JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor jos_zwa » do aug 06 2009 9:30 am

Mensen ik heb een vraagje,

Ik heb een Nikon D60 en schiet altijd in RAW. Zo kan ik achteraf nog makkelijk de witbalans wijzigen en eventueel de belichting corrigeren. Nu is mijn vraag het volgende. De RAW file komt rechtstreeks uit de camera en bij deze file heeft geen nabewerking in de camera plaats gevonden. Dit gebeurt wel als je in JPG schiet. De nabewerkings-software in de camera (expeed) verscherpt bij jpg o.a.

Nu wil ik natuurlijk bij mijn RAW files deze bewerkingen ook uitvoeren (alles doe ik in lightroom) maar ik heb eigenlijk geen idee wat de bewerkingssoftware IN de camera allemaal doet bij een JPG. Ik weet b.v. dat er verscherping plaats vindt. Dit doe ik dan ook bij elke foto iets in LR, maar wat zijn nog meer aan te bevelen basis nabewerkingen die je gewoon altijd moet doen bij een nieuwe RAW file.
jos_zwa



Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor MarcoJ » do aug 06 2009 9:47 am

Dat verschilt natuurlijk per foto. En uiteraard wat jij wil bereiken met die ene foto.

er is niet een "standaard" die je moet hanteren.
MarcoJ



Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor jos_zwa » do aug 06 2009 9:55 am

Dat snap ik, maar ik wil weten welke standaard bewerkingen bij elke foto IN de camera worden uitgevoerd als je in JPG schiet. dat doet die zogenaamde EXPEED processor in de camera.
jos_zwa



Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor Patrick » do aug 06 2009 10:45 am

Als je de NEF met behulp van Nikon View of Nikon Capture omzet naar een JPG kan je in ieder geval zien wat je camera ervan gemaakt zou hebben... Nikon weet namelijk precies hoe de NEF bewerkt moet worden. LightRoom kan dat veel minder goed en vraagt om meer bewerkingen.

Kan je op je D60 ook NEF+JPG kiezen? Dan kan je ze vergelijken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor jos_zwa » do aug 06 2009 11:14 am

Patrick schreef:Als je de NEF met behulp van Nikon View of Nikon Capture omzet naar een JPG kan je in ieder geval zien wat je camera ervan gemaakt zou hebben... Nikon weet namelijk precies hoe de NEF bewerkt moet worden. LightRoom kan dat veel minder goed en vraagt om meer bewerkingen.

Kan je op je D60 ook NEF+JPG kiezen? Dan kan je ze vergelijken.


NEF-JPG kan maar dan krijg je JPG basic en geen JPG fine. beetje jammer dat ze dat zo maakte. Ik ben er ook van overtuigd dat CaptureNX precies de goede bewerkingen uitvoert, maar (met alle respect) CaptureNX vind ik zo'n rot programma om mee te werken. Met LR gaat alles veel sneller en overzichtelijker. Ik zet bij een NEF in LR de camera profile op "standard" (om zoveel mogelijk de Nikon kleuren te simuleren) pas verscherping toen (iets) en dan is het plaatje vaak redelijk identiek aan die van NX, maar toch niet helemaal. Ik wil het wel helemaal :) NX leest veel meer info uit van de NEF waarmee hij bewerkingen doet. Dit wil ik zo goed mogelijk nabootsen in LR
jos_zwa



Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor Ruud46 » do aug 06 2009 11:21 am

Hallo,

CaptureNX een rot-programma?? Waarom? Misschien wil je er dingen mee die niet in nx kunnen?
groet,
Ruud
Gebruikersavatar
Ruud46

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Mont Fortis
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor Léon Obers » do aug 06 2009 12:01 pm

jos_zwa schreef:Ik ben er ook van overtuigd dat CaptureNX precies de goede bewerkingen uitvoert, maar (met alle respect) CaptureNX vind ik zo'n rot programma om mee te werken. Met LR gaat alles veel sneller en overzichtelijker.

Welk programma je gebruikt moet je natuurlijk zelf weten, maar het is standaard dat externe RAW converters anders als die van Nikon NIET de instellingen van de camera overneemt die in het NEF-bestand bijgesloten worden.
Elke RAW-converter heeft zijn eigen algoritmen en standaardwaarden om een RAW-bestand zo goed mogelijk om te zetten. Daar kun je meestal zelf die waarden er nog aan veranderen. Het is je eigen inventiviteit om die waarden zodanig aan te passen dat het dan maar zo dicht mogelijk in de buurt komt van wat de camera doet in JPG. Maar een één op één match zal moeilijk te verwezenlijken zijn omdat de processor in de camera nu eenmaal anders reageert in vergelijking met een "vreemdmerk" extern programma met andere algoritmen.

Het is kiezen of delen: Wil je een één op één match lukt dat alleen met de Nikon software, in elk ander geval zul je het zelf zoveel mogelijk moeten afregelen in de settings.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor Gobert » do aug 06 2009 12:12 pm

Ruud46 schreef:Hallo,

CaptureNX een rot-programma?? Waarom? Misschien wil je er dingen mee die niet in nx kunnen?
groet,
Ruud




CaptureNx is een fantastisch programma. De gebruikersinterface kan echter wel een poetsbeurt gebruiken.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor Léon Obers » do aug 06 2009 12:13 pm

Ruud46 schreef:CaptureNX een rot-programma?? Waarom? Misschien wil je er dingen mee die niet in nx kunnen?

Het resultaat mag met Capture NX dan wel erg goed zijn, puur op de keper beschouwd is Capture NX een traag inefficiënt programma in vergelijking met andere programma's, zeker voor grote producties, dat is alom bekend. Dus maak je er geen illusies over dat het om die reden voor veel mensen gewoon als een "rot programma" wordt beschouwd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor Patrick » do aug 06 2009 3:21 pm

Ik noemde niet voor niets View NX er ook bij. Als je niet perse wat (of heel weinig) moet veranderen aan je foto, dan kan je dat prima gebruiken voor het omzetten naar JPG. De nieuwere versies zijn best krachtig waar het om simpele aanpassingen gaat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor gongon » do aug 06 2009 4:00 pm

Capture Nx vind ik op mijn oudere computers ook heel erg traag, maar op mijn nieuwe laptop werkt het als een speer. Misschien werkt NX met Vista wel sneller.
Of mijn nieuwe laptop is beter dan mijn andere computers.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor jos_zwa » do aug 06 2009 4:37 pm

Léon Obers schreef:
jos_zwa schreef:Ik ben er ook van overtuigd dat CaptureNX precies de goede bewerkingen uitvoert, maar (met alle respect) CaptureNX vind ik zo'n rot programma om mee te werken. Met LR gaat alles veel sneller en overzichtelijker.

Welk programma je gebruikt moet je natuurlijk zelf weten, maar het is standaard dat externe RAW converters anders als die van Nikon NIET de instellingen van de camera overneemt die in het NEF-bestand bijgesloten worden.
Elke RAW-converter heeft zijn eigen algoritmen en standaardwaarden om een RAW-bestand zo goed mogelijk om te zetten. Daar kun je meestal zelf die waarden er nog aan veranderen. Het is je eigen inventiviteit om die waarden zodanig aan te passen dat het dan maar zo dicht mogelijk in de buurt komt van wat de camera doet in JPG. Maar een één op één match zal moeilijk te verwezenlijken zijn omdat de processor in de camera nu eenmaal anders reageert in vergelijking met een "vreemdmerk" extern programma met andere algoritmen.

Het is kiezen of delen: Wil je een één op één match lukt dat alleen met de Nikon software, in elk ander geval zul je het zelf zoveel mogelijk moeten afregelen in de settings.


Bij dit verhaal sluit ik me helemaal aan. Het is en blijft een dilemma: CaptureNX gebruiken en de perfecte foto krijgen of in LR werken (wat ik veel fijner vind) en proberen zoveel mogelijk aanpassingen te doen om de foto net zoals in CaptureNX te krijgen.

Ik zou wel graag van jullie willen weten (alleen de mensen die in RAW schieten) wat jullie werk methode is.

Waar ik zelf al aan zat te denken is de RAW inlezen in captureNX, daar even de witbalans en belichting checken en eventueel wijzigen (het grote voordeel van RAW) en dan omzetten in JPG. De JPG kan vervolgens in LR verder bewerkt worden.

Het is en blijft een dilemma dat werken met RAW.. soms zit wel eens te denken om gewoon weer in JPG te schieten :) maarja dan kan je veel minder mooi de witbalans en belichting wijzigen...
jos_zwa



Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor Léon Obers » do aug 06 2009 4:50 pm

Ik gebruik Capture NX, met name om de extra mogelijkheden met stuurpunten. Het eindresultaat is dan al zover klaar, dat je erna weinig meer hoeft te doen.
Erg moeilijke belichtingen met hoge lichten clipping vind ik Capture minder goed doen. Dan zet ik een NEF bestand om naar het Adobe DNG RAW-formaat met de laatste Adobe DNG-converter, en van daaruit in Photoshop CS2 (de RAW converter van CS2 gaat niet zover dat je D700 NEF-bestanden kunt inladen).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor ReneG » do aug 06 2009 5:01 pm

jos_zwa schreef:Ik zou wel graag van jullie willen weten (alleen de mensen die in RAW schieten) wat jullie werk methode is.


Ik gebruik ook Capture NX2. Over de snelheid heb ik weinig te klagen, alleen de batch-verwerking mag wat sneller. Lightroom heeft weliswaar een makkelijkere/betere user-interface, maar ik kreeg de scherpte en kleur in LR2 nooit zo perfect als in NX2 meestal al standaard het geval is... Ik heb slechts 2 klachten over NX2:

1. Zeer irritant en met stip op de eerste plaats: 1 op de 6 keer knalt NX2 eruit als ik een crop actie uitvoer. En echt alleen maar bij die actie. Heel irritant. Hij start wel weer snel op, maar toch... Hopelijk is dat in de aanstaande update (er zijn immers nieuwe camera's uit) verholpen.

2. De loupe en pointer. Als je hem op de loupe (zoomen) zet om je foto in of uit te zoomen, en je gaat naar de browser om een andere foto te selecteren/openen, gaat hij daar ook lopen zoomen. Moet je weer terug om de pointer aan te zetten ipv de loupe. Blijf ik maar in trappen. Geen bug maar voor mij wel een hinderlijke 'feature'. Zat dat zoomen nu maar gewoon onder het scroll-wieltje... Ik heb nog geen optie gevonden om dit gedrag te beinvloeden. :? Over interface design voor software kunnen ze nog wat leren (voor Capture NX(2) en ViewNX dan), de interface van de camera daarentegen is opmerkelijk genoeg uitstekend).

Ik ben nog een beginner met Capture NX, maar wat betreft workflow doe ik momenteel zo'n beetje het volgende:
Ik loop de standaard volgorde van Capture in het menu af. Ik ben de exacte namen even kwijt, maar als volgt):

0. In ViewNX: Foto's sorteren en overtollige/slechte foto's weggooien; Eerste rating en categorisering van foto's.

Dan in Capture NX (en uiteraard alleen indien nodig):
1. Camera-instellingen (WB, kleur)
2. Snel herstellen/correcties
3. Correcties voor objectieven etc. (Ik zet daar de automatische vertekeningscorrectie altijd aan voor mijn nikon-objectieven).
4. Croppen/rechtzetten
5. Extra bewerkingen (Handmatige vertekeningscorrectie, kleursturingspunten etc. etc.
6. Verscherpen (hoogdoorlaat)
7. Eventueel nog aanpassen van Rating/categorisering.
8. Export naar jpg (met extra verscherping ivm resize) in batch

Waar ik in Capture NX2 nog wel altijd een beetje mee worstel is batch-verwerking van verscherping. Eigenlijk wil ik eventuele verscherping helemaal op het eind doen bij elke foto. Maar nu is het zo dat ik in de praktijk op meer dan 50% van de foto's lichte verscherping toepas (hoogdoorlaat, dekkend, 1 px). Dus eigenlijk wil ik dat in batch doen. Dan heb ik 2 keuzes:

1. Ik doe eerst in batch 'standaard' verscherping op alle foto's en dan de rest van de stappen. Dan open ik de foto, doe ik eventuele bewerkingen. Maar de verscherping-stap staat dan vooraan. Wil ik die dan naar het eind verplaatsen dan moet ik een hele copy/paste/delete actie uitvoeren om dat in Capture NX2 te doen (waarom geen drag-en-drop??). Maar dan hoef ik elke foto maar 1 keer door.
2. Ik doe de verscherping na afloop van alle andere bewerkingen in batch. Dan zit de verscherping op het eind, maar moet je wel elke foto nog een keer bekijken om de verscherping te beoordelen en eventueel aan te passen of verwijderen....

Per foto verscherping instellen vond ik niet zo handig, dat was elke keer weer het hele stappenplan van toevoegen verscherping, hoogdoorlaat, openklappen en volledige dekking aanzetten en dan beoordelen en aanpassen. Niet zo handig. Op dit punt is Lightroom een stuk makkelijker met batch-verwerking. Het is sneller, selectiever en je kunt de volgorde van je stappen veranderen met drag-en-drop (bij NX2 is dat copy, paste en dan delete voor elke verplaatsing).

Dus heeft iemand toevallig tips over dat stuk van de workflow, en hoe je dat eventueel beter in batch kunt doen?

PS: Aan photoshoppen ben ik nog niet toe, moet ik nog leren. Eerst Capture maar eens helemaal onder de knie krijgen... :oops:
Laatst gewijzigd door ReneG op do aug 06 2009 5:22 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: JPG nabewerking in camera v.s. RAW

Berichtdoor Patrick » do aug 06 2009 5:10 pm

jos_zwa schreef:Ik zou wel graag van jullie willen weten (alleen de mensen die in RAW schieten) wat jullie werk methode is.

Waar ik zelf al aan zat te denken is de RAW inlezen in captureNX, daar even de witbalans en belichting checken en eventueel wijzigen (het grote voordeel van RAW) en dan omzetten in JPG. De JPG kan vervolgens in LR verder bewerkt worden.

Dat is sowieso niet de manier. Als je eerst naar JPG gaat gooi je de meeste informatie weg. Ik denk dat je echt een keuze moet maken; een beetje van elk werkt niet echt.

Ik gebruik zelf overigens LightRoom voor alle bulk, en Capture NX als ik er zin in heb of als het echt goed moet. Hoewel je natuurlijk met LightRoom ook hele mooie resultaten kan bereiken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten