SB 28 flitser gebruiken bij D50...

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

SB 28 flitser gebruiken bij D50...

Berichtdoor CyberRunner » vr feb 03 2006 6:47 pm

Hoi allemaal,

ik wil ook naar de D50 digitaal. Ik vroeg me alleen of ik een SB28 flitser kan gebruiken bij de D50.

Heeft verder de D50 de mogelijkheid om te bepalen hoeveel flitslicht wordt afgegeven?


Groetjes,


Herman
CyberRunner



Onderwerp:

Berichtdoor Wouter » vr feb 03 2006 9:02 pm

Hoi Herman, als ik met mijn D 100 de SB 26 erop zet neemt de SB 26 de belichting over, ik neem aan dat het met jouw SB 28 ook het geval is.
Doe je best en maak mooie plaatjes. Groeten Wouter.
Gebruikersavatar
Wouter

Forumlid
Berichten: 29


Locatie: Purmerend

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » vr feb 03 2006 9:22 pm

Dag Cyberrunner, Wouter, Nikonvrienden en Forumvrienden,

op de website van Nikon Singapore vond ik het volgende antwoord.

Which Speedlights can I use with the D50?

Answer

The D50 supports Nikon i-TTL flash technology, to use this advanced flash metering system only i-TTL compatible Speedlights can be used. Currently only the SB-800 and SB-600 offer i-TTL compatibilty and offer the following auto flash exposure options.

Afbeelding

1. Available only with CPU lenses (IX Nikkor lenses excluded).

2. Standard i-TTL Flash for Digital SLR is used when spot metering is selected. Otherwise, i-TTL Balanced Fill-Flash for Digital SLR is used.

3. Use Speedlight controls to select flash mode.

4. Available only with non-CPU lenses.

5. Adjusted automatically according to camera aperture setting when CPU lens is used. When non-CPU lens is used, must be adjusted manually to match aperture selected with lens aperture ring.

6. Available with CPU AF lenses only (IX Nikkor lenses excluded).

Afbeelding

Other Nikon Speedlights including the DX range (such as the SB-80DX) are not compatible with i-TTL and therefore cannot be used in TTL flash exposure modes. The following Speedlights can be used in non-TTL auto (A) or manual (M) modes. If they are set to TTL, the camera shutter-release button will lock and no photographs can be taken.

1. When an SB-27 is mounted, the flash mode is automatically set to TTL, and the shutter-release will be disabled. Set the SB-27 to A (non-TTL auto flash).

2. Autofocus is only available with AF-Micro lenses (60 mm, 105 mm, 200 mm, or 70180 mm).
When using non i-TTL compatible Speedlights, the Automatic Zoom and AF illuminator of the Speedlight will not function.

Nikon recommends using Nikon branded Speedlights with Nikon digital cameras and does not undertake testing of flash units and accessories from other manufacturers. Nikon cameras comply with ISO10330 which is an international standard for cameras when used with flash units, failure to comply with this standard could cause damage to your camera and may void your Nikon warranty. If in any doubt please contact the manufacturer of your flash equipment.



Samengevat:


Alleen de SB800 en SB600 geven iTTL. Als je de SB28 toch wilt gebruiken zou ik de flitser zelf het licht laten meten/afkappen. Je zet de flitser dan op Automatic.

Just my two cents...ik heb geen digitaal behalve dan de camera in mijn mobieltje :-)

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

D50 and speedlights...

Berichtdoor CyberRunner » za feb 04 2006 11:03 am

Hoi Wouter and Amadeus Gold,

bedankt voor jullie reacties.

Ik ben namelijk afgelopen donderdag wezen kijken bij een foto-zaak waar ze de Nikon D50-kit (en dubbel kit) verkopen.
Volgens de verkoopster was het niet verstandig om de SB28 te gebuiken bij de digitale toestellen. De reden daarvoor was dat de electronica in-compatible was met elkaar. Ze raadde dus de SB28-DX. Ik vond het raar, vandaar mijn vraag.

Bedankt,

Herman
CyberRunner



Onderwerp:

flits

Berichtdoor roel » za feb 04 2006 11:19 am

Als je dan naar de schema's in het artikel van AG kijkt, dan lijkt de verkoopster een bel hebben horen luiden, maar... :wink:
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

flitsersenzo

Berichtdoor nikon-nl » za feb 04 2006 2:04 pm

Beste mensen,
bij een digitale reflexcamera hoort een DX-flitser. Alle Nikon flitsers - behalve de DX-flitsers - meten de lichtopbrengst via de reflectie van het licht op de film, tijdens de opening van de sluiter. De reflectie van het flitslicht op een sensor is nihil of voor de meting onbetrouwbaar, vandaar dat de DX-flitser zelf de reflectie meet en de lichtintensiteit instelt. Op een digitale reflex kunnen dus vele Nikon flitsers, maar dan alleen met TTL-meting of handmatig; als men D-TTL of i-TTL wilt, zal men een DX-flitser moeten kiezen. Alleen de SB-600 en SB-800 kunnen i-TTL aan. De SB-28DX is reeds voor weinig geld te koop en voldoet op mijn digiflex uitstekend. Let wel op dat je ook een D-objectief gebruikt.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

DX-flitser...

Berichtdoor CyberRunner » za feb 04 2006 3:20 pm

Hoi Nico,

bedankt voor je reactie. Wat bedoel je nou precies met D-objectief?
Nikon heeft G en D objectiefen. Bedoel je het laatste of bedoel je de DX-objectieven van Nikon?

Waarom zou het alleen goed werken op een D-objectief?


Herman
CyberRunner



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » za feb 04 2006 5:18 pm

een D objectief stuurt de afstand waar hij op scherp gesteld is mee naar de body. De body kan dit weer doorsturen naar de flitser, zodat deze zichzelf kan afregelen om het object op een (door een D objectief te gebruiken) bekende afstand.

Zelf gebruik ik een SB800, erg fijne flitser. Ik gebruik een SB24 als slave dmv een lichttrigger (van Hama, kost iets van 25 euro, kun je van elke flitser een slave maken :) )
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » za feb 04 2006 5:46 pm

"Just my two cents...ik heb geen digitaal behalve dan de camera in mijn mobieltje"

Amadeus Gould



.... Voor iemand die niet aan digitaal doet zit je wel erg veel in het digitale gedeelte van het forum... :lol: :lol: :lol:
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za feb 04 2006 7:40 pm

Dag nikonvrienden en forumvrienden,

Het antwoord van Nikon-nl is misleidend. Op een D1 werkt een DX flitser als de 28DX wel maar op een D50 dus niet. De tabel staat er niet voor niets :!:

Met betrekking voor het posten op het digitaal forum...het geven van antwoorden doe ik met plezier en op het digitale forum staan nu eenmaal meer vragen over lenzen, flitsers (en wat is daarin het verschil met analoog) :-) :-) :-)

Maar ik kan iedereen aanraden om een rolletje Velvia of Provia F 100 vol te schieten met een FM-tje, 50mm Nikkor en statief. Best leuk hoor die klassiekers.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » za feb 04 2006 10:27 pm

Misschien offtopic ;) maar zo'n FM lijkt mij ook wel wat :D
Het gevoel bij analoog blijft nog steeds leuker vind ik zelf, en je bent kritischer met overhalen van de ontspanknop. Maar dat is een compleet andere discussie.
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » za feb 04 2006 11:45 pm

Onne-Floris Broekema schreef:
"Just my two cents...ik heb geen digitaal behalve dan de camera in mijn mobieltje"

Amadeus Gould



.... Voor iemand die niet aan digitaal doet zit je wel erg veel in het digitale gedeelte van het forum... :lol: :lol: :lol:



'Analoog' en 'Digitaal' liggen dichter bij elkaar dan menigeen denkt of doet vermoeden. Of het licht nu valt op een beeldsensor, metalen plaat met opgedampt kwik, een glasplaat, of een emulsiehoudend stuk plastic, het licht moet ergens doorheen: de lens.

Er worden de laatste tijd op dit forum veel vragen gesteld in de trant van 'welke lens kan ik het beste kopen?' en veelal worden er lenzen 'aanbevolen' die helemaal niet zo goed zijn als wordt voorgewend. De 18-55mm DX, 18-200mm DX, 70-300mm G (zelfs de 18-70mm DX...) zijn allemaal lenzen die goed worden gevonden omdat de prijs laag is en de optische kwaliteiten niet geheel tegenvallen (al is het maar net wat je gewend bent...)
Als ik dan lees en hoor dat zelfs al een 50mm/f1.8 AF Nikkor ten opzichte van de genoemde lenzen als een hele stap vooruit wordt beschouwd, dan vraag ik me af wat een 50mm/f1.4 zou uitrichten... :lol:

Dit ging over flitsers? Ok.

Zoals AG al stelt, zijn alleen de SB-800 en SB-600 geschikt voor de D50 en D70 camera's. De DX flitsers zijn, zoals Nikon-NL al aangeeft, uitermate geschikt voor de D1/D1X camera. Zo simpel is het...
Al kun je natuurlijk elke (TTL) flitser op elke Nikon camera zetten, en in het geval van de D50 (en D70) houdt dat in dat je alleen op de A en M stand kunt werken. Dat is wat tijdrovend, maar geeft wel inzicht in de werking van een flitser in verhouding tot het gekozen of te kiezen diafragma.
Laatst gewijzigd door vanson op zo feb 05 2006 5:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
vanson



Onderwerp:

flitsenenzo!

Berichtdoor nikon-nl » zo feb 05 2006 7:30 am

In het volgende clubblad (over 3 weken op de mat) zal ik aandacht besteden aan het hele flitsgedoe, aangezien velen moeilijkheden hebben bij hun keuze.
nico
nikon-nl



Onderwerp:

flitsenenzo

Berichtdoor Caspr » zo feb 12 2006 10:00 pm

Het is een gemiste kans van Nikon om de SB-28 flitser niet via een upgrade geschikt te maken voor de D50 of D70s.

Het is onvoorstelbaar hoe snel dit product waardeloos geworden is terwijl het in onderdelen nagenoeg niets verschilt van de wel geschikte opvolgers.
Caspr



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo feb 12 2006 10:03 pm

Dag Caspr,

een schrale troost wellicht...ik heb twee flitsers een SB28...die niet werkt op digitaal....en toen kocht een ik een SB80 ....die werkt ook niet op de nieuwe Nikon digitale reflexen.

AG
Amadeus Gould




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten