Guide functie D3100 werkt niet

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor jeroen1975 » wo nov 09 2011 10:40 am

Gisteren bij Saturn voor 528 euro een D3100, 18-55 VR en 18-105 VR lens gekocht (showroommodel D3100). Voor het showroommodel gekozen aangezien alle D3100's op waren en er problemen zijn met de aanlevering van nieuwe (vandaar dat overal de prijzen stijgen). Vond dit een mooie deal. Tevens voor 72 euro een cameratas, 2 UV filters en een 8gb geheugenkaart gekregen.

Nu loop ik alleen tegen het volgende aan. Alles op de camera schijnt te werken behalve de Guide functie. Ik kan de functie wel kiezen, krijg het scherm ook voor me, maar kan verder geen submenu's kiezen. Hij blijft op de eerste (linker) optie staan (Shoot).

Waar kan het aan liggen? De pijltjestoetsen en OK knop werken bij andere opties wel.

Het makkelijkst zou natuurlijk zijn om de camera terug te brengen alleen kan ik hem niet ruilen (aangezien ze er geen meer hebben). Dan zou hij waarschijnlijk naar Nikon worden opgestuurd ter reparatie. Nu komt er alleen over 6 weken een kleintje bij en willen dus wel graag een goede camera hebben tegen die tijd...
jeroen1975



Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor Wolf » wo nov 09 2011 10:49 am

Heb je er geen handleiding bij gekregen dan?
Daar staat ook in wat in de guide staat.....
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor jeroen1975 » wo nov 09 2011 11:29 am

Wolf schreef:Heb je er geen handleiding bij gekregen dan?
Daar staat ook in wat in de guide staat.....


Heb er een CD-ROM bij gehad waar de usermanual op staat (PDF). Wij hadden deze camera juist gekozen (naast andere functies, afwegingen) vanwege de Guide functie op het toestel zelf. Het is onze eerste DSLR camera en het leek ons wel handig om deze Guide functie bij de hand te hebben in het begin (al lees ik wel dat je deze functie alleen in het hele eerste begin gebruikt en daarna niet meer).

Ook is het wel handig dat deze functie ook werkt bij een eventuele verkoop later... Anders verkoop je een toestel met een 'defect'. Al maakt het voor de kwaliteit van de foto's natuurlijk niets uit, alleen voor het gebruiksgemak.
jeroen1975



Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor jan » wo nov 09 2011 11:37 am

Even los van waarom de guide functie niet datgene doet wat je verwacht even over de handleiding. Ik heb ook een D3100 gehad en heb via de Nikon site een gedrukte handleiding besteld omdat ik het gepruts met een CD niet handig vond als naslag werk. Wanneer je op de Nikon site onder "Service en Support" kijkt dan zie je staan "handleidingen service". En hier kun je de gedrukte handleiding voor € 19,= bestellen.

Dit even los van je probleem.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor jeroen1975 » wo nov 09 2011 11:39 am

Handig om te weten! Maar denk dat ik de PDF maar ga afdrukken en er een mooi boekwerk van maak.... :-)
jeroen1975



Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor Giso » wo nov 09 2011 11:50 am

Je zou kunnen proberen om de camera te resetten naar de fabrieksinstellingen. Misschien dat er een soort demofunctie draait in de camera doordat het een demomodel is geweest.
Over het algemeen werkt dan een harde reset altijd wel.
Wat ik overigens niet begrijp is dat je een 18-55 VR en een 18-105 VR heb aangeschaft. Dit lijkt mij wel een beetje dubbel op. :?: :roll:

Verder zou ik zeggen, heel veel plezier met je nieuwe camera.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor jeroen1975 » wo nov 09 2011 12:14 pm

Giso schreef:Je zou kunnen proberen om de camera te resetten naar de fabrieksinstellingen. Misschien dat er een soort demofunctie draait in de camera doordat het een demomodel is geweest.
Over het algemeen werkt dan een harde reset altijd wel.
Wat ik overigens niet begrijp is dat je een 18-55 VR en een 18-105 VR heb aangeschaft. Dit lijkt mij wel een beetje dubbel op. :?: :roll:

Verder zou ik zeggen, heel veel plezier met je nieuwe camera.


Heb de resets al gedaan, geen verschil. Het verschil mét de 18-55 was maar 15 euro ofzo... kan deze altijd nog verkopen via Marktplaats, zie dat er nog 70 euro wordt geboden op zo'n objectief... maakt de camera met 18-105 lens nog maar 458. Goedkoopst via internet winkel (incl verzenden) 545. Scheelt toch een kleine 100 euro (voor eventueel een andere lens...) :-)
jeroen1975



Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor henkk » wo nov 09 2011 5:18 pm

jeroen1975 schreef:Heb de resets al gedaan, geen verschil.


Probeer nog eens een hardere reset:
camera aan; batterij er uit halen; 24 u laten liggen; camera uit zetten; batrterij er weer in doen; cameran aan zetten.
Heeft in sommige gevallen wel eens geholpen.

Succes! Henk.

PS. Ik krijg van sommige reacties de indruk dat de Guide-modus een soort handleiding is maar uit de digitutor van de D3100 lijkt het me een manier om de camera te bedienen. Dan is het toch wel een gemis dat het niet werkt, en ook een nadeel bij eventuele doorverkoop. Als het blijft, zou ik toch maar gewoon terug gaan en ze een nieuwe laten opsporen. Het is toch een gedeeltelijke 'dead on arrival'.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor Roelof » wo nov 09 2011 6:13 pm

Probeer eerst eens een andere functie, zet de taal op Nederlands bijvoorbeeld (je zegt dat de guide op 'shoot' staat en dat zou zou 'opname' moeten zijn) en probeer dan nog eens.
En op pagina 33 van de handleiding staat welke knoppen je moet gebruiken voor de guide.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor Marwo » wo nov 09 2011 6:22 pm

Ik heb geen 3100, Maar misschien staat de programma voorkeuze op een stand waardoor het submenu niet zichtbaar word?
Ze hem op M en probeer het menu nog eens..
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor Daan » wo nov 09 2011 10:01 pm

Volgens mij moet je instelwiel juist op Guide .
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor jeroen1975 » wo nov 09 2011 10:23 pm

Bedankt allemaal voor de adviezen, reacties. Ben terug gegaan naar de Saturn en daar constateerden ze ook dat de functie gewoon niet werkte op de camera. Ze hebben uiteindelijk een nieuwe body meegegeven die ze uit een andere D3100 kit (met 2 lenzen) haalden. Heb nu dus een gloednieuwe D3100 met alles erop en eraan voor een showmodel prijs! Ben dus helemaal blij! Én betaal hem de komende 2 jaar maandelijks af voor 25 euro per maand met 0% rente. Helemaal top dus.
jeroen1975



Onderwerp:

Re: Guide functie D3100 werkt niet

Berichtdoor Daan » wo nov 09 2011 10:42 pm

Mooi opgelost :) , veel plezier er mee !
Gebruikersavatar
Daan

Clublid
Berichten: 316


Locatie: Den Haag
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten