Van F70 naar D??/D50 'kinderen' stand

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Van F70 naar D??/D50 'kinderen' stand

Berichtdoor Elly » di jan 03 2006 1:14 pm

We hebben momenteel een F70 met de lenzen AF-Nikkor 28-80 en een Sigma 70-300. We willen graag overstappen op digitaal..maar wat is de keuze moeilijk! Niet omdat we niet weten welk merk we het beste kunnen kopen..maar waar moeten we op letten bij de aanschaf? Misschien kunnen we hier wat tips krijgen. Wat vragen die we hebben:

1. Kun je de D70(s) zien als het digitale broertje van de F70 - en zou dat daarom de beste keuze zijn voor ons?

2. Waar we hem vooral voor zullen gebruiken zijn voor foto's van onze (kleine-beweeglijke) kinderen. Op de D50 zit een speciaal 'kinderen' programma. Is dat echt handig of is dat slechts een verkooptruc? En zou dit programma doorslaggevend kunnen zijn voor de keuze voor de D50 ipv de D70?

3. Zijn onze oude lenzen nog goed te gebruiken bij een digitale spiegelreflex van Nikon?

Oja, we hebben beiden vele mooie (dia)opnames gemaakt met onze huidige Nikon, vrnl landschappen, protretten. We vinden fotograferen leuk, maar daarbij letten we eingenlijk alleen op de composities & onderwerp. Wat betreft handmatig instellen sluitertijd etc..daar hebben we geen kaas van gegeten!
Laatst gewijzigd door Elly op wo jan 04 2006 1:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Elly



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » di jan 03 2006 5:22 pm

Dag Elly,

a) Laat ik beginnen met te zeggen dat je met de lenzen die je hebt ook digitaal kunt fotograferen. Je krijgt bij digitaal wel meer tele (je haalt dan "eerder" onderwerpen die veraf zijn dichterbij). En je zult dus - om veel op een plaatje te krijgen - een zoom lens moeten hebben met meer groothoek. Gelukkig zit zowel bij de D70 als D50 een kit-lens (bij D70 18-70 mm zoom lens, bij D50 een 18-50 zoom als ik het wel heb) die dat prima ondervangt. Geen zorgen dus.

b) Is de D70 een waardige opvolger van de F70. Ik zou zeggen van wel. Het is natuurlijk wel een bedrag wat je neertelt maar je hoeft nu geen film meer te kopen en dat scheelt in kosten. Bovendien zul je merken dat de kwaliteit van de foto's nog beter wordt omdat je meteen ziet of het goed gegaan is.

c) De keuze D50/D70. En de gebruikte stand voor kinderen. Ik zou kiezen voor de D70s. Qua prijs niet veel duurder dan de D50, je krijgt er een veel betere standaard zoom bij dan bij de D50. Volgens mij reageert de camera ook sneller als je een foto wilt maken dan een D50. En bij gebruik van een losse flitser heb je bij een D70 TTL (dat is even technisch, maar het is wel prettiger als het er op zit - flitsen wordt dan wat makkelijker).
Het is toch handig om je iets meer te verdiepen in het fotograferen. Het is niet moeilijk en met een digitale camera leer je de achtergronden veel sneller dan met een analoge camera. Je kunt namelijk meteen zien of je het goed doet of niet. Een mens is nooit te jong of te oud om te leren.

Waar je op moet letten bij het fotograferen van kinderen is dat de sluitertijd (de tijd die je nodig hebt om de opname te maken) zo kort mogelijk is. Dat kun je bereiken door het diafragma klein te kiezen, of de gevoeligheid van de sensor aan te passen (naar hogere waarde). Bij automatische belichting (camera kiest automatisch de sluitertijd) zul je dan zien dat de sluitertijd steeds korter wordt (van bijv. 1/60 naar 1/250).

d) Er zullen vast nog andere reacties komen op jouw vraag en ik denk dat je daarmee een goede keuze kan maken.

e) Bedenk ook dat je voor alle fotografische vragen op dit forum terecht kunt.

f) En voor ik het vergeet: Het is prachtig dat jullie je voornamlijk concentreren op het onderwerp en compositie. Je zult merken dat het extra stukje kennis over achtergronden van fotografie de creativiteit nog verder stimuleert (de creatieve mogelijkheden vergroot).

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

van F naar D?

Berichtdoor roel » di jan 03 2006 7:48 pm

Voor het grootste deel sluit ik me bij AG aan, echter een paar opmerkingen:

- de F70s kit is toch redelijk wat duurder dan de D50 kit. Respectievelijk ongeveer € 1000,- tegen € 650,-. Mocht dat verschil geen probleem zijn, dan zou ik zeker voor de D70s kiezen. Ondanks dat je nu wellicht nog niet alle functies zult gebruiken, heb je er meer camera aan.

- het lijkt verleidelijk om enkel een body te kopen en de kit-lens er dus niet bij te nemen. Maar... dat is het niet. Ten eerste wordt je 28-80 mm. door de crop een 42-120 mm., waarmee je de groothoek mist. De kit-lenzen beginnen bij 18 mm., wat dus 27 mm. in kleinbeeld-film-taal is. Daarnaast zijn de kit-lenzen simpelweg goede lenzen.

- je huidige lenzen kun je gebruiken, ook de Sigma. Dat is zeker geen slechte lens, maar een gemiddelde Nikon lens zal sneller scherpstellen en waarschijnlijk ook scherpere afbeeldingen geven. Moet je daarom een andere lens kopen? Nee, dat is alleen te overwegen als je kwaliteit in je foto's mist. Ik zou eerst de D70s- of D50-kit aanschaffen en dan tzt eens bekijken of er nog interessante lenzen op de markt zijn. Je kunt dan ook denken aan een tweedehands 80-200/2.8 af ed. Die is rond de € 250,- wel te vinden en levert fantastische kwaliteit.

- een specifieke kinderen-stand op de D50 lijkt handig, maar als je je iets verdiept in de techniek, dan heb je dat met wat oefenen zo onder de knie zonder automatiek. Zeker met digitaal gaat dat oefenen makkelijk! Met dat je zegt al een tijd te fotograferen, zul je de techniek vlot begrijpen. Het is mijns inziens niet enkel een verkooptruc om het kinderen-programma in de D50 te zetten. Wanneer je je echt niet in de techniek wil verdiepen, dan is zo'n programma handig en je hebt wel de kwaliteit van een spiegelreflex.

- D70 opvolger van de F70? Dat vind ik een lastige vraag. Wat betreft positie in het assortiment misschien wel, maar wat camera betreft is het een duidelijk stap voorwaarts. Zelf heb ik ook een F70, wat zeker een fantastische camera is. Echter wanneer ik een D70(s) in de handen heb, dan valt het op dat deze toch weer mooier in elkaar zit. Stabieler, logischer en ook mooier.

Succes bij het kiezen!
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Elly » wo jan 04 2006 1:47 pm

Beste Amadeus en Rgroe,

Bedankt voor jullie (snelle) reacties. Het lijkt er zo snel op dat de D70s de beste keuze zou zijn omdat deze meer te bieden heeft .. wel nog even ons meer verdiepen in de theorie & wat meer oefenen zodat we er ook meer uit kunnen halen.

Toch wil ik eerst wat meer weten over dat "kinderen" programma dat op de D50 zit en niet op de D70. Dit omdat de komende tijd onze kinderen nu eenmaal foto-onderwerp nummero 1 zullen zijn. Vandaag kreeg ik de folder van Inca binnen. Daar wordt de kinderen stand beschreven als een stand "voor natuurlijk uitziende kinderfoto's door kleding en achtergronddetails levendig weer te geven, terwijl huidtintent zacht en natuurlijk blijven". Op de internet site van Nikon bij product catalogus-> D50 -> leer meer over de D50 -> moeteloos fantastische resultaten, is op een gegeven moment een voorbeeld te zien van het gebruik van de kinderen stand. Je ziet dan 2 dezelfde foto's van een meisje in de zee en bij het gebruik van de kinderen stand zijn inderdaad de huidkleuren mooier.

Mijn vragen, misschien hebben jullie een antwoord:

_ hoe kan een camera nou weten dat ie die huidskleuren moet bijwerken? Hij kan dat toch niet herkennen? Klinkt missischien een beetje als een vreemde vraag - maar ik ben toch erg benieuwd naar de (moderne?) techiek hiervan.

- stel we kiezen inderdaad de D70s, is het dan mogelijk om de kinderen stand van de D50 in te programmeren onder 1 vd 25 persoonlijke instellingen die mogelijk zijn op de D70? Zo ja, zijn die dan ook makkelijk te gebruiken?

- tenslotte, ik het momenteel voornrl te kampen met erg beweeglijke kinderen. Moet ik dan niet beter een sportprogramma gebruiken ipv een kinderen programma?

Jullie merken, ik ben erg gefocused op gebruiksgemak. Dit om 2 redenen; 1 ik heb momentel gewoonweg niet de vrije tijd om me erg in de technieken/handmatige instellingen te verdiepen, en 2. kinderkiekjes wil je meestal onverwacht en spontaan maken. Aan de andere kant zou ik me eea wel heel graag eigen willen malken omdat fotografen nou eenmaal wel hartstikke leuk is natuurlijk. Zodra we de aanschaf hebben gedaan maar meteen op zoek naar een handig cursusboek voor beginners...
Elly



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo jan 04 2006 4:56 pm

Dag Elly,

a) Ik denk dat de kinderstand meer een stand is om te zorgen dat de sluitertijd kort is (zodat de foto tenminste scherp is) en een redelijk open diafragma zodat de achtergrond wat vaag is en de kinderen "er mooi uitspringen".
Of de camera speciale kleurcorrecties uitvoert: daar lijkt het wel op, afgaand op wat je schreef. Ik zou het wel proberen in de winkel.

b) Ik denk dat je met een D70s net zulke foto's kunt maken als D50. Of je de speciale kinderstand met kleurcorrectie kunt programmeren in een D70 lijkt mij nogal ingewikkeld.
Kleurdorrecties kunnen altijd nog achteraf in een fotobewerkingprogramma worden uitgevoerd. Maar dat is vaak meer werk.

c) Inderaad zou een sportprogramma ook kunnen voldoen. Sporters bewegen ook snel. En soms wil je die ook isoleren van de omgeving. Ik weet niet of de huidtinten dan ook anders worden weergegeven.

d) Ik denk dat je beide camera's eens zou moeten proberen in de winkel en daarbij dan wat foto's maken van de mensen. D50 met kinderstand/zonder kinderstand, D70
En dan kijken wat het best bevalt.


Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

"F" naar "D" en dan welke "D"?

Berichtdoor roel » wo jan 04 2006 5:35 pm

Ik sluit me aan bij AG. Het gaat bij kinderfoto's om een sluitertijd die snel genoeg is om de kinders scherp in beeld te krijgen, in combi met een kortere scherptediepte (meer open diafragma) om ze "los" te krijgen van de achtergrond.
Ik verwacht niet dat er speciale kleurcorrecties uitgevoerd worden. De kleurstelling van een digitale camera wordt bepaald door de witbalans. Als deze goed is afgesteld op de omgeving, dan worden de kleuren met camera's als de D50 en D70 natuurgetrouw weergegeven. Het afstellen van de witbalans kan op drie manieren. Automatisch; de camera meet de kleurwarmte van de omgeving en gebruikt die waarde. Volgens een menu; je kunt zelf aangeven waar je bent (binnen, buiten, kunstlicht, zonlicht, bewolkt e.d.). Via meting; je laat de camera van een witte ondergrond (stuk papier o.i.d.) meten hoe de kleurwarmte is. De automatische stand voldoet vaak goed. En zoals AG schrijft, kun je achteraf nog kleurcorrecties uitvoeren als dat nodig is. Zie overigens de clubbijeenkomst op 3 september, interessant voor de digitale fotografen!
Bij een fotozaak zul je zeker de mogelijkheid moeten hebben om de camera's uit te proberen. Een camera moet ook "lekker aanvoelen" in het gebruik en dat kun je alleen merken door hem uit te proberen.

Ik ben overigens wel benieuwd naar het concrete verschil tussen de "kinderstand" en de "sportstand" bij de D50. Daarom: wil een forumlid met een D50 dat nakijken/testen en dat op dit forumonderwerp posten? Alvast dank!!
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Elly » vr jan 13 2006 10:19 pm

Jammer dat er niemand meer gereageerd heeft op de vraag mbt stand kinderen vs sportstand op de D50.

Ondertussen mezelf flink ingelezen over de D50 en D70 en denk dat we toch maar voor de D50 gaan..toch goedkoper en waarschijnlijk qua functionalitiet voldoende voor ons als beginners. Maar ja, nu heb ik me in de detials verdiept dus nu niet alleen nadenken voor body maar ook over het objectief. Nieuwe vragen voor jullie:

- In de D50 kit zit de 18-55 mm lens bij de D70 de 18-70. Als er een 18-70 lens is..waarom zou iemand dan nog kiezen voor een 18-55 mm? Bij grote verschillen kan ik me nog voorstellen dat je vertekening wilt voorkomen, maar het verschil tussen 55 en 70 is toch niet zo groot dat dat een kleinere zoom een voordeel zou zijn?

- Is het raadzaam te gaan voor de 18-70 lens uit de D70 kit bij de D50 kit? (of kijken ze me dan heel raar aan in de winkel...)
Elly



Onderwerp:

d50 vs d70 vs 55 vs 70

Berichtdoor roel » vr jan 13 2006 10:55 pm

Dag Elly,
Zover ik me kan bedenken, zullen de sportstand en kinderenstand tamelijk gelijk aan elkaar zijn. Bij beide standen gaat het erom dat je iets scherp vastlegt wat tamelijk snel beweegt. Daarvoor heb je een korte sluitertijd nodig. Om dan het onderwerp wat afgezonderd te krijgen van de achtergrond (bij kinderen en sporters over het algemeen mooi), heb je een meer open diafragma nodig. Dus, ik denk dat er weinig (geen?) verschil tussen zit.

Het verschil tussen de genoemde lenzen is vrij groot. De 18-70 mm. lens is kwalitatief gewoon beter. Minder vertekening, betere en scherpere weergave. Simpelweg een betere lens. De 18-55 is zeker niet slecht, maar de ander is gewoon beter. Daarmee is die lens ook duurder. Niet schokkend veel, maar wel redelijk wat (ongeveer zo'n € 165,- tegen € 305,- euro). En, dat verschil is terecht. Dat is overigens vooral bij lenzen zo, dat het prijsverschil terecht is. Een dure lens is praktisch altijd beduidend beter. Het is dan echt zo dat de kwaliteit samenhangt met de prijs. Nog meer dan bij camera's. Als je met de duurste camera foto's maakt met een goedkope lens, dan zullen deze zeker minder mooi zijn dan dezelfde foto's met een goedkope camera en dure lens.
Als ze bij de winkel wazig kijken als je de 18-70 mm. wil in plaats van de 18-55 mm., dan zegt dat veel over hun, niet over jou.
Het verschil tussen 55 en 70 mm. is zeker merkbaar, maar niet schokkend groot. Als het verschil 18 om 28 mm. zou zijn, dan zou het verschil groter zijn. Ook procentueel al. Het verschil bij deze lenzen is dus vooral de kwaliteit. En, er zijn zeker betere lenzen, maar met (vooral de) 18-70 mm. kun je een hele tijd voort.
Ik hoop je hiermee bruikbare info te hebben gegeven.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » vr jan 13 2006 11:35 pm

Ik zou proberen een 18-70 (gebruikt) bijv. via marktplaats te kopen daar worden ze regelmatig aangeboden voor bijna de helft van de normale prijs of soms zelfs nog wel minder dan dat. De 18-70 blijkt vele malen een beter objectief te zijn dan de 18-55

Ik zou toch ook gaan voor een D70 body omdat die het draadloos flitsen wel ondersteund en de D50 heeft dat bij mijn weten weer niet Heeft dus geen commander mode.

Dit betekend dat je in een ruimte een of meerdere SB600,800 flitsers kunt opstellen bijv. boven op een kast naar het plafon gericht en dat je de flits belichting volledig in kunt stelllen via de de camera.

Dit heeft als voordeel dat je alles heel gelijkmatig en beheerst kunt uitlichten en dat het praktisch overal gelijkmatig werkt en dat is gewoon super zeker als je beweeglijke kinderen mooi op de foto wil zetten.

Een D50 body kost 538 euro 18-70 koop je zeker voor 200 euro dan ben je dus voor ongeveer 738 euro klaar met 18-55 kost hij 648 euro In dat geval heb je dan voor 90 euro extra dus wel een beter objectief met ook nog eens een groter bereik. De 18-70 kost nieuw 335 euro.

Ik zou zeggen investeer eerst in glas hoewel dit in de toekomst gezien het DX formaat van beide objectieven ook weer een beetje wrang kan uitpakken als straks veel cameras voorzien zouden worden van full frame sensors.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » za jan 14 2006 7:50 am

Ik heb mijn D50 plus kit lens 18-55 voor 599,- euro gewoon nederlands geimporteerd.
Hij maakt goede fotos en is snel. Zelfs minder ruis bij hoge iso waarden als bij de D70s ook is hij voorzien van 3dcolormatrixII en usb2.0 waardoor je fotos sneller naar je pc vliegen.

Waarschijnlijk zal op de kinderstand niet alleen met de sluitertijd gespeeld worden in de nabewerking word wat gedaan met de kleur tonen.

De interne proccesor gebruikt volgens de brochure met ruim 30000 composities.

De D70 heeft een fine tune optie voor de witbalans en heeft enkele manuele functies meer maar ik denk dat je daar zeker niet om verlegen zal zitten net als ik die ook maar net een nieuwe spiegel reflex camera heeft. Ook is de D70 een half beeltje sneller als de D50 wat misschien wat zou kunnen uitmaken met een sport of actie foto. Maar dan nog denk ik dat geluk meer zal meespelen.

De D50 maakt prima foto die eigenlijk wat meer bewerkt zijn maar moeilijker achteraf bewerkbaar zijn. Maar dat kun je ook instellen om dat hij 3 rgb standen een voor landschappen een voor huidtinten en een neutraal voor achteraf bewerking.

Ook kun je met de D50 met meerdere fliters werken maar dan zou je de sb800 moeten gebruiken.

Kortom een prima camera zeker voor een beginner

De D50 is een prima keus.

http://i35.photobucket.com/albums/d172/ ... C_0049.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d172/ ... C_0048.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d172/ ... C_0046.jpg

hier een paar foto's snel over me heen geschoten.
onbewerkt

[onno 14-1 9:10 - erg brede foto's omgezet naar links]
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Elly » wo jan 25 2006 10:29 am

Bedankt allemaal voor de meningen & adviezen. We hebben uiteindelijk de D50 kit gekocht. Hopelijk is onze oude 70-300 lens hierop ook goed te hanteren. We moeten nog even wachten op onze aanschaf want de winkel met de laagste prijs had hem niet meer op voorraad en moest hem bestellen. Maar bij deze zijn jullie gewaarschuwd: binnenkort kunnen we ermee aan de slag en komen we zeker terug voor adviezen bij het maken van de allermooiste foto's!
Elly



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » wo jan 25 2006 1:07 pm

Gefeliciteerd!!
Die camera zal je echt niet tegenvallen.

Mijn vriendin vertelde me vanmiddag dat ze toch wel blij was dat ik die camera gekocht had.
:wink:

Bovendien ik heb zelfs mijn vader overtuigd en hij heeft er nu ook een.
Hij had een analoge camera ik geloof een F-55 hij blij dat al zijn lensen er nog op passen.

Die D50 is een goede stimulans voor nikon.
En voor de mensen voor wie het betaalbaar wordt.

groetjes!
BUG322




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten