Probleem standenknop D3100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Probleem standenknop D3100

Berichtdoor MariekeP » ma jul 11 2011 9:10 am

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb sinds maart de D3100, tot gister ging het prima. Vanaf gisteravond krijg ik niet alle opties als ik aan de standenknop draai.
Ook komt het icoontje op de standenknop niet overeen met die in het informatiebeeld komt te staan.
Onderandere de automatische standen, guide stand, Sluitertijdvoorkeuze worden niet weergegeven.
Ik heb alles nagezocht, maar kom er niet achter waar dit door komt.
Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt.
MariekeP



Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Goodje » ma jul 11 2011 9:15 am

Zoals ik jou verhaal hoor vermoed ik dat er iets kapot is en moet die retour naar Nikon je heb als het goed is twee jaar garantie.
Wat je ook nog kan proberen is in het menu de optie terug naar standaard instellingen weet niet of dat je vlak voor dit probleem begon met de instellingen heb zitten spellen?
Goodje



Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor MariekeP » ma jul 11 2011 9:17 am

Mijn man was met de camera bezig, en vroeg wel waar een bepaald knopje voor diende. Alleen heb ik geen idee meer welk knopje het dus is :oops: .
Heb net al in het menu alles terug gezet, maar helaas zonder resultaat.

Toch bedankt voor je antwoord. Is wel balen als ie terug moet, kan echt niet zonder m.
MariekeP



Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Goodje » ma jul 11 2011 9:25 am

Nee ik zou het niet meer weten er zijn wel knoppen die je in het menu een andere functie kan geven maar daar is de standen knop er geen van, dus ik denk toch iets kapot :(
Goodje



Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Roelof » ma jul 11 2011 9:26 am

Het enige wat ik me zo voor kan stellen is dat de lens niet meer herkend wordt. Dat zou inhouden dat de camera misschien denkt dat er een niet-CPU lens op zit en dan zou alleen M het nog doen.
Draai de lens er eens af en zet hem er weer goed op.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Goodje » ma jul 11 2011 9:35 am

Roelof schreef:Het enige wat ik me zo voor kan stellen is dat de lens niet meer herkend wordt. Dat zou inhouden dat de camera misschien denkt dat er een niet-CPU lens op zit en dan zou alleen M het nog doen.
Draai de lens er eens af en zet hem er weer goed op.

Dit zou kunnen maar wat ik dan nog vreemd vind is dat de guide stand het ook niet doet :!:
Goodje



Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Roelof » ma jul 11 2011 9:39 am

Goodje schreef:Dit zou kunnen maar wat ik dan nog vreemd vind is dat de guide stand het ook niet doet :!:

Omdat ik er geen flauw idee van heb wat de guide stand doet, geef ik hier geen commentaar op.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Goodje » ma jul 11 2011 9:41 am

Zelfontspanner schreef:Heb je al een reset geprobeerd?
Beide knopjes met groen label er langs enkele seconden ingedrukt houden.

Er zit op de D3100 maar één groen iets op en dat is op de standenknop stand auto en die kan je niet indruken :?:
Goodje



Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Goodje » ma jul 11 2011 9:51 am

Zelfontspanner schreef:sorry ik heb zelf geen D3100. Mijn informatie komt hier vandaan:
http://answers.yahoo.com/question/index ... 913AA1NOqJ
(Een D90 heeft ze wel)

Two of the buttons on the camera have green dots or green labels next to them. Press and hold them for a few seconds and your camera will be reset to factory defaults.
Ik heb even goed rond de D3100 gekeken en geen een knopje heeft een groen puntje of label (have green dots or green labels next to them)
Drie foto van de D3100
Foto1
Afbeelding
Foto2
Afbeelding
Foto3
Afbeelding

En nu de foto met de groene stippen die jij bedoeld maar niet op de D3100
Foto1
Afbeelding
Foto2
Afbeelding

De standaardinstellingen van de D3100 herstellen
De D3100 biedt geen reset met twee knoppen. Als u een reset wilt uitvoeren, moet u handmatig de desbetreffende optie kiezen in het opnamemenu en het setup-menu. Druk hiervoor op 'Menu', selecteer het opnamemenu en blader door de opties tot 'Herstel opname-opties' is gemarkeerd. Druk op OK, markeer 'Ja' en druk nogmaals op OK. Herhaal dit voor het setup-menu.
Laatst gewijzigd door Goodje op ma jul 11 2011 10:17 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Goodje



Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Bob42 » ma jul 11 2011 9:57 am

Ook geen idee wat er mis kan zijn. Ik zou er inderdaad mee teruggaan. Ik wens je veel succes daarmee, want mijn D3100 is al zo lang weg voor reparatie dat ik een andere camera heb moeten kopen voor mijn vakantie en ik bang ben hem nooit terug te zien.. :evil:

Wat een reset betreft, dat gaat op een D3100 anders dan met 2 groene knopjes, zie
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... herstellen
Even doorscrollen naar D3100
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Goodje » ma jul 11 2011 10:20 am

Bob42 schreef:Ook geen idee wat er mis kan zijn. Ik zou er inderdaad mee teruggaan. Ik wens je veel succes daarmee, want mijn D3100 is al zo lang weg voor reparatie dat ik een andere camera heb moeten kopen voor mijn vakantie en ik bang ben hem nooit terug te zien.. :evil:

Wat een reset betreft, dat gaat op een D3100 anders dan met 2 groene knopjes, zie
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... herstellen
Even doorscrollen naar D3100

Hoelang is de camera als in reparatie? :?:
Goodje



Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor Bob42 » ma jul 11 2011 10:29 am

Goodje schreef:
Bob42 schreef:Ook geen idee wat er mis kan zijn. Ik zou er inderdaad mee teruggaan. Ik wens je veel succes daarmee, want mijn D3100 is al zo lang weg voor reparatie dat ik een andere camera heb moeten kopen voor mijn vakantie en ik bang ben hem nooit terug te zien.. :evil:

Wat een reset betreft, dat gaat op een D3100 anders dan met 2 groene knopjes, zie
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... herstellen
Even doorscrollen naar D3100

Hoelang is de camera als in reparatie? :?:


(off topic: ruim langer dan een maand. Ik had mijn D300S net verkocht en zat net voor mijn vakantie zonder camera toen de D3100 het begaf. Ik moest toen een nieuwe camera kopen).
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor jan » ma jul 11 2011 12:08 pm

MariekeP schreef:Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb sinds maart de D3100, tot gister ging het prima. Vanaf gisteravond krijg ik niet alle opties als ik aan de standenknop draai.
Ook komt het icoontje op de standenknop niet overeen met die in het informatiebeeld komt te staan.
Onderandere de automatische standen, guide stand, Sluitertijdvoorkeuze worden niet weergegeven.
Ik heb alles nagezocht, maar kom er niet achter waar dit door komt.
Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt.


Beste Marieke,

Ik heb een D3100 gehad en meen me te herinneren dat er in het menu toch een functie zit om weer terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Wellicht helpt dit je weer op weg naar een functinonerende camera.
In het Set-up menu van je camera staat "reset set-up options". Hiermee worden alle instellingen weer terug gezet naar de basis. Er zijn een paar uitzonderingen die niet worden terug gezet zoals dacht ik taal, tijd, etc. maar dat staat wel in je manual. Men zegt dat alle foto's ook blijven bestaan maar voor de zekerheid zou ik toch maar even een back-up maken van je kaartje.
Ik hoop dat de oplossing zo eenvoudig is en anders weet ik het ook niet.

Succes,

Jan
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor jan » ma jul 11 2011 12:14 pm

jan schreef:
MariekeP schreef:Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb sinds maart de D3100, tot gister ging het prima. Vanaf gisteravond krijg ik niet alle opties als ik aan de standenknop draai.
Ook komt het icoontje op de standenknop niet overeen met die in het informatiebeeld komt te staan.
Onderandere de automatische standen, guide stand, Sluitertijdvoorkeuze worden niet weergegeven.
Ik heb alles nagezocht, maar kom er niet achter waar dit door komt.
Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt.


Beste Marieke,

Ik heb een D3100 gehad en meen me te herinneren dat er in het menu toch een functie zit om weer terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Wellicht helpt dit je weer op weg naar een functinonerende camera.
In het Set-up menu van je camera staat "reset set-up options". Hiermee worden alle instellingen weer terug gezet naar de basis. Er zijn een paar uitzonderingen die niet worden terug gezet zoals dacht ik taal, tijd, etc. maar dat staat wel in je manual. Men zegt dat alle foto's ook blijven bestaan maar voor de zekerheid zou ik toch maar even een back-up maken van je kaartje.
Ik hoop dat de oplossing zo eenvoudig is en anders weet ik het ook niet.

Succes,

Jan


Beste Marieke,

Ik kwam dit ook nog tegen op de Nikon site:
Volledige reset
U kunt de standaard fabrieksinstellingen van de D3000, D100, D40, D40X, D50, D60, D70 of D80 herstellen door te drukken op de knop die wordt aangegeven in de onderstaande illustraties. Ook de tijd en datum die zijn opgeslagen in de camera worden teruggezet. Deze moeten opnieuw worden ingesteld. Eventuele aangepaste curves die zijn geladen in de camera worden ook gewist. Het wordt aangeraden een volledige reset alleen uit te voeren op aanwijzing van een ondersteuningsmedewerker van Nikon.

D3100, D80, D40
D40X, D60

Ik krijg helaas het plaatje niet mee gekopieerd dus kijk even op onderstaande link voor de illustratie. Het betreft artikel 9972

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... herstellen
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probleem standenknop D3100

Berichtdoor MariekeP » ma jul 11 2011 1:23 pm

Bedankt voor al jullie reacties.
In het menu had ik beide zaken al terug gezet, heeft dus niet geholpen.
Lens had ik er ook al opnieuw opgezet, nog een keer geprobeerd, geen resultaat.
En het resetten zoals in de laatste post staat, lukt me niet. Kan dat knopje niet vinden.
Dus blijft over om toch terug te gaan naar de winkel. Dat ga ik morgen maar doen, dadelijk eerst maar bellen.
Baal er zo van en snap er niets van. Als ik de standenknop draai, pakt hij sommige wel, sommige niet en sommige geeft hij anders aan. Op het scherm staat de knop dan anders afgebeeld (bijv. kwartslag gedraaid) als hoe hij staat. Lastig uit te leggen dit.
MariekeP




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten