D3100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor A. Fonk » wo mar 23 2011 9:55 am

Nou, dit wordt wel grappig zeg. Dikke nekspieren, ha,ha, dat zal nog wel even duren met m'n 58 kilo. Een zachte riem heb ik inderdaad, en dat is heel prettig. Dan kan-ie zelfs om je nek blijven hangen als je wandelt, hoef je 'm niet steeds uit je tas te halen.
Zit nog wel met die update van de D3100. Er zitten wat fouten in de camera en de update kan dat verhelpen. Is dat makkelijk zelf uit te voeren? Ik zit niet graag met een waardeloze camera, als ik het fout doe. En er zijn wat problemen met de ISO waarden. Het schijnt dat-ie in de autostand niet altijd een logische ISO waarde kiest, dus te hoog voor de situatie. Heeft iemand hier al ervaring mee en met de update?
Groeten van Astrid.
A. Fonk

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor Goodje » wo mar 23 2011 6:21 pm

A. Fonk schreef:Nou, dit wordt wel grappig zeg. Dikke nekspieren, ha,ha, dat zal nog wel even duren met m'n 58 kilo. Een zachte riem heb ik inderdaad, en dat is heel prettig. Dan kan-ie zelfs om je nek blijven hangen als je wandelt, hoef je 'm niet steeds uit je tas te halen.
Zit nog wel met die update van de D3100. Er zitten wat fouten in de camera en de update kan dat verhelpen. Is dat makkelijk zelf uit te voeren? Ik zit niet graag met een waardeloze camera, als ik het fout doe. En er zijn wat problemen met de ISO waarden. Het schijnt dat-ie in de autostand niet altijd een logische ISO waarde kiest, dus te hoog voor de situatie. Heeft iemand hier al ervaring mee en met de update?
Groeten van Astrid.

Ik heb het ook gelijk gedaan is niks aan gewoon doen wat er op de site staat leeg kaartje en een volle accu.
Link naar Nikon voor de firmware: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... _id/150289
Was binnen 15 minuten gepiept. :D
Goodje



Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor Jaap Driest » wo mar 23 2011 7:21 pm

Ik ben pas een weekje naar La Palma geweest en om uit te proberen had ik een D3100 mee, met een 18-200. Vakantie-combinatie zeg maar.
Ik vond de 3100 een heerlijke camera. Zeker met lange wandelingen is het gewicht een zegen in vergelijking met de D300.
En de kwaliteit? Die komt van de fotograaf.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor sonsan » wo mar 23 2011 7:36 pm

Mooi dat iemand met een professionele D300 toe kan/wil geven dat je met een instapper ook best mooi werk kan leveren. De man/vrouw achter de camera moet het toch zelf doen. Dat doet me gelijk denken aan de mooie tijd dat ik in een fotozaak werkte (analoge tijdperk). We hadden daar een trouwe groep Leica gebruikers en als je dan de foto's zag die het gros met deze peperdure apparatuur maakte was het gewoon droevig. Met weinig verstand van fotografie maakte men simpele 'kiekjes' Maar men kon wel zeggen dat ze Leica bezitters waren.....
Ook voor hen geldt: de kwaliteit komt van de fotograaf!
sonsan



Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor A. Fonk » do mar 24 2011 6:17 pm

Helemaal mee eens! Het gaat me ook vooral om verbeterde beelkwaliteit, de rest doe ik zelf. En de ene keer wat beter dan de andere.
Groeten, Astrid.
A. Fonk

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor A. Fonk » vr mar 25 2011 12:58 pm

Nou, mochten jullie benieuwd zijn, wat ik ga kiezen... Ik heb gekozen en het is de D3100 geworden. Ik heb de D5000 nog vastgehouden en het kantelbare scherm is leuk, maar de camera is net een slagje groter en iets zwaarder en ik heb kleine handen, dus de 3100 ligt beter in de hand. En daarbij de 16-85 en 60 macro lens. De 16-85 maakt het wel weer wat zwaarder, maar ik hoop, dat dat gaat lukken. Nou nog foto's maken.
Groet van Astrid en bedankt voor alle tips.
A. Fonk

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor Cees » vr mar 25 2011 2:20 pm

Veel plezier met dit mooie toestel!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor Goodje » vr mar 25 2011 5:12 pm

A. Fonk schreef:Nou, mochten jullie benieuwd zijn, wat ik ga kiezen... Ik heb gekozen en het is de D3100 geworden. Ik heb de D5000 nog vastgehouden en het kantelbare scherm is leuk, maar de camera is net een slagje groter en iets zwaarder en ik heb kleine handen, dus de 3100 ligt beter in de hand. En daarbij de 16-85 en 60 macro lens. De 16-85 maakt het wel weer wat zwaarder, maar ik hoop, dat dat gaat lukken. Nou nog foto's maken.
Groet van Astrid en bedankt voor alle tips.

Welkom bij de afdeling van het Nikon forum de D3100ers :lol: :lol: :lol:
Goodje



Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor sonsan » vr mar 25 2011 9:29 pm

Gefeliciteerd met je verstandige aankoop! Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven.
sonsan



Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor jhuiskes87 » vr mar 25 2011 10:55 pm

Foto's graag :egeek:
jhuiskes87



Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor A. Fonk » za mar 26 2011 5:21 pm

Effe geduld.
Groeten van Astrid.
A. Fonk

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor A. Fonk » wo apr 13 2011 9:21 am

Inmiddels ben ik mijn nieuwe camera aan het uitproberen. Mijn eerste reactie is, dat ik het erg jammer vind, dat bij de auto standen de active daylight aan staat. Dat geeft een wat bleek effect, wat ik niet mooi vind. De foto's zijn over het algemeen blauwer dan bij de D40X. Die had erg felle kleuren, maar dat vind ik wel mooi. Hoe kijken andere D3100 gebruikers hier tegenaan? En hoe kan ik dit veranderen? Moet ik de witbalans in de camera steeds aanpassen of is het beter dat achteraf in een bewerkprogramma te doen?
Groeten van Astrid.
A. Fonk

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor A. Fonk » wo apr 13 2011 9:27 am

En nog even dit, ik heb proeffoto's gemaakt in de Autostand op zowel mijn oude en nieuwe camera van precies hetzelfde onderwerp en hetzelfde licht en dan is de D3100 duidelijk blauwer en bleker. Dit had ik niet verwacht en ben wat teleurgesteld. Graag tips. En hoe plaats ik die foto's bij dit bericht?
Groeten, Astrid.
A. Fonk

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor Cees » wo apr 13 2011 9:35 am

Volgens mij kun je het active daylight ook gewoon uitzetten in je menu.
Daarnaast zou ik even kijken naar de stand van je witbalans.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3100

Berichtdoor A. Fonk » wo apr 13 2011 12:38 pm

Beste Cees,
In de auto standen kun je de active daylight niet uitzetten. Ik heb net wat foto's laten afdrukken en dat valt gelukkig 100% mee. Het is heel anders dan de D40, maar die heeft veel minder detaillering en trekt de kleuren meer uit elkaar, is in alle opzichten grover. De D3100 heeft realistische kleuren, dat is even wennen. De witbalans stond bij allebei op automatisch.
Groeten van Astrid.
A. Fonk

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: **


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten