Nikon D40 kopen? Ja / Nee, twijfels. Help!

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3000, D3100, D3200, D3300, D5000, D5100, D5200, D5300 en D5500

Onderwerp:

Nikon D40 kopen? Ja / Nee, twijfels. Help!

Berichtdoor error » zo dec 17 2006 9:12 pm

Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum, waarschijnlijk hebben jullie dit probleem al 20 keer gelezen, maar voor mij is dat nog allemaal nieuw.

Ik heb besloten om een digitale spiegelreflexcamera te kopen. Ik had een Canon compact camera, maar ik wil iets beters en meer.

Daarom kijk ik nu naar Nikons, omdat ik niet zo heel goede ervaringen heb met Canon.

Ik zag de Nikon D40 op internet, en dat lijkt me een hele mooie camera. Heb hem ook in het echt gezien en vast kunnen houden, ik heb er wel een goed gevoel over.

Maar toch twijfel ik, sommige beweren dat de D40 niks is en een uitgeklede versie is van de D50.

Wat zouden jullie mij adviseren? Ik zoek een camera om mee te beginnen. Ik wil net wat meer dan met een compactcamera, en wil vooral goede scherpe foto's maken.

Ook zou ik graag een goedkope, misschien 2e handse telelens erbij willen nemen.

Alvast erg bedankt voor de hulp!
error

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo dec 17 2006 9:24 pm

lees dit draadje eerst maar eens http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=1838
Ik denk dat dat al je vragen beantwoord.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
olle_griese

Forumlid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

D40 vs D50

Berichtdoor George Fennes » zo dec 17 2006 9:31 pm

Hallo error,
De D40 is inderdaad een wat simpeler versie van de D50.
Als je een camera koopt, is het goed om te bedenken: Wat wil ik er mee.
Als je alleen maar plaatjes wil schieten en meer niet, dan is de D40 een redelijke keus.
Maar zeg je: Ik wil door kunnen groeien en eventueel mijn fotohobby meer inhoud geven, dan denk ik dat je aan de D50 een betere keus zal hebben, meer instelmogelijkheden en niet te vergeten het LCD schermpje bovenop de camera zal ik voor geen goud willen missen erg handig en dat moet je bij de D40 ontberen.
Ik dacht dat er tussen deze twee camera's niet zoveel prijsverschil zit.
Even nagekeken bij KE de D40 incl 18-55mm 639 euro en de D50 incl 18-55mm 559 euro
Voor 80 euro minder heb je aan de D50 in mijn ogen een betere camera met meer mogelijkheden.

Succes met je keuze en laat weten wat het geworden is.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor error » zo dec 17 2006 9:59 pm

Ik had het draadje al gelezen, maar toch zijn mij wat dingen niet duidelijk.

Ik wil zeker gaan experimenteren met fotografie, en ook met instellingen enz.

Ook wil ik een camera kopen die een tijdje mee gaat en kan.

Maar wat zou ik meer kunnen met een D50 dan met een D40? Ik ben een beetje bang dat als ik een D50 koop ik een oude camera koop, en die dan ook minder lang mee gaat.

Ik woon aan zee en dat is dan ook voornamelijk wat ik fotografeer. Strand, zee, schepen, duinen enz. Kortom, veel natuur en landschappen.
error

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » zo dec 17 2006 10:20 pm

Ook zou ik graag een goedkope, misschien 2e handse telelens erbij willen nemen.

dit is de reden waarom je de D50 zou moeten kopen.

De D40 is eigenlijk verder net zo goed als de D50

-maar met een beter scherm waarop je je foto's beter kan beoordelen

-witbalans fine tuning (kwam ik pas achter) maar dat zit er dus nu ook op ik heb hem eerlijk gezegd nog niet nodig gehad.

-in de camera bewerkings mogelijkheid

-extra hoge iso 3200

-minder vermogen in battery

-geen top lcd (maar die instellingen kun je wel weer zien op je scherm)

-AF-S only dus geen goedkope 50mm of 70-300G lens en dat is nou net weer erg jammer.

Ik ben een beetje bang dat als ik een D50 koop ik een oude camera koop, en die dan ook minder lang mee gaat.

Dat probleem zie ik niet beide 6 MP en beide net zo nieuw uit de doos.
De D50 is alwel een paar jaar op de markt en ik moet zeggen er zijn minder klachten over als de andere cameras (D70,200).

Hij is gebouwd uit reeds bewezen onderdelen de versie is ook nog steeds 1.0 dat terwijl bv de D200 vrij snel met updates kwam.

Ik denk dat ik er de komende jaren er nog zeker mee voorruit kan.

kijk gerust eens op mijn www zie onder er staan daar nu ruim 1000 foto's geschoten met de D50

groetjes
BUG322

Onderwerp:

Berichtdoor error » zo dec 17 2006 11:40 pm

En hoe zit het met de lens die je erbij krijgt als je een D50 koopt?

Over die van de D40 scheppen ze aardig op, over kwaliteit enz.

Ook heb ik iets gehoord over stof op de CCD? Heb je daar erg veel last van bij een digitale reflex?
error

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » zo dec 17 2006 11:44 pm

Hij zit in een nieuw jasje die van de D40 zou ook wat sneller focussen.
Hij ziet er leuker uit.

maar in principe zal het de zelfde beeldkwaliteit hebben.

stof happens wanneer je dslr gaat maar het valt reuze mee als je er rekening mee houd.

groetjes
BUG322

Onderwerp:

Berichtdoor error » ma dec 18 2006 8:22 am

Kan je met beide camera's ook handmatig scherpstellen?
error

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » ma dec 18 2006 8:49 am

absoluut

groetjes
BUG322

Onderwerp:

Berichtdoor error » ma dec 18 2006 7:05 pm

Aan de foto's te zien op internet (erg handig is die functie op Flickr waar je op camera's zoekt) en de foto's op de site van BUG322 en alle reviews lijkt me de D50 ook een erg mooie camera.

Wat ik me dus nog afvraag:

Op welke punten zal je 'eruit groeien' zeg maar na een tijdje?

Met andere woorden, wanneer komt het punt dat je meer wil dan je D50 je toestaat? Behalve dan de 6 megapixel, maar verder?
error

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » ma dec 18 2006 7:27 pm

Met een D50 heb je toch wat meer instellingsmogelijkheden dan met een D40. Zelfde sensor onder meer. Verder heeft de D40 weliswaar wat 'in camera' bewerkingsmogelijheden, maar ik zal je wel vertellen dat het nabewerken op een klein scherm veel lastiger is dan thuis achter de PC, waar precies hetzelfde en veel meer ook mogelijk is. Ik denk niet dat je snel uit een D50 zal groeien. Zoveel mogelijkheden om mee te experimenteren.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor error » ma dec 18 2006 7:41 pm

Dat dacht ik namelijk ook, dat er veel te experimenteren is.

Bewerking in de camera geloof ik niet echt in, ik ben goed met grafische programma's dus dat zit wel goed. Al bewerk niet zo vaak foto's en druk ook geen foto's af.

Ik zag ook op een site een Nikon D50 met 28-50mm Sigma lens. Zit er veel verschil in een D50 met Nikon 28-50mm en eentje met een Sigma erbij? Zie je dat terug in foto's?
error

Onderwerp:

Berichtdoor dragon2 » ma dec 18 2006 8:45 pm

Alleen al vanwege de opmerking "ik wil een 2e hands tele lens" zou je voor een D50 moeten gaan.

"Een sigma lens" zegt niks, WAT voor lens? Ik heb zelf de Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 en dat is echt een flut lens. De 18-50mm f/2.8 daarentegen... :wink:
De Nikon kitlens is veel beter dan bovengenoemd sigma lensje. Een 28-50mm lens ken ik niet, daar heb je ook weinig aan op digitaal.
dragon2

Onderwerp:

Berichtdoor error » ma dec 18 2006 9:17 pm

http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... 8_50_Set4/

Het gaat dus om een Sigma DC 18-50mm/F 3,5-5,6 Zoomobjectief.

Oh, ik zie het nu pas. Ik bedoel 18-50. Sorry.
error

Onderwerp:

Berichtdoor dragon2 » ma dec 18 2006 9:24 pm

18-50mm komt uit op 27-75mm op een Nikon, vrijwel hetzelfde dus als de ouderwetse standaard kitlens 28-80mm op analoog.

28-50mm zou 42mm-75mm zijn, da's een erg vreemd bereik, je mist hier duidelijk groothoek.

Digitaal betekend dat je meer groothoek wil, en dat je de tele er gratis bijkrijgt, zeg maar :wink:

Enne, zou 'm echt niet kopen die 18-50 DC f/3.5-5.6, zoals gezegd.
dragon2

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”