Welke camera past bij ons?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Welke camera past bij ons?

Berichtdoor stallumona » do sep 02 2010 12:14 pm

Hallo allemaal,

Ik stel me ff voor, omdat ik nieuw ben op dit forum.
Angela is mijn naam en mijn grootste hobby zijn paarden. :wink2:

Nu wil ik graag een juiste camera kopen, om paarden te fotograferen.
Dan denk ik aan, bokkende, rennende paarden. Paarden scherp fotograferen terwijl de achtergrond onscherp is.
Mooie hoofdfoto's , enz............
Camera hoeft niet te kunnen filmen.

Ik wil tot 1000 euro uitgeven.

Winkel adviseerde om een Nikon D3000 te kopen met een losse lens.

Welke camera adviseren jullie mij? Wat zijn de verschillen met de D3000 en de D5000 / D90 ?
Waar moet ik opletten.

Zelf weet ik nog maar weinig, en daarom deze oproep. :huh:
Zijn er mensen met paarden / dierenfoto's, dan kan ik jullie voorbeelden zien. :mryellow:

Alvast bedankt.

groeten Angela
stallumona



Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor 99461 » do sep 02 2010 12:22 pm

Ik zou persoonlijk de D3000 Body + de Nikon Afs 18-135 mm nemen.
De D3000 is erg gebruiksvriendelijk. en in combinatie met de 18-135 kan je er ook hele mooie foto's mee maken
99461



Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor Daniël » do sep 02 2010 12:23 pm

Ik zou dan kijken naar een D90 met een 16-85mm lens.
Iets hoger dan de 1000 euro.

Of de D90 met 18-105.

Maar dit zijn geen lichtsterke lenzen. Dus je ISO moet dan omhoog.

De 18-135mm zou ik afraden. Kan je echt beter de 18-105 nemen
Daniël



Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor iBub » do sep 02 2010 12:51 pm

Je wilt niet teveel scherptediepte dus een zoom van sigma of Tamron met 17/18- 55/70 een f 2.8 zou ik als basis nemen. Omdat ik uit ervaring weet dat het redelijk stoffig kan zijn in en rondom het paardrijden zou ik eerder voor een gebruikte D200 gaan dan voor een nieuwe D3100 of D3000

Je kan dan makkelijk met rond de 700-800€ klaar zijn. Kies je voor een D300 zit je in de buurt van de 1000€ en kan je ook nog goede foto's nemen in een binnenbak.

Misschien makkelijk om even te melden in welke omgevng je woont zodat je eens wat kan vasthouden en erover praten. Een fotograaf, amateur of professioneel, zal er over het algemeen een andere mening op na houden dan een verkoper.

Je budget, maar dat zal Léon bevestigen, is voldoende voor een mooie set maar kun je maar één keer uitgeven :wink2:


Gerard
Laatst gewijzigd door iBub op do sep 02 2010 1:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
iBub



Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 02 2010 12:59 pm

stallumona schreef:Nu wil ik graag een juiste camera kopen, om paarden te fotograferen.
Dan denk ik aan, bokkende, rennende paarden. Paarden scherp fotograferen terwijl de achtergrond onscherp is.
Mooie hoofdfoto's , enz............

Afgezien van de keus van camera en lens, denk ik dat de grootste "handicap" de ervaring is om datgene wat je noemt goed vast te kunnen leggen. Verkijk je er niet op in deze tak van fotografie. Naast de spullen die je na je aankoop hebt, zul je veel moeten oefenen, en wellicht met je reeds uitgegeven budget met beperkingen geconfronteerd worden die je later alsnog moet bijstellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor TomD80 » do sep 02 2010 4:00 pm

Ik zou even wachten op de D3100, komt ergens in September, gewoon met een kitlensje 18-55. Ben je ergens tussen de 400 en 600 euro kwijt. Van het resterende bedrag koop je een 70-300mm VR telelens. Je hebt dan een goed set om paarden mee te fotograferen. Zowel wat groothoek als tele.
TomD80



Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor Jop » do sep 02 2010 4:29 pm

Met het fotograferen van paarden heb ik totaal geen ervaring, helaas kan ik je daar geen tips voor geven. Wel kan ik me een topic op dit forum herinneren waar iemand tegen het probleem aanliep van het weinige licht dat er binnen in de maneges is. Ik weet er het fijne niet meer van, maar wellicht is het interessant dit eens door te lezen: KLIK

Nu moet je uiteraard je eigen budget bepalen en dergelijke, dus laat je niet gek maken door al het moois dat er is en besproken wordt (het kan altijd beter en duurder), maak een keuze die bij je budget en niveau past. De reden dat ik je hier op wil wijzen is zodat je je er in ieder geval bewust van bent en zo een betere keuze kunt maken. Bij slechte lichtomstandigheden heb je of een body nodig die op hogere ISO waarden nog mooie foto's maakt (waarbij de ruis nog acceptabel is) en/of een lichtsterk objectief (alleen betaal je hier dus meer voor, het blijven keuzes :wink: ).
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor Ivan10 » do sep 02 2010 7:36 pm

Is de keuze voor een lens niet belangrijker? Lichtsterk! Ik was bijna zover deze week mijn DSR aan de wilgen te hangen en maar gewoon een hoog kwalitatieve zoomcamera te gaan gebruiken. Dus ja, misschien kun je beter een camera lenen van iemand voor je een sloot geld uitgeeft. Oh ja, en toch maar een goede PC hebben. Ik leer nu mijn foto's bewerken, daar is toch wat rekenkracht voor nodig. Ik gebruik de Nikon software en Picasa blijkt toch ook handig te zijn.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor henkk » do sep 02 2010 10:59 pm

Voor het fotograferen van paarden binnen heb je heel veel lichtsterkte nodig (en een ruisarme camera). Het paard beweegt, het licht is slecht dus ik zou het niet zoeken in de grote telezooms. Ik heb enige ervaring met fotograferen van mijn dochter op een paard. Ik adviseer een 1.4/50 mm, je kunt evt. altijd nog een stuk croppen (randen afsnijden).
Nieuw kost zo'n lens rond de €300 maar dat is hij zeker waard. Op een DX camera heb je dan equivalent 75 mm en dat is prima voor je doel.
Alternatief is een 1.8/35 mm DX, kost wat minder en heeft een wat bredere beeldhoek, equivalent 53 mm op kleinbeeld.
Flitsen is een no-no want het paard schrikt er van. Het is niet leuk als je kind van het paard valt vanwege de foto en ook daarom moet je er niet te dicht op gaan staan.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor Patrick » vr sep 03 2010 12:10 am

Als het ook om foto's in een binnenbak gaat, dan is het een lastige fotografie, en een probleem dat je lastig oplost voor een "beperkt" budget. Ik zou daarvoor minimaal een D5000 adviseren. Reden: er zit een CMOS sensor in, die minder ruis geeft bij hogere ISO waarden. Die hogere ISO waarden heb je namelijk nodig in donkere omgevingen. En dat combineren met lichtsterke objectieven.

Ik lees echter niets in je vraag dat refereert naar binnen fotografie. Dat maakt het op zich makkelijker. Je kan dan eventueel ook met een D3000 volstaan.

Je hebt het specifiek over een onscherpe achtergrond. Dan heb je een tele-objectief nodig. Iets als een (tweedehands) 80-200 f2.8 zou ideaal zijn, maar je hebt dan een D90 of hoger nodig om autofocus te hebben. Dus wellicht toch maar gewoon de Nikon AFS 70-300 VR. Fantastisch voor het geld. Kan op elke camera gebruikt worden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor iBub » vr sep 03 2010 8:18 am

Patrick schreef:Je hebt het specifiek over een onscherpe achtergrond. Dan heb je een tele-objectief nodig. Iets als een (tweedehands) 80-200 f2.8 zou ideaal zijn, maar je hebt dan een D90 of hoger nodig om autofocus te hebben. Dus wellicht toch maar gewoon de Nikon AFS 70-300 VR. Fantastisch voor het geld. Kan op elke camera gebruikt worden.


De 80-200 heb ik als iets teveel tele ervaren met paarden fotografie. Ook de AF schoot wat te kort, zeker in de binnenbak erg zoekerig. Vandaar mijn advies om te kijken naar een 2.8 standaardzoom van Sigma of Tamron.

Wat mij opvalt aan de goed bedoelde adviezen aan de TS dat men voorbijgaat aan de wens van een onscherpe achtergrond. dus de genoemde standaard objectieven 18-55 en 18-105 etc zijn daarvoor IMHO niet geschikt. Advies van HenkH is ook een aanrader, hoewel je met de 50 mm 1.8 van 100 euro ook heel goed wegkomt. Die had ik op mijn D200 er het meeste opzitten bij het fotograveren van paarden.

Gerard
iBub



Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor Daviddvd » vr sep 03 2010 8:21 am

Maar waarom de keuze voor een spiegelreflex? Het betekent geen mooiere foto's of zo. Misschien is de kwaliteit iets beter, maar daar moet je eerst een beetje een vaardigheid voor hebben. Je kan ook beginnen met zo'n 'tussenmodel' zoals de P100( :mryellow: ).
Daviddvd



Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor Gideon » zo sep 05 2010 9:05 am

Hallo, Als ik even mag inhaken:D

Ik zou, als je dan toch een instapper wilt, wachten op de D3100, deze schijnt redelijk goed te presteren bij weinig licht. Verder zou ik zeker niet gaan voor een 18-105/135. Wellicht kun je een Tamron 17-55 en bijvoorbeeld een 85 mm 1.8?
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor iBub » zo sep 05 2010 9:33 am

Gideon schreef:Hallo, Als ik even mag inhaken:D

Ik zou, als je dan toch een instapper wilt, wachten op de D3100, deze schijnt redelijk goed te presteren bij weinig licht. Verder zou ik zeker niet gaan voor een 18-105/135. Wellicht kun je een Tamron 17-55 en bijvoorbeeld een 85 mm 1.8?


D3100 heeft AF-s objectieven nodig. De 85mm is op zich goed en betaalbaar maar niet te gebruiken op de D3100 icm AF

Gerard
iBub



Onderwerp:

Re: Welke camera past bij ons?

Berichtdoor Gideon » zo sep 05 2010 9:50 am

iBub schreef:
Gideon schreef:Hallo, Als ik even mag inhaken:D

Ik zou, als je dan toch een instapper wilt, wachten op de D3100, deze schijnt redelijk goed te presteren bij weinig licht. Verder zou ik zeker niet gaan voor een 18-105/135. Wellicht kun je een Tamron 17-55 en bijvoorbeeld een 85 mm 1.8?


D3100 heeft AF-s objectieven nodig. De 85mm is op zich goed en betaalbaar maar niet te gebruiken op de D3100 icm AF

Gerard


Owja dat is ook zo, je kunt ook de 85 mm AF-S nemen ook goed betaalbaar, maar dan weer niet heel lichtsterk. Dan kun je weer beter de 60mm nemen, maargoed ik weet niet hoe goed deze inzetbaar zijn in een manege o.i.d.
Gideon

Forumlid
Berichten: 399




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten