D50 zoeker vs foto

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D50 zoeker vs foto

Berichtdoor Elly » vr mar 10 2006 8:28 pm

Ik weet bijna zeker dat ik er al iets over gelezen heb, maar kan het zo snel niet terugvinden -> dus stel ik de vraag hier met excuses voor de herhaling van het onderwerp:

Sinds kort blije eigenaars van de D50. 1 vd dingen die meteen opviel bij fotograferen is dat er meer op de foto komt dan we via de zoeker in beeld zien. We nemen aan dat dat bij alle D50 zo is (en misschien wel bij alle DSLR??). Hoe gaan jullie daar mee om? Is het op een slimme manier te corrigeren (tijdens het maken vd foto..niet achteraf)?
Elly



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » vr mar 10 2006 8:54 pm

Dag Elly,

Je hoeft geen excuses te maken.

Dat je meer op de foto ziet dan op de zoeker, is geen specifiek D50 kenmerk, mijn analoge FM2 en FM3A vertonen precies hetzelfde. Ze laten door de zoeker ongeveer zo'n 90% zien van wat echt op de film of sensor komt.

Alleen professionele Nikon camera's als de D2X, D2H of de F6 etc. hebben een zgn. 100% zoeker. Die laat dus alles zien wat op de sensor komt.

Bij analoge fotografie zal je het niet eerder zijn opgevallen dat de zoeker minder liet zien dan wat je op de foto terugzag. Veel afdrukmachines van film gebruiken een soort masker om de film strak te houden...en dan ging er toch vaak wat van de oorspronkelijke foto af (ik ergerde en erger me nog aan dat soort machines..maar sinds de Fuji FDI machines heb ik dit probleem niet meer). Bij digitaal heb je dit dus niet.

Hoe ga je er mee om...wat ik altijd probeer is mijn zoeker zo vol te hebben dat de 10% die ik niet zie een mooie omkadering vormt van mijn onderwerp. Het is gewoon een stukje gewenning als je erop bedacht bent wat je door de zoeker ziet en uiteindelijk aan meer op de foto komt. Bij meetzoeker camera's als de Leica M serie of de Nikon S3 2000 etc. moet je dit ook doen.

Ik hoop dat dit antwoord voldoende helder is.

Amadeus Gould
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op vr mar 10 2006 8:57 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Rob » vr mar 10 2006 8:55 pm

Ik weet niet of je het dan over hele stukken hebt ? Ik heb het bij mijn D50 nl niet, gebruik je de kit lens ?
Rob



Onderwerp:

Berichtdoor Elly » vr mar 10 2006 10:19 pm

Hi Amadeus,
Het zal zijn dat het me eerder bij de analoge camera's niet is opgevallen omdat je dan het resultaat niet meteen te zien krijgt. Jammer dat het zo werkt, je zou zeggen dat het toch mogelijk moet zijn om een 100% match te hebben, ook bij een 'simpele' camera als de D50.

Rob, we gebruiken inderdaad de kit lens. Het verschil tussen zoeker en foto is slechts heel klein. Het was op sommige foto's net het verschil tussen niet (zoeker) of wel (foto) het randje van het stopcontact op de achtergrond als storend element. Grote voordeel van een digitale camera is natuurlijk dat je - indien mogelijk - de foto overnieuw kunt maken..
Elly



Onderwerp:

Berichtdoor Rob » vr mar 10 2006 11:08 pm

Elly schreef:Hi Amadeus,
Rob, we gebruiken inderdaad de kit lens. Het verschil tussen zoeker en foto is slechts heel klein. Het was op sommige foto's net het verschil tussen niet (zoeker) of wel (foto) het randje van het stopcontact op de achtergrond als storend element. Grote voordeel van een digitale camera is natuurlijk dat je - indien mogelijk - de foto overnieuw kunt maken..


Ik heb even getest en het is echt heel klein, inmiddels 3500 fotos gemaakt maar was met niet op gevallen ;)
Rob



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » vr mar 10 2006 11:32 pm

Rob schreef:Ik weet niet of je het dan over hele stukken hebt ? Ik heb het bij mijn D50 nl niet, gebruik je de kit lens ?


het zal ongetwijfeld ergens in de handleiding staan dat het zoekerbeeld niet 100%
dat de zoeker ook nog eens 50% lichtopbrengst heeft wordt waarschijnlijk niet vermeld...
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za mar 11 2006 7:50 am

Alleen de F's en de D1, D2 hebben een 100% zoeker. Alle andere Nikon camera's, analoog of digitaal reflex hebben een 90% zoeker, soms wat meer soms wat minder. Er is dus altijd een randje van 10% vanhet beeld oppervlakte op de foto zichtbaar, dat er niet was in de zoeker.

En soms zit daar net iets storend. Hoe ga ik er mee om (mijn huidige camera heeft ook geen 100% zoeker), ik beweeg de camera even naar links, rechts, boven beneden, om te zien wat er op de rand van de opname zit.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor janwerner » za mar 11 2006 5:48 pm

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat een 93/95% zoekerbeeld een probleem is. Als er achteraf, bij het bekijken op de computer, iets op het dunne randje staat wat je niet bevalt dan crop je de foto toch! Het kan zelfs een voordeel zijn; stel je kadert wat krap dan blijkt het naderhand mee te vallen.
janwerner



Onderwerp:

Berichtdoor Elly » za mar 11 2006 7:46 pm

Aha, de F serie heeft het niet...dus daarom was het ons nooit opgevallen bij onze F70. Nou ja, we leren er wel mee leven nu ;-)
Jan, het is ook geen probleem, hooguit behoorlijk irritant, want ik ben nog niet zo handig met bewerken van de fotos op de PC..bovendien denk ik dat ik daar niet elke keer zin in heb (beetje lui...). een camera moet gewoon meteen zelf z'n best doen, toch?
Elly



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za mar 11 2006 10:20 pm

Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,

1a) Hans is misschien wat onduidelijk voor sommigen in zijn verhaal. Hij doelt op de F (F1), F2, F3, F4, F5...de (professionele) F camera's. Die hebben een 100% of ca. 100% (wat iets anders is dan een ca. 90% zoeker) zoeker. Hans kennende zal hij bedoelen dat de F precies 100% had en de F6 bijv. ca. 100%. En de professionele D serie...ook 100%

1b) De F70 heeft geen ca. 100% zoeker net zoals mijn FM3A, de F80, de 75...
F80 brochure...
http://www.europe-nikon.com/uploads/nnl ... 40A_Nl.pdf
Laatste bladzijde...zoekerbeeld 92%

En hierbij ook van de F75...
http://www.europe-nikon.com/uploads/nnl ... URE_Nl.pdf
Zoekerbeeld 89%

QED

2) De zoeker in bijv. een D70 is gewoon klein vergeleken met mijn FM3A zoeker. Echt waar, ik heb ook wel eens een digitale spiegelreflex in mijn handen gehad :) Dat de zoeker nu iets meer uitvergroot, waardoor je maar ca. 90% van wat de sensor ziet in het zoekerbeeld, is wellicht nog een prettig iets...."elk nadeel heb zijn voordeel" :)

Ik ga nu naar mijn detective kijken op TV...en ik hoop dat jullie braaf zijn :lol:

AG

PS Er zijn vergrotings oculairs in de handel waardoor je op een D70/D50, D2X etc. een wat groter beeld ziet....waardoor het in de buurt komt van de grootte van het zoekerbeeld van een analoge camera als mijn FM2.
Amadeus Gould



Onderwerp:

zoeker & beeld

Berichtdoor nikon-nl » zo mar 12 2006 6:53 am

Beste mijnheer Gould, u kunt nog zo veel vergrotende lensjes of oculairtjes op de zoeker schroeven: het beeld zal groter worden maar het beeldkader blijft hetzelfde. Bij een paar professionele camera's is het zoekerkader even groot als het uiteindelijke beeldformaat van de opname (24 x 36 mm.). Deze camera's hebben een grote spiegel en dito prisma. Bij vele andere camera`s is de zoeker, de spiegel en het prisma (als het al een dakkantprisma is) kleiner, waardoor de zoeker niet alles weergeeft wat op de foto komt; ook de LCD-schermpjes op een digitaaltje geven niet exact weer wat op de uiteindelijke opname beland. Men moet dus gewoon voor een iets ruimere compositie kiezen, zodat alles wat men op de foto wilt zien er ook daadwerkelijk op komt. Ook de LCD-schermen op de D-serie geven niet exact het gehele beeldformaat weer.
Ga maar weer gauw TV kijken; die beeldbuis van uw TV is overigens ook niet van het formaat dat de fabrikant opgeeft.
nikonnl :D
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor luc » zo mar 12 2006 7:14 am

Als Elly boven of onder een erg groot stuk mist zeg maar dan is de verdeling dus niet goed en kan het zijn dat de hoofd spiegel niet meer helemaal juist staat.

Ik weet natuurlijk niet of dat ook werkelijk zo is maar je zou dat kunnen testen door bijvoorbeeld een opname van een A4 tje te maken met om de Cm horizontale lijnen je kunt dan ongeveer zien of je beeld verschoven is.

Ik heb het bij mijn D70s ook regelmatig getest en ik kan niet zeggen dat ik me aan die paar % stoor of dat het echt opvalt zeg maar.
Maar misschien ben ik wel makkelijk tevreden of heb ik gewoon minder stopkontakten in huis.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo mar 12 2006 6:27 pm

Dag Nikon-nl, Luc, Forum-vrienden,

@Nikon-nl

Het gaat om het tunneleffect wat je hebt bij een D70S dat met oculair wordt verminderd.

Maar wat schreef ik daarvoo eigenlijk... :) Ik meende dat bij de D70 wat op de zoeker komt ook 90% zou zijn van de sensor (zoals analoog dat ook 90% is van wat op film zit), maar het zou ook wel 100% kunnen zijn (of dat zo is weet ik niet, maar ik vermoed dat dit door de kadering wel minder zal zijn) van wat erop de sensor komt. Er is ruimte zat, de zoekers lijken mij niet kleiner. Tja dan kun je inderdaad beter TV kijken :)

Dank voor de goede uitleg en aanvulling over de dakkant prisma's :).

@Luc... Goede aanvulling. Dank je wel, dit zou Elly's probleem kunnen zijn.

Amadeus Gould
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op zo mar 12 2006 7:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Elly » zo mar 12 2006 7:13 pm

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal Luc's tip eens uitproberen. En ja, verder alle stopcontacten in huis wegplamuren ;-) .. maar me vooral eens bezig gaan houden met fotobewerkingssoftware.

Groetjes,
Elly
Elly




Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten