Vogels fotograferen met D50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Vogels fotograferen met D50

Berichtdoor Barbara84 » vr dec 03 2021 10:15 am

Goedemiddag,

Ik ben nog niet mega ervaren maar heb altijd veel plezier in fotografie, in het bijzonder van de natuur, wilde dieren en vogels. Recentelijk ben ik in Kenia geweest en hebt ik fantastische plaatsjes kunnen schieten, maar kwam ik er wel achter dat ik te weinig zoom heb voor waar ik steeds meer in geïnteresseerd raak.

Mijn Nikon D50 is een oudje, maar hij werkt verder nog prima. Ik overwoog een andere te kopen, iets meer van deze tijd ook geschikt voor vogelfotografie, maar met de wensen die ik heb zijn die toch behoorlijk prijzig. Ik vroeg me daarom af of jullie misschien een advies voor mij hebben.

Ik heb dus de Nikon D50 en op dit moment alleen een 18-55 en een 55-200 lens.
Wat zou een goede optie zijn voor vogelspotten?
Zou een Nikon TC-20E III extender/teleconverter ook passen en iets positiefs opleveren?

Ik hoor graag jullie adviezen!
Barbara84

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vogels fotograferen met D50

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 03 2021 10:46 am

Beste Barbara,
Welkom
re: tc
Helaas, de Nikon TC's zijn niet gemaakt om met jouw lenzen te combineren.
Een Nikon TC kost circa E500, en is gemaakt voor de (dure/professionele/lichtsterke) lenzen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vogels fotograferen met D50

Berichtdoor henkk » vr dec 03 2021 11:45 am

Hallo Barbara, eveneens welkom op het forum !

De D50 heb ik ook een aantal jaren gebruikt en ik vind het nog steeds voor dat moment een geweldig ding: eigen AF-motor zodat je allerlei lenzen kunt gebruiken, scherm bovenop. Dat werd daarna minder voor de instappers.

Maar voor vogeltjes loop je tegen de 6 Megapixels aan. Een vuistregel is dat je voor vogels altijd (lenzen-)millimeters tekort komt. Een redelijk lichtsterke (minimaal f/4) 300 mm loopt ook gebruikt nog in de papieren. En dat helpt maar marginaal t.o.v. de 200 mm die je nu hebt. Een extender gaat inderdaad niet passen en helpen (kost ook veel licht/sluitertijd/iso).

Met een andere (evt. gebruikte) body met bijv. 24 Megapixels kun je 2x zo ver croppen in gemaakte foto's. Dat zou een overweging zijn. Denk aan D3200 e.v., D5200 e.v., D7100 e.v. (eerdere modellen hebben minder pixels > te weinig winst). Geeft voor vogeltjes een vergelijkbaar effect als een 2x extender en waarschijnlijk (zeker) betere beeldkwaliteit.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vogels fotograferen met D50

Berichtdoor hans de wit » vr dec 03 2021 11:57 am

hallo Barbara,
heb zelf de D7200 welke 24 mp is waar ik goed mee uit de weg kan.
denk dat je toch naar een lens daarbij moet denken aan een 150/600mm.
ook de 70/200 sinds kort maar wel flink aan de prijs.
zoals je kan zien zit dat bij mij allemaal in mijn tas.
in ieder geval sucses met je hobby.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vogels fotograferen met D50

Berichtdoor Barbara84 » vr dec 03 2021 1:01 pm

Hoi Hans,
bedankt voor je reactie, bestaat er 150/600 lens voor mijn Camara? Kan die zo snel niet vinden, of moet ik dan toch ook over op een andere body?

hans de wit schreef:hallo Barbara,
heb zelf de D7200 welke 24 mp is waar ik goed mee uit de weg kan.
denk dat je toch naar een lens daarbij moet denken aan een 150/600mm.
ook de 70/200 sinds kort maar wel flink aan de prijs.
zoals je kan zien zit dat bij mij allemaal in mijn tas.
in ieder geval sucses met je hobby.
groet Hans
Barbara84

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vogels fotograferen met D50

Berichtdoor Barbara84 » vr dec 03 2021 1:02 pm

Bedankt voor je reactie, welke van de drie zou je me dan aanraden?
Zie dat ze allemaal wel gebruikt te krijgen zijn, moet ik dan ook naar een lens van 150/600?

henkk schreef:Hallo Barbara, eveneens welkom op het forum !

De D50 heb ik ook een aantal jaren gebruikt en ik vind het nog steeds voor dat moment een geweldig ding: eigen AF-motor zodat je allerlei lenzen kunt gebruiken, scherm bovenop. Dat werd daarna minder voor de instappers.

Maar voor vogeltjes loop je tegen de 6 Megapixels aan. Een vuistregel is dat je voor vogels altijd (lenzen-)millimeters tekort komt. Een redelijk lichtsterke (minimaal f/4) 300 mm loopt ook gebruikt nog in de papieren. En dat helpt maar marginaal t.o.v. de 200 mm die je nu hebt. Een extender gaat inderdaad niet passen en helpen (kost ook veel licht/sluitertijd/iso).

Met een andere (evt. gebruikte) body met bijv. 24 Megapixels kun je 2x zo ver croppen in gemaakte foto's. Dat zou een overweging zijn. Denk aan D3200 e.v., D5200 e.v., D7100 e.v. (eerdere modellen hebben minder pixels > te weinig winst). Geeft voor vogeltjes een vergelijkbaar effect als een 2x extender en waarschijnlijk (zeker) betere beeldkwaliteit.

Groet, Henk
Barbara84

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vogels fotograferen met D50

Berichtdoor hans de wit » vr dec 03 2021 1:26 pm

Hoi Barbara,
op je vraag of de 150/600 mm ook op jou body past.
dacht van wel.
je zou ook de 150/500mm kunnen nemen die heb ik namelijk ook gehad samen met de D5100.
werkte ook prima maar ik had mijn oog laten vallen op de D7200 omdat deze spatwater en stofdicht is.
ook de 150/600 sport is spatwater en stofdicht zodat een bui regen geen kwaad kan.
het zijn dus SIGMA lenzen.
je zou kunnen kijken of er ergens iemand in de buurt bij jou je verder kan helpen.
kijk eens op de volgende link die ook op het forum heeft gestaan.
https://www.foto-occasions.nl/nikon/
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vogels fotograferen met D50

Berichtdoor henkk » vr dec 03 2021 1:36 pm

Welke van de drie? Er zijn er meer want er zijn ook opvolgers van de genoemde camera's (hogere nummers).
De D3x00 serie geeft per € de meeste pixels maar de D7100 e.v. zijn serieuzere camera's, zoals Hans ook al schrijft over de D7200.
Voor het effect van verschillende brandpuntsafstanden (ongeacht het lensmerk) kun je hier eens kijken: https://www.nikon.nl/nl_NL/learn_explor ... lator.page
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vogels fotograferen met D50

Berichtdoor Boem » wo dec 08 2021 7:46 pm

Volgens mij kan de d50 ook overweg met handmatige ai(s) lenzen. Dan zou je kunnen proberen een oude nikkor 400mm f5.6 op de kop te tikken. Nog steeds een uitstekende lens, heerlijk compact en lichtgewicht en voor stilzittende vogels kun je, met enige oefening, ook zonder AF best uit de voeten.

Ik heb die een tijd gebruikt op mijn d80, later op mijn d7100.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten