Nikon D50 versus KonicaMinolta Dynax 5D

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Nikon D50 versus KonicaMinolta Dynax 5D

Berichtdoor namruuh » wo mar 08 2006 10:03 am

Deze vraag hier stellen geeft denk ik geen onpartijdig antwoord, maar ik probeer het toch. Ik ben me aan het orienteren op de DSLR-markt, en ik heb in mijn zoektocht naar merken, functies, prijzen etc. mijn keus tot 2 modellen beperkt: Een Nikon D50 of een KonicaMinolta Dynax 5D.

Uit de verschillende reviews en gebruikerservaringen hoor ik over beide modellen goede verhalen over snelheid, kleuren en gebruiksvriendelijkheid. Natuurlijk scoort de ene camera op het ene gebied wat beter dan op het andere, maar dat is redelijk marginaal voor mij. De prijzen zijn ook redelijk gelijk.

Echter, het grootste voordeel (in mijn ogen) van de KM 5D ten opzicht van de D50 is de beeldstabilisator op de body. Hier lees ik veel goede verhalen over, maar ik weet niet of dit een functionaliteit is die voor mij de doorslag zou geven. Ik heb namelijk al een analoge Nikon met daarbij een setje (middelmatige) lenzen, en daar heeft de D50 dan weer een streepje voor. En hoe de toekomst van KM eruit ziet is ook nog een beetje onduidelijk, en dan doel ik met name op de ontwikkeling van nieuwe lenzen.

Ik zal hier niet vragen welke camera jullie adviseren, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen met een beeldstabilisator en de toegevoegde waarde in de praktijk. Ik fotografeer veel binnenshuis, maar bij bewegende onderwerpen heeft die stabilisatie geen toegevoegde waarde meer. Bij buitenfotografie (bijvoorbeeld met een telelens) zie ik hier wel weer voordelen.
namruuh



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo mar 08 2006 10:57 am

Goedemorgen,

De trillingsreductie (VR) op de sensor is wellicht een goede vondst (bij elke lens krijg je zo VR), maar het verschil met VR lenzen is dat je bij VR op de sensor wel een trillend beeld ziet door de zoeker.

Konika Minolta is gestopt met het fabriceren van analoge en digitale camera's. Er zijn geruchten dat Sony spiegelreflexen voor Minolta lenzen zou gaan maken. Ik weet het niet. Ik vind het toch wat riskant om voor een overigens prima merk te gaan waarvan de toekomst zo ongewis is.

In dit verband, heb je ook aan Canon, een van de sterkste spelers op de digitale markt, gedacht?

Welke Nikkor objectieven heb je? Als het AF objectieven zijn kun je die ook op digitaal gebruiken.

Just my two cents opinion.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor namruuh » wo mar 08 2006 11:43 am

OK, dus feitelijk zeg je dat de beeldstabilisatie niet veel voor je doet, en als je een VR-lens aanschaft dan bereik je hetzelfde doel.

Canon is voor mij gevoelsmatig geen optie, dat heeft niets met ratio te maken :) Buiten dat heb ik een 350D in mijn handen gehad, en ik vond 'm erg klein. Te klein eigenlijk.

Uit mijn hoofd heb ik thuis een Nikkor AF 35-80 (3.5-x.xx), een Sigma AF 28-200 (3.5-x.xx) en een Nikon MF 135 (2.8). Die MF kan ik helaas niet (met lichtmeting) gebruiken op een D50, maar de rest wel. Ik ben dan door de 1.5-factor wel de groothoekfunctionaliteit kwijt, maar krijg er wel een aardige zoom voor terug. Ik ben trouwens van plan, als ik de D50 koop, om de 18-55 kitlens er bij te kopen. Daarmee krijg je volgens mij wel waar voor je geld, en heb ik meteen een goede groothoek.

Even voor de zekerheid: bij die kitlens hoef ik die 1.5-factor toch niet te gebruiken? Je hebt dan toch een 18-55 lens, en geen 27-82?
namruuh



Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » wo mar 08 2006 12:07 pm

namruuh schreef: Je hebt dan toch een 18-55 lens, en geen 27-82?


De lens gedraagd zich als een 27-82 op 35mm.
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor everkaik » wo mar 08 2006 12:15 pm

Ik zou dan voor de 18-70 (27-105 omgerekend naar 35 mm) kitlens kiezen. Die geeft toch wat betere resultaten en wordt regelmatig te koop aangeboden voor onder de €200,-
Ik ben er zelf altijd heel tevreden over geweest.
everkaik



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo mar 08 2006 12:20 pm

Goedemiddag,

Nee, ik zeg niet dat VR niet veel voor je doet als het op de sensor zit. Het zal wel degelijk goed werken, maar je ziet het niet door de zoeker. De gemaakte foto is wel scherp als je die bekijkt (op lcd ter controle en thuis op beeldscherm of print).

De factor 1.5 heeft wel degelijk ook op de 18-55 betrekking. Op de kleinere DX sensor werkt het wel degelijk zoals een 27-82 op film zou werken.

Als je voor Nikon gaat, en je besluit te kijken naar een extra lens is het overwegen van een 18-70 als kit lens (hangt van de winkelier af of ie die lens voor een zacht prijsje erbij wil verkopen) ook wellicht een optie. Dat is een objectief waar ik veel goede dingen over lees en hoor. Je krijgt met dit objectief wel veel overlap met de objectieven die je al hebt. Maar goed je moet kijken hoeveel geld je kunt uitgeven.

Een MF 135/2. is een mooi objectief. Inderdaad jammer van de lichtmeting.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor namruuh » wo mar 08 2006 7:14 pm

Amadeus Gould schreef:Als je voor Nikon gaat, en je besluit te kijken naar een extra lens is het overwegen van een 18-70 als kit lens (hangt van de winkelier af of ie die lens voor een zacht prijsje erbij wil verkopen) ook wellicht een optie. Dat is een objectief waar ik veel goede dingen over lees en hoor.

Dat zou inderdaad mooi zijn, maar ik denk dat de prijs dan boven mijn huidige budget uitkomt. Die lens kost los minimaal 300 euro, en hoewel ik zal proberen er iets af te krijgen vrees ik dat het niet genoeg zal zijn.

Als ik voor de D50 ga, dan wordt het waarschijnlijk met meegeleverde 18-55 kitlens. Een volgende aankoop later dit jaar zal dan een betere lens worden (18-70 wellicht?).
namruuh



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo mar 08 2006 7:45 pm

Goedenavond,

Een beetje zonde als je later toch besluit een 18-70 te kopen. Ik denk niet dat je dat zult doen als je al een 18-55 hebt :). Je kunt soms ook mooie tweede hands objectieven vinden.

Welke keuze je ook maakt Nikon of ander merk, belangrijk is het plezier dat je in het fotograferen hebt.

Bedenk ook dat een statiefje ook altijd handig kan zijn, bijv. bij het maken van nachtopnamen of macofotografie. Toen ik met fotograferen wat serieuzer werd en mijn Nikon FT wilde laten opvolgen was het eerste dat ik besloot te kopen: een statief, FM2 en 50 mm objectief. En vervolgens met Fuji Velvia, Provia en Reala film aan de gang.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » do mar 09 2006 12:01 am

Ik heb zelf even met de KM 7D mogen spelen die nu overigens voor een dump prijs te koop is. Ik moet zeggen dat de anti shake echt goed werkt, vooral met een 300 mm lens, probeer maar eens uit de hand een foto te maken met een 300mm lens, het resultaat was echt zeer goed. En de 7D gaat richting de professionele kant, zie voor prijzen o.a. www.kamera-express.nl
Maar ga na een fotowinkel, en probeer of je wat merken mag uit proberen uiteraard voorzien van een accu, en laat dan je gevoel spreken. Mijn keuze was eerst een ander merk, maar toen ik de Nikon D70 in handen kreeg was ik verkocht.
Veel succes met je keuze
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » vr mar 10 2006 11:36 pm

Wat betreft functionaliteit ben je bij Nikon veel beter uit, alleen al omdat er 100x meer lenzen beschikbaar zijn dan voor een Minolta D-SLR.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor namruuh » za mar 11 2006 12:21 am

Ik heb vandaag zowel de D50 als de 5D in mijn handen gehad, en beiden voelen prettig aan.

Ik denk dat ik ondanks mijn Nikon achtergrond toch ga zwichten voor de KM, zeker ook dankzij de anti-shake.

@vanson: kwantiteit zegt me niet zoveel, ik heb geen behoefte aan tig lenzen. Met een set van 2-4 kan ik prima uit de voeten. En wie weet wat de toekomst gaat brengen voor de Minolta-vattingen :)
namruuh



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za mar 11 2006 12:59 am

Dag,

Tja ik kan je niet tegenhouden. Wellicht kun je voor het ene merk meer korting bedingen dan het andere. Kamera express levert volgens de website de KM camera's al niet meer.

Ik neem aan dat je ook hebt gekeken hoe je de bestanden met beide camera's kunt opslaan (RAW en jpg). Ik neem aan dat je ook foto's hebt kunnen maken en die hebt kunnen vergelijken. En dat je ook weet of eventuele reparaties ondersteund blijven worden en voor hoelang. Wellicht heb je ook gekeken in hoeveel jaar je de camera + lens (lenzen) + externe flitser zou willen afschrijven. Dat klinkt misschien cynisch, maar het is wel realistisch mocht het worst case scenario toch gebeuren.

En tot slot (en dan hou ik echt op)...een been statief?..en/of...driepoot statief?

Welke keuze je ook maakt (die ongetwijfeld verstandig zal zijn voor jou), ik hoop dat je aan fotograferen plezier zult beleven.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za mar 11 2006 7:42 am

Echter, het grootste voordeel (in mijn ogen) van de KM 5D ten opzicht van de D50 is de beeldstabilisator op de body. Hier lees ik veel goede verhalen over, maar ik weet niet of dit een functionaliteit is die voor mij de doorslag zou geven. Ik heb namelijk al een analoge Nikon met daarbij een setje (middelmatige) lenzen, en daar heeft de D50 dan weer een streepje voor. En hoe de toekomst van KM eruit ziet is ook nog een beetje onduidelijk, en dan doel ik met name op de ontwikkeling van nieuwe lenzen.


Beeldstabilisatie zal steeds belangrijker worden. Want het geeft meer mogelijkheden bij diverse opnamen. En stabilisatie is handig met bv een eenvoudig 70-300 zoom, want op een Nikon camera wordt dat een 105-450. En dat met niet echt licht sterke objectieven. Nu zit er in deze groep iemand die altijd met statieven werkt, maar de meeste amateur fotograven lopen in het wild gewoon rond zonder statief en wel een behoorlijke zoom op de camera. Ik kan met een f2,8 180 mm nog net uit de hand fotograveren en hou dan sluitertijden van 1/400 en korter aan.

Maar goed dat goedkope 70-300 VR objectief is er nu nog niet, volgens mij is dat wel het volgende nieuwe objectief.

De meeste merken hebben een stabilisatie systeem waarbij een enkel lensje in het optische midden van het objectief wordt gecorrigeerd. Dat is redelijk eenvoudig, want het lensje is klein en licht en het zit eigenlijk dicht bij de plek waar de trilling ontstaat. Het KM systeem beweegt de chip. En de chip is misschien nog wel klein, maar daar zit weer een filter op, zitten draden aan, etc. Er moet dus meer massa snel bewogen worden. En de correcties zijn groter omdat de chip op het eind van de frontlens zit. En dat is dus de maximale afstand. Technisch gezien is dat dus een heel moeilijk systeem en de vraag is, werkt het over 5 jaar nog? Het is wel een heel leuk systeem, want alle passende objectieven kunnen er dan gebruik van maken.

Mijn grootste probleem met KM is dat ze al bijna niet meer bestaan, althans in de fotografie. En hoe lang heb je dan nog garantie op een camera.

Morgen is er de fotograficabeurs in Houten, loop eens rond en ga eens op zoek naar een 20 jaar oud autofocus objectief van K of M dat nog werkt. Dan moet je echt heel goed zoeken. En ga eens op zoek naar een 20 jaar oud AF objectief van Nikon. Daar zijn er enkele van, want Nikon begon later dan Minolta met AF, maar die objectieven werken nog allemaal.

In dit geval is goedkoop (prijsdumping) dus duurkoop. Ik hoop dat je de camera bij een Nederlandse winkel koopt, want daar heb je nog garantie. Maar ja, wat doe je als de fabriek niet meer bestaat.

Zelf vindt ik het heel jammer dat de markt nu zo is dat er alleen maar C is. En nog een klein beetje Nikon. En gelukkig, Nikon maakt winst, dus mogen ze blijven. Maar P, L, K, O, M, dat waren toch allemaal goede camera merken, en concurentie houdt Nikon scherp. En dat is er nu (bijna) niet meer. En dus maakt zelfs Nikon nu ook G objectieven en brengen ze nu elk jaar 10 nieuwe compactjes op de markt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » zo mar 12 2006 10:56 pm

Beste namruuh,
Ik zal inderdaad maar even navraag doen bij de importeur van KM in Maarssen over hoe het zit met de garantie en de service, en denk nu niet wat kan er stuk gaan, en je geef je geld maar één keer uit.

En zo te lezen heb je beide camera’s in je handen gehad, maar ook met een accu in de camera? want op deze manier krijg je pas het gevoel, en merk je de snelheid op van o.a. het autofocus. Wel kan ik zeggen dat één van mijn oude analoge camera’s een Minolta is en wel een7000, deze is ongeveer 20 jaar oud en een Nikon F2A EN… beide werken nog perfect. Maar ga toch nog een paar winkels af, want niet iedere verkoper is even objectief, zo kwam ik een winkel binnen en zag zo grote lichtbak staan, van het merk Canon…en ja hoor ik werd weggetrokken van de D70 van Nikon, en dan nog één advies koop je camera in een winkel, en check bij aanschaf van een Nikon of er een Nederlandse garantie bij zit gesloten en een Nederlandse handleiding, dan hoeft je ook niet te vragen wie heeft er een Nederlandse handleiding voor mij, en kan je zonder problemen je camera aanbieden bij INCA. En dan nog de site van INCA, bij European Support Centre, krijg je antwoord op bijna al je vragen, en belangrijk, in het Nederlands, wat helaas niet van Minolta gezegd kan worden, vreemd is dat ik deze week al een paar keer heb getracht om de site van KM te bezoeken, volgens mij is deze ook de lucht gehaald, alleen wat info over kopieer apparaten. Ik probeer je niet over te halen om een Nikon te kopen, maar overweeg wel dat KM is gestopt, waar moet de camera heen bij een reparatie, en na welk land wordt deze gestuurd. En ja dat Anti shake is een mooie optie, maar of het nu in de camera zit of in het objectief, beide opties kunnen defect raken.
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor namruuh » ma mar 13 2006 6:08 pm

Ik heb gisteren toch de KM 5D gekocht, mede door de gunstige prijs en toch de anti-shake. Tuurlijk, alles wat electronisch is kan kapot gaan, maar ik ben bereid dit risico te lopen :)

Uiteindelijk heb ik 'm toch 'gewoon' in de winkel gekocht, waardoor ik in ieder geval verzekerd ben van garantie binnen NL, wie dat ook mag gaan afhandelen. Maar goed, ik hoop dat ik geen beroep op de garantie hoef te doen!

Ik hoop voor mezelf dat ik niet binnen een half jaar huilend terugkeer op dit forum met alsnog een D50 :)
namruuh




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten