Blanco foto

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Blanco foto

Berichtdoor GensNet » di aug 23 2005 9:02 pm

In een serie van zes foto's met dezelfde tijd zit er één blanco foto tussen. De foto's worden op een 1 Gb. sandisk ultra II kaart met een D70s opgeslagen. Ik "mis" dus één foto. Natuurlijk mag een apparaat eens in de "war" zijn, maar je zult er net een essentiële foto door missen. Ik vind dat dit met het kaliber apparaat nooit zou moeten kunnen gebeuren. Iemand dit ook gehad?

Groeten
GensNet



Onderwerp:

Berichtdoor smitsfotografie » do aug 25 2005 11:59 am

Wat bedoel je met een blanco foto, is hij wit of zwart ?
Is de foto's wel zichtbaar op je preview schermpje achter op de camera ?
Is de foto ook al niet op je camera zichtbaar dan kan het ook nog een communicatie foutje zijn tussen camera en gebruikte geheugenkaart.

Of is de foto alleen "blanco" na het overbrengen van camera naar PC of Mac, dus op de computer "blanco".
Hoe heb je de foto overgebracht naar de computer, door het aansluiten van de camera direct op computer, of via een kaartreader en met wat voor programma heb je hier voor gebruikt ?
Had de de accu van de camera wel voldoende stroom, tijdens fotograferen of het overbrengen van camera naar computer.
In wat formaat is er gebruikt .jpeg of .iff of .nef (raw)
Je ziet er zijn diverse reden waarom er iets mis kan gaan en er zijn er misschien wel meer.

Heb zelf ook een probleem ondervonden, gebruik de D1H met een 2GB Scandisk Ultra II en maak als in nef en als ik de camera direct aan de Mac (g5) hang en het programma "fotolader" gebruik,
gebeurt het weleens dat een Icon blanco (wit) blijft.
Als ik dan op "importeer alles" klik kan ik er zeker van zijn dat het importenen stopt bij juist die Blanco icon, want de software geeft aan dat het bestand onvolledig is.
Als ik nu de kaart uit de camera verwijder en deze in een kaartreader van scandisk plaats en het zelfde programma gebruik is er ineens geen enkel probleem,
dus geen blanco Icon en als keurig op mijn Mac geplaatst.
Het voordeel is ook dat het via de reader stukken sneller gaat als via de camera.
Dus bij mij gaat het contact tussen camera en het programma niet altijd 100%
Met Nikonview ipv fotolader is er geen enkel probleem.
Je moet er wel op letten dat je de laatste nieuwe model hebt van de kaartreader, want dat veranderd nog al eens.

Dus ik zou zeggen, probeer eens wat dingen uit, want het hoeft niet aan je camera te liggen.
Maak mogelijk eens wat meer testseries, want soms is het moeilijk te beoordelen op een foto, gezien de vele mogelijkheden.

het is een heel verhaal, maar misschien heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
smitsfotografie

Clublid
Berichten: 201


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor GensNet » do aug 25 2005 12:30 pm

[quote="smitsfotografie"]Wat bedoel je met een blanco foto, is hij wit of zwart ?

Hij is hartstikke wit.

Is de foto's wel zichtbaar op je preview schermpje achter op de camera ?

Yep. Hij is zowel in de camera als in de computer te zien.

Of is de foto alleen "blanco" na het overbrengen van camera naar PC of Mac, dus op de computer "blanco".

Nee, de foto is zowel in de camera als in de computer volledig blanco.

Ik "blaas" de foto's met een kaartlezer naar de computer. Dàt bevalt mij het beste en heb daar bijna nooit geen problemen mee.

Dus ik zou zeggen, probeer eens wat dingen uit, want het hoeft niet aan je camera te liggen.

Dat hoop ik dan maar. Toen het gebeurde was het niet zo erg, maar je zult er net een essentiële foto door missen.

Ik had graag gewild dat het door een menselijke fout gebeurd was. Bijvoorbeeld per ongeluk een "verkeerd" knopje ingedrukt. Ik heb normaal foto's gemaakt en er zit gewoon tussen goede foto's één blanco foto.

Als ik de camera nu ook al "tig" tijd had en de flashkaart aardig op z'n donder had gegeven, zou het een ander verhaal kunnen worden, maar ik heb de zaak nog maar vanaf 4 augustus 2005 in gebruik en ik doe er echt geen dingen mee waar een fotocamera niet geschikt voor is. Bovendien zorg ik goed voor mijn "dure" spullen in een goede tas.

Ik heb de desbetreffende foto en nog wat materiaal naar Inca voor een analyse opgestuurd. 't Zal mij benieuwen wat die voor verklaring vinden cq geven.

Groeten
GensNet



Onderwerp:

Berichtdoor smitsfotografie » do aug 25 2005 3:40 pm

Daar ben ik ook benieuwd naar wat ze bij Inca weten te vertellen.
Ik zelf zou nu eerst maar eens testen, bv veel foto's na elkaar maken ed.
Zodat je zekerheid hebt dat dit maar een keer voorkomt.
Het kan alijd nog een menselijk fout zijn, want je hebt snel ergens per ongeluk op gedruk zonder het te weten, ken de camera niet zo goed.
Maar het blijf data en er hoeft maar een nul in een 1 te veranderen en het is mis.
Ik zou zeggen, hou het voorlopig goed in de gaten en wacht af wat ze bij Inca te vertellen hebben, want daar zitten mensen die er echt verstand van hebben.
Gebruikersavatar
smitsfotografie

Clublid
Berichten: 201


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor GensNet » do aug 25 2005 5:54 pm

smitsfotografie schreef:Daar ben ik ook benieuwd naar wat ze bij Inca weten te vertellen.
Ik zelf zou nu eerst maar eens testen, bv veel foto's na elkaar maken ed.
Zodat je zekerheid hebt dat dit maar een keer voorkomt.

Ik heb er in de korte tijd wel al veel foto's mee gemaakt en hij heeft het- gelukkig- maar één keer gedaan.
Ik gok er nu maar op dat dit een incident is en dat het nooit meer voorkomt.


Het kan alijd nog een menselijk fout zijn, want je hebt snel ergens per ongeluk op gedruk zonder het te weten,

"Als" dat het geval zou zijn geweest, moet je dit toch in de foto-informatie terug kunnen vinden. Die informatie geeft feilloos aan hoe het toestel op dat moment is ingesteld en op wat voor knoppen je hebt gedrukt.

ken de camera niet zo goed.
Maar het blijf data en er hoeft maar een nul in een 1 te veranderen en het is mis.
Ik zou zeggen, hou het voorlopig goed in de gaten en wacht af wat ze bij Inca te vertellen hebben, want daar zitten mensen die er echt verstand van hebben.


Dáár hoop ik dan maar op;-)

Groeten
GensNet




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten