d40 of d50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

d40 of d50

Berichtdoor water-man » do jan 18 2007 5:31 pm

hallo

ik ben een leek op het gebied van spiegelreflex camera's

maar heb mijn ogen laten vallen op de d40, na heel veel info en testen hierover gelezen te hebben ben ik er nog steeds niet helemaal uit wat ik moet doen.

een ding staat vast, de d40 is een dijk van een camera voor een beginner als ik,

wat ik er mee wil doen is gewoon leuke plaatjes schieten die een erg goede kwaliteit hebben, verder zal ik niet gauw mijn foto's opblazen naar een a3 formaat. wat ik belangrijker vind is dat hij snel is en zonder hier een functie voor aan te zetten ook foto's door blijft schieten totdat je de knop los laat.

wat is nou slim om voor de d40 te gaan of toch zijn oudere broer de d50.

aan de d80 durf ik nog niet te denken aangezien deze buitne mijn budget ligt

alvast bedankt voor alle info

mvg

mark
water-man



Onderwerp:

Berichtdoor dragon2 » do jan 18 2007 6:00 pm

dragon2



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do jan 18 2007 9:13 pm

Het maakt wat betreft de kwaliteit van 'het beeld' niet zo heel veel uit of je een D40 of een D50 aanschaft. Het grootste verschil tussen beide camera's is dat je met een D40 alleen gebruik kunt maken van AF-S lenzen. Dit zijn lenzen met de AF-motor in de lens. Hiermee sluit je voor jezelf het gebruik van veel mooie Nikon lenzen uit. Met een D50 heb je dus de beschikking over meer lenzen. Alle Nikon Autofocus lenzen zullen werken op een D50.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Dennisdeboer » do jan 18 2007 9:26 pm

als beginneling raad ik de d40 aan, die is net effe wat simpeler dan de d50.
en misschien ook ietsje wat gebruiksvriendelijker vanwege het grotere lcd scherm.
de d40 bied 3 scherpstel punten en de d50 5 scherpstelpunten.
ook heeft de d40 geen lcd scherm boven op de camera, dat de d50 wel heeft.
wat de d40 bied tegenover de d50 is de iso 3200, maar of je met deze hoge gevoeligheid degelijke foto's zal maken twijfel ik aan.
de d50 is ook iets groter, wat voor mensen met grotere handen wel een voordeel zal zijn tegenover de d40.
de d50 is ouder, maar de techniek van beide camera's is precies het zelfde.
zelf vind ik een nadeel bij mijn d50, en dat is dat ik de auto witbalans niet goed vind werken. ik weet niet of dat bij de d40 het zelfde geval is.
als beginneling zou ik de d80 achterwege laten.

Groetjes, Dennis
Dennisdeboer



Onderwerp:

D40 of D50

Berichtdoor George Fennes » do jan 18 2007 9:33 pm

Met de D40 ben je beperkt in de keuze van je objectief, is een groot nadeel tenzij je zegt met één of twee objectieven tevreden te zijn en alleen maar huis tuin en keukenplaatjes wil schieten.

Kwalitatief geen slechte camera, maar beperkt in zijn mogelijkheden.

De D50 heeft meer keuze mogelijkheden m.b.t. objectieven en daardoor alleen zal je niet zo snel met je kop tegen de muur lopen.

Voor mij is de D40 een camera die degene over de brug moet trekken die van een compact camera afkomen en z.g. iets eenvoudigs willen.

Doe dan de D50 maar.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Dennisdeboer » do jan 18 2007 10:18 pm

je kan volgens mij gewoon alle nieuwe nikon objectieven op de d40 doen, alleen de oude niet, maar dat is neem ik aan niet zo'n punt.
als je echt beginneling bent en je wilt een camera waar je lekker mee kan experimenteren en mee kan fotografern zonder dat je op de instellingen moet letten raad ik de d40 aan.
maar wil je een camera die wat meer kan maar je hebt een beperkt budget raad ik de d50 aan.

je kan beter in een goedkope body investeren en in een duurdere lens dan in een dure body met goedkope lens.

b.v.

d40 + nikon 18-70 mm lens.

en wil je meer tele koop je de 70-300 mm vr lens van nikon erbij.
dan heb je een bereik van 27 - 450 mm !

d40 body: € 529,00
nikon 18-70 mm objectief: € 349,00
nikon 70-300 mm vr objectief: € 644,00
totaal: € 1522,00

d40 + nikon 18-70 mm objectief: € 878,00

de prijzen zijn afkomsig van http://www.fotokonijnenberg.nl/

wil je echt een spiegelreflex camera ?
want anders zou je ook eens kunnen kijken naar de Canon PowerShot G7.

Groetjes, Dennis
Dennisdeboer



Onderwerp:

Berichtdoor martijn01 » do jan 18 2007 10:31 pm

Je wil lekker doorschieten met de camera zei je...
Verwacht daar geen bizarre dingen van met een d40 en d50 en ook niet met de d80. Het zijn geweldige camera's maar echt lekker doorschieten doen eigenlijk alleen de d2 versies. ( d2h,d2hs,d2x,d2xs). verder zal ik een d50 kopen als ik jou was. als je er wat meer plezier in gaat beleven en wat meer met je foto's wilt gaan doen. Zul je met de D40 vaak een aantal dingen te kort komen. en een D50 is een harstikke leuke camera.
Je kan er allerlei mooie foto's mee maken. Investeer vooral in goede objectieven!

Mvg,

Martijn.
martijn01



Onderwerp:

Berichtdoor roel » do jan 18 2007 10:33 pm

Dennisdeboer schreef:...wil je echt een spiegelreflex camera ?
want anders zou je ook eens kunnen kijken naar de Canon PowerShot G7.

Groetjes, Dennis


Hummm... ???? Hoe heet onze club ook al weer??? Wij hebben toch dat merk met die erg goede en breed gesorteerde Coolpixen? :-) ;-) ;-)
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor roel » do jan 18 2007 10:43 pm

@martijn01:
Te kort komen met de D40 is er natuurlijk niet bij ten opzichte van de D50. Enkel wanneer je niet-AFS lenzen gebruikt, loop je tegen beperkingen aan. Anders niet. Als je doel is foto's te maken met een nieuwe AFS lens en je hebt niet de behoefte om meer met de combi camera/lenzen te doen, dan heb je aan de D40 een erg goede camera. Zeker ten opzichte van de D50 is er dan uiterst weinig verschil.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Dennisdeboer » do jan 18 2007 11:04 pm

ja roel, compact camera's maakt nikon ook.
maar ik moet toegeven dat allen 8000 serie goed is.
de huidige compact camera's van nikon kunnen niet tippen tegen die van Canon.
vooral de G7, s3 is, a640 zijn goede compact camera's tegen een zeer antrekkelijke prijs.
ik heb een nikon compact camera gehad en twee van canon (Canon s70 en a400 - nikon coolpix 4600).
de canon a400 is veel goedkoper dan de coolpix 4600, maar de kwaliteit van de canon a400 was vele malen beter.
daarin tegen vind ik nikon weer beter als het om spiegelreflex camera's gaat.
toen ik voor de keuze stond: de canon eos 350d en de nikon d50 was de keuze al gouw gemaakt.
de kwaliteit van de nikon d50 was veeeel beter.
canon stopt alleen maar veel pixels op de sensor wat voor meer ruis zorgt, nikon doet ten minste nog verstandig en nhoud het bij 6 mega pixels.

Groetjes Dennis
Dennisdeboer



Onderwerp:

Berichtdoor water-man » do jan 18 2007 11:31 pm

bedankt voor alle info

nou vroeg ik me alleen nog af wat het verschil is en een aanrader is als ik moest kiezen tussen de d40/d50 of de d70

of is de d70 een camera met een wat oudere techniek, is het niet de
voorganger van de d80.

extra lensen zal ik niet kopen , wil gebruik maken van de standaard meegeleverde lens bijv nikkor 18-55 en daarbij wil ik alleen een nikkor 55-200.
water-man



Onderwerp:

D70 doen

Berichtdoor George Fennes » do jan 18 2007 11:38 pm

Hallo water-man,

Binnen ons gezin hebben wij verschillende D70s camera's en hier zijn wij laaiend enthousiast over.

Doen niet onder voor de D40 en D50.

Persoonlijk ben ik van mening dat de D70 prettiger in de hand ligt dan de D40/50.

Gebruikt kan je ze aanschaffen tussen de 300 en 350 euro kijk maar op MP.

Nieuw is de D70s nog wel te koop voor net iets meer dan 500 euro.

Dus de D70(s) kan een hele goede optie zijn en als je er een voor onder de 350 euro kan aanschaffen zou ik dat zeker doen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Dennisdeboer » do jan 18 2007 11:44 pm

de d70 heeft volgens mij verouderde techniek. ik zou gewoon voor de d50 gaan.

groetjes, dennis
Dennisdeboer



Onderwerp:

Berichtdoor water-man » do jan 18 2007 11:49 pm

tja ik zie de d40 en de d70s alle twee als set met 18-55 lens voor net onder de 600,-

dus tja wat is wijsheid

moeilijk hoor.
water-man



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jan 18 2007 11:50 pm

je kan volgens mij gewoon alle nieuwe nikon objectieven op de d40 doen, alleen de oude niet, maar dat is neem ik aan niet zo'n punt.


Dat is wel een punt als je enthousiast wilt blijfen

Je mist dus de prachtige 50mm 1,8 en de goedkope 70-300 tele zoom
Het punt is dus dat die afs objectiefen behoorlijk wat stuivers meer kosten.

Dus de D50 heeft goedkopere groei mogelijkheden.

extra lensen zal ik niet kopen , wil gebruik maken van de standaard meegeleverde lens bijv nikkor 18-55 en daarbij wil ik alleen een nikkor 55-200.


Dat zeg je nu maar dat veranderd, anders ga voor een pocket camera

groetjes
BUG322




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten