatje maken. (dia scanners waren te duur toen en alleen voor proffesionals weggelegd, vanwege de prijs)

Wat je nu kunt doen is je digitale foto presenteren via een beamer. Je analoge op een statief en schieten maar. Hou wel rekening met omgevingslicht. Hoe donkerder de omgeving, des te mooier het resultaat.

kwaliteit van de beamer en doek bepalen natuurlijk ook je eindresultaat.
grt Anoop


Je moet hiervoor wel een hele goede beamer hebben, niet zo'n standaard kantoorbeamertje wat op z'n best bruikbaar is voor powerpoint presentaties.
Remco Jan



Onderwerp:

Re: Van digitaal naar dia??

Berichtdoor cvdg » ma mar 04 2024 2:49 pm

digitaal bestand op diafilm belichten, nog nooit van gehoord?
Het kan wel degelijk, kijk maar op http://www.avnf.nl
cvdg

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re:

Berichtdoor pimmetje » ma mar 04 2024 2:58 pm

emdeklerk schreef:Ik ging er van uit dat het gaat om al bestaande digitale foto's.
Uiteraard is het beter direct op dia te schieten, als dat nog kan.

Ga er maar van uit dat diafilm meer contrastomvang heeft dan dat digitale printje. Komt goed over.

Enne: "voorschieten" op digitaal voor "de beste instellingen"... Kom nou toch... Hup, in één keer gelijk goed met een analoge Nikon...
Is tientallen jaren goed gegaan zonder digitale voorschietcamera's met pretstanden.
Dat heet fotograferen.

Groet, E.M. de Klerk


Heerlijk,M de Klerk is terug uit 2008.
pimmetje

Clublid
Berichten: 974


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Van digitaal naar dia??

Berichtdoor henkk » ma mar 04 2024 3:26 pm

En de D3 de enige FX DSLR was ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten