Hallo iedereen die dit leest,
Sinds een maand heb ik de oude camera van mijn opa gekregen, dit is een Nikon D3100 met zo'n 5000 clicks erop. De lens is een nikon dx swm vr aspherical 0.28m/0.92ft.
Helaas krijg ik de autofocus niet aan de praat. De shutterknop half indrukken werkt niet, ik heb ondertussen alle AF instellingen geprobeerd te wijzigen maar niks helpt.
Alleen MF werkt, stelt dan perfect scherp. Alleen kijk je dan op het sherm i.p.v. door het oculair. Niet handig bij felle zon.
Weet iemand of dit probleem bij de lens of bij de camera of in de instellingen zit? Ik probeer onderzoeks kosten uit te stellen door deze vraag te stellen Maar als het een reparatie moet worden is het niet anders.
Autofocus D3100
Onderwerp:
Re: Autofocus D3100
Heb je de knop op de lens zélf ook op AF gezet i.p.v. MF?
Heb je een andere lens die je kunt proberen? Je kunt de camera ook even volledig resetten om te kijken of er een af setting aangepast is door de vorige eigenaar bv?
Heb je een andere lens die je kunt proberen? Je kunt de camera ook even volledig resetten om te kijken of er een af setting aangepast is door de vorige eigenaar bv?
Onderwerp:
Rody,
Welkom.
Re reset
Eens met Dannys advies, menu-reset kan veel verborgen onheil wissen.
Bedenk wel dat het beeldtype na een reset vaak op jpg staat, waar velen NEF prefereren.
Re oculair
Vele Nikon kameras hebben pijltjes of een bolletje onderin het zoeker-scherm dat de AF status aangeeft.
Groeten, Gijs
Welkom.
Re reset
Eens met Dannys advies, menu-reset kan veel verborgen onheil wissen.
Bedenk wel dat het beeldtype na een reset vaak op jpg staat, waar velen NEF prefereren.
Re oculair
Vele Nikon kameras hebben pijltjes of een bolletje onderin het zoeker-scherm dat de AF status aangeeft.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma aug 12 2024 6:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- gijs sandberg
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Onderwerp:
Met resetten zal DannySan waarschijnlijk bedoelen terugzetten naar de fabrieksinstelling. En dan opnieuw instellen naar eigen wens.
Logisch zou zijn om opa te vragen, maar ik weet niet onder welke omstandigheden je de camera van opa hebt gekregen.
Gezien het aantal clicks mag ik aannemen dat opa de camera niet veel heeft gebruikt. Daarmee sluit ik Back Button Focus even uit, maar het is het proberen waard.
Scherpstelling is dan toegewezen aan het knopje achterop de camera, het AE-L /AF-L knopje.
Logisch zou zijn om opa te vragen, maar ik weet niet onder welke omstandigheden je de camera van opa hebt gekregen.
Gezien het aantal clicks mag ik aannemen dat opa de camera niet veel heeft gebruikt. Daarmee sluit ik Back Button Focus even uit, maar het is het proberen waard.
Scherpstelling is dan toegewezen aan het knopje achterop de camera, het AE-L /AF-L knopje.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Onderwerp:
Bedankt voor de snelle reacties!
Helaas doet resetten niks voor het focussen. De lens beweegt gewoon niet uit zichzelf als de shutter half ingedrukt wordt.
Nou merkte ik wel dat na resetten de shutterknop langer ingedrukt moet worden om uberhaupt een foto te schieten. Als ik de lens op MF heb doet hij dit niet en is een korte lichte druk genoeg.
Ik ga proberen de back button focus in te stellen, hopelijk biedt dit oplossingen!
Helaas doet resetten niks voor het focussen. De lens beweegt gewoon niet uit zichzelf als de shutter half ingedrukt wordt.
Nou merkte ik wel dat na resetten de shutterknop langer ingedrukt moet worden om uberhaupt een foto te schieten. Als ik de lens op MF heb doet hij dit niet en is een korte lichte druk genoeg.
Ik ga proberen de back button focus in te stellen, hopelijk biedt dit oplossingen!
Onderwerp:
Heb je ook al gekeken naar de tip van DannySan? Wanneer je autofocus wilt gebruiken, moet alles op 'AF' staan. Dus zowel de camerabody als de lens. Een knopje of schuifje dat op een vd twee nog op 'MF' staat, is snel over het hoofd te zien. Daarnaast moet het ook wel een autofocus lens zijn. Zelf heb ik een paar lenzen die alleen maar met manuele/handmatige focus werken.
Onderwerp:
Beste Karen,
Als ik tussen de regels lees heeft de -niet zo ervaren- vraagsteller een D3100 met kitlens, af mag geen probleem zijn.
Groeten, Gijs
Als ik tussen de regels lees heeft de -niet zo ervaren- vraagsteller een D3100 met kitlens, af mag geen probleem zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- gijs sandberg
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Onderwerp:
Het was mij niet duidelijk welke lens bij de camera gebruikt werd, maar dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten/afstrepen en komt TS hopelijk dan indirect een stap dichter bij de oplossing.
Onderwerp:
Je schrijft dat MF werkt maar wat bedoel je precies? En waarom werkt dat alleen via het scherm? Je kunt toch MF doen en door de zoeker kijken. Krijg je dan een focusbevestiging (groen bolletje in zoeker?).
Of bedoel je live view dat wel werkt (uiteraard via het scherm)?
Geen oplossing maar wel een stap naar mogelijk meer helderheid.
Of bedoel je live view dat wel werkt (uiteraard via het scherm)?
Geen oplossing maar wel een stap naar mogelijk meer helderheid.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”