Beeld op beeld

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Beeld op beeld

Berichtdoor Ronald Jan » ma apr 21 2014 9:41 am

Bij de D3200 zit de mogelijkheid om beeld op beeld toe te passen , maar wat heb ik er aan of moet ik het zien als een soort HDR maar dan beperkt?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beeld op beeld

Berichtdoor iJoost » ma apr 21 2014 9:44 am

Alleen nuttig in situaties waarin je geen mogelijkheid hebt om na te bewerken, zou ik zeggen.
iJoost



Onderwerp:

Re: Beeld op beeld

Berichtdoor *Harrie* » ma apr 21 2014 9:56 am

Hallo Riona

Loulou Beavers is iemand die daar graag en veel mee werkt. Die maakt twee foto's die later over elkaar geplaatst worden in de camera. De eerste foto is scherp op het onderwerp en de tweede niet maar net ervoor of er achter. In het toestel kan je die twee foto's over elkaar leggen en kan je een bepaald effect verkrijgen. Bij veel wedstrijden mag je geen grote bewerkingen uitvoeren aan je foto's. Deze foto's mag je dan weer wel gebruiken voor wedstrijden omdat de bewerking in de camera wordt uitgevoerd. Ik heb wat links hieronder staan waar je wat voorbeelden kan zien met twee foto's over elkaar.

http://www.photo-moments.nl/2011/nl/por ... oto=moods1
http://www.photo-moments.nl/2011/nl/por ... &foto=just

Deze foto's hebben in een blad gepubliceerd gestaan en daar stond bij dat zij de foto's op deze manier gemaakt had vandaar dit antwoord.

Groetjes Harrie
*Harrie*

Clublid
Berichten: 175


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beeld op beeld

Berichtdoor ArjanL » ma apr 21 2014 10:32 am

Beeld op beeld is de moderne variant van dubbelopname.

Omdat digitale beelden niet transparant zijn kan je niet zonder meer twee opnames over elkaar leggen.
Je ziet dan steeds maar één beeld; het bovenste.
Bij beeld op beeld vindt een blending plaats van twee beelden zodat je dus de twee beelden over elkaar ziet.
Zoals je met film een dubbelopname had.
Het nieuwe 'beeld op beeld' beeld kan je weer als uitgangspunt gebruiken voor een nieuw beeld op beeld.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beeld op beeld

Berichtdoor Ronald Jan » ma apr 21 2014 11:32 am

Deze foto's hebben in een blad gepubliceerd gestaan en daar stond bij dat zij de foto's op deze manier gemaakt had vandaar dit antwoord.
Ik vind het hele aparte maar wel mooie foto's .
En het opnieuw gebruiken van twee beeld op beeld foto's vind ik ook een mooi plan. bedankt voor jullie reacties.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beeld op beeld

Berichtdoor RobertVH » do apr 24 2014 7:52 pm

Hoi,

Toevallig heb ik dat ook pas geprobeerd met mijn Nikon D600.
Het lukte nooit omdat ik altijd de melding kreeg dat meervoudige belichting niet beschikbaar was, maar toen ik liveview uit had staan, lukte het wel. Dit is een blauwe regen, dubbel belicht in de camera.

Afbeelding
Nikon D600
Nikon 20mm 2.8 AF-D
Nikon 35mm f/2 AF
Nikon 24-85mm 3.5 AF-SG
Nikon 50mm 1.4 AF-D
Nikon AF-S 105mm f/2.8G
Nikon 70-300mm 1:4.5 AF-SG
Tokina 11-16mm f/2.8
Benro carbon statief
CamRanger
Rode stereomic
Kamerar Slider/Dolly
Motionnine Slider 34
RobertVH

Forumlid
Berichten: 46


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beeld op beeld

Berichtdoor iJoost » vr apr 25 2014 4:24 pm

Ik zou niet weten waarom je dat in de camera zou willen doen.

Copy layer; Gausian blur; opacity 50%... en je hebt precies hetzelfde in de nabewerking.

Met als bijkomend voordeel dat je de hoeveelheid onscherpte naar believen kunt aanpassen (vaker dan eens), en ook nog andere mengverhoudingen dan 50/50 kunt kiezen.

Dus zoals ik al zei, als nabewerken geen optie is dan is het mooi dat deze mogelijkheid er is, maar verder... ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Beeld op beeld

Berichtdoor Jasper » vr apr 25 2014 7:27 pm

De techniek is populair bij lightpainters, om zonder PS een licht compo te maken.
Groeten, Jasper.
Flickr
Gebruikersavatar
Jasper

Forumlid
Berichten: 599


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten