Portretfotografie, hulp gezocht!

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor ingestoop » ma jan 14 2013 2:02 pm

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en nieuw in de spiegelreflex fotografie. Sinds een aantal weken heb ik de Nikon D3100 in mijn bezit. Ik gebruik hem vooral voor de fotografie van mijn kinderen. Ik heb alleen de standaard lens die erbij geleverd werd. Nu wil ik graag iets uitbreiden zodat ik mooiere foto's kan maken en niet zo dicht op het onderwerp hoef te staan.
Ook zou ik heel graag zelf mooie portretfoto's willen maken (zoals in een studio).
Allereerst welke lens raden jullie me aan zodat ik met mijn wensen uit de voeten kan. Mijn budget is niet enorm en het is niet voor professioneel gebruik.
Is het mogelijk om een externe flitsset aan te sluiten op mijn camera? En hoe gaat dit dan in zijn werk?

Bedankt voor jullie hulp!
ingestoop



Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor Daniel123 » ma jan 14 2013 2:10 pm

Hoi,
Welkom op het forum, misschien moet je je nog ff voorstellen op de beroemde voorstel plek.

Vraagje, wat voor lens heb je op dit moment in bezit?

Groetjes
Daniel
Gebruikersavatar
Daniel123

Clublid
Berichten: 698


Locatie: Rotterdam

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor ingestoop » ma jan 14 2013 2:14 pm

ik heb de NIKON D3100 + 18-55mm VR DX Kit gekocht.
ingestoop



Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor breimer » ma jan 14 2013 2:46 pm

wat wil cq kun je uitgeven?

ik heb een collega die ook de 18- 55 vr had en een nikon af-s 18-200vr wilde gaan kopen( 600 euro)
de af-s 18-105 vr nikon geadviseerd, heeft ze gekocht en is er zeer tevreden over!

dit objectief kost iets minder dan 200 euro.
is geschikt voor portret. heeft een breed bereik.
echter als je de verhouding van 1-5 voorbij gaat( verhouding groothoek-tele) moet er een behoorlijk compromie gemaakt worden en gaat dat deels te koste van de beeld kwaliteit.
De 18-200 zou om die reden niet mijn advies zijn.

een alternatief zou kunnen zijn de 16-85 vr is zwaarder iets beter vooral degenlijker, heeft iets meer groothoek, maar iets minder tele. kost ongeveer 500 euro.

p.s. in beide gevallen zou je huidige objectief overbodig worden, maar ga je er in kwaliteit en bereik duidelijk op vooruit.
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor Daniel123 » ma jan 14 2013 3:03 pm

En als je het teveel geld vindt gewoon gaan sparen ervoor en tot die tijd max inzoomen met je huidige lens en alvast gaan oefenen.
Het overgrote deel schiet portret tussen de 50mm en 100mm volgens mij :?:
Gebruikersavatar
Daniel123

Clublid
Berichten: 698


Locatie: Rotterdam

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor plincky » ma jan 14 2013 3:49 pm

voor portret zou ik toch echt een prime objectief kopen.
denk aan een 50mm f1.8G een zeer goed objectief.
nikon 60mm f2,8G micro of 85mm f1.8G welke ikzelf heel mooi vind maar wel wat duurder. echter denk ik dat je met de 50mm op de D3100 beter af bent. zeker voor binnen met de kinderen. dit objectief is echt super scherp.
kan wel een meer tele kopen maar dan kom je een stuk duurder uit. Kan je beter een stapje naar voren doen totdat je meer geld kan besteden.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor celticfreak » ma jan 14 2013 4:10 pm

Voor € 169.- heb je ook deze primelens: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX
Met vriendelijke groet,

Luc

D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700
Gebruikersavatar
celticfreak

Forumlid
Berichten: 53


Locatie: Halsteren
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor plincky » ma jan 14 2013 4:14 pm

ook een mooie prime, maar ts heeft het erover dat ze eigenlijk juist niet zo dicht op haar onderwerp wilt staan.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor Kroontje » ma jan 14 2013 4:17 pm

Persoonlijk vind ik een 85mm prime het mooist, maar 50 voldoet ook op een dx.

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor breimer » ma jan 14 2013 4:20 pm

voor portret heb je m.i. echt 85-100 nodig.
anders moet je er gewoon te dicht bij staan.


voor een flitser adviseer ik Sigma EF610 DG ST kost 129 euro richt getal 61
er zijn ook goede nikon flitsers maar die zijn vele malen duurder en naar ik vermoed in jou geval niet nodig( draadlloos op afstand flitsen b.v.
dit laaste kan ook niet op een D3100.

boven op je camera heb je een aansluitstuk /railtje , waar standaard waarschijnlijk een plastik kapje op zit die je er uit kunt schuiven.
schuif de flitser en in , en klaar voor gebruik.
advies koop er een die kan kantelen en op het plafon gericht kan worden. zodat je indirect flits. is zachter uitgelicht en nooit geen rode ogen.
wil je het helemaal goed doen koop er dan een Sto-Fen Omni-Bounce bij, een melkwit kunstofglas kapje die het nog wat zachter maakt.
of een gelijkwaardig product
zorg wel voor voldoende richtgetal flitser m.i. minimaal 40
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor Matthieu » ma jan 14 2013 4:25 pm

Beste Inge,

Op de eerste plaats veel plezier met je nieuwe camera/.
Om mooie foto's te maken (portret, landschap, architectuur etc etc )
is het op de eerste plaats van belang om je camera goed te leren kennen
en alles weten te benutten wat het toestel je kan bieden.
Het is zinloos om nu direct al weer nieuwe objectieven te kopen waar je wellicht
later weer spijt van hebt...... Had ik nu toch maar die of dat gekocht.

Lekker fotos maken met je huidige set. Ook portret van de kinders !
Oefenen en de resultaten bekijken. Ook op het forum plaatsen want er zijn velen hier
die je dan kunnen bijsturen of op het juiste pad kunnen houden.

Ga eerst maar lekker aan de gang en je komt er dan snel achter wat je in brandpunt wel of niet mist !

Succes !!
Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor Wolf » ma jan 14 2013 4:31 pm

Ik sluit mij hierbij aan.
Als jij aangeeft dat jij 55mm te kort vind voor portret ben ik benieuwd hoe groot je woonkamer is......

De eerste uitgave die je kan doen is een mooi reflectiescherm. Hier kan je al enorm veel mee doen. Neem er een van 80-100cm met tenminste wit,zilver en goud. Hier kan je leuk mee spelen.

Verder is een reportageflitser (of twee) met een trigger setje ook wel leuk. Een mooi setje gelfilters erbij en je kan volop stoeien om een leuk portret te krijgen.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor Matthieu » ma jan 14 2013 4:33 pm

Wolf schreef:Ik sluit mij hierbij aan.
Als jij aangeeft dat jij 55mm te kort vind voor portret ben ik benieuwd hoe groot je woonkamer is......

De eerste uitgave die je kan doen is een mooi reflectiescherm. Hier kan je al enorm veel mee doen. Neem er een van 80-100cm met tenminste wit,zilver en goud. Hier kan je leuk mee spelen.

Verder is een reportageflitser (of twee) met een trigger setje ook wel leuk. Een mooi setje gelfilters erbij en je kan volop stoeien om een leuk portret te krijgen.


Goeie tips !
Wil ik er nog een aan toevoegen...
.Naar de Bieb en ga eens lekker in boeken bladeren om er npg meer over te weten te komen
Er zijn prachtige boeken te krijgen op het gebied van portretfotografie
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor breimer » ma jan 14 2013 6:13 pm

Matthieu en Wolf,

Als Inge aangeeft:Nu wil ik graag iets uitbreiden zodat ik mooiere foto's kan maken en niet zo dicht op het onderwerp hoef te staan.
Ook zou ik heel graag zelf mooie portretfoto's willen maken (zoals in een studio).

waarom geven julie dan het advies om niets anders te kopen..

Als iemand na een aantal weken er achter komt dat een objectief een duidelijke beperking heeft is dat goed en helemaal niet zo vreemd.
doormoderen met iets dat niet werk zo als jij wil, kan ook betekenen dat je het foto toestel niet meer gaat gebruiken of heel veel minder.
het was wellicht handiger geweest als de start set gelijk met de 18-105 vr gekocht was, wat ongeveer 125 euro meer had gekost.
nu b.v. alsnog de af-s 18-105 vr kopen kost ongeveer 170 euro. is dus 45 euro extra omdat eerst de 18-55 vr is gekocht.
dat lijkt me niet onoverkomelijk.

daarnaast in het begin niet allemaal andere objectieven is m.i. wel een goed advies.

inge kan ook nog de iso gevoeligheid bij weinig licht wat opvoeren naar b.v. 800 iso, (dit op grond van dexomark test)

waardoor een externe flitser nog even niet nodig is wellicht.

ik zou dan voor de auto 800 max iso stand gaan, doe ik zelf ook op mijn D90.
is er genoeg licht dan steld hij automatisch op een lagere iso waarde.
kijk in de handlijding.
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor Matthieu » ma jan 14 2013 7:16 pm

breimer schreef:Matthieu en Wolf,

Als Inge aangeeft:Nu wil ik graag iets uitbreiden zodat ik mooiere foto's kan maken en niet zo dicht op het onderwerp hoef te staan.
Ook zou ik heel graag zelf mooie portretfoto's willen maken (zoals in een studio).

waarom geven julie dan het advies om niets anders te kopen..

Als iemand na een aantal weken er achter komt dat een objectief een duidelijke beperking heeft is dat goed en helemaal niet zo vreemd.
doormoderen met iets dat niet werk zo als jij wil, kan ook betekenen dat je het foto toestel niet meer gaat gebruiken of heel veel minder.
het was wellicht handiger geweest als de start set gelijk met de 18-105 vr gekocht was, wat ongeveer 125 euro meer had gekost.
nu b.v. alsnog de af-s 18-105 vr kopen kost ongeveer 170 euro. is dus 45 euro extra omdat eerst de 18-55 vr is gekocht.
dat lijkt me niet onoverkomelijk.
.


Het advies is juist gegeven om teleurstellingen te voorkomen.
Doormodderen met iets wat niet werkt getuigt meer van onkunde, Leer eerst het optimale / alles
uit de gegeven apparatuur te halen voordat je je op een aanvulling stort.... kopen is tegenwoordig in 5 minuten gedaan.
Temeer omdat de TS zelf aangeeft nog maar beginnend te zijn met haar camera en spiegelreflex camera.

Iemand die pas het rijbewijs heeft moet zich ook niet druk maken of hij een auto gaat kopen die 180 of 200 kan rijden.
eerst goed oefenen met je karretje en weten wat het ding allemaal kan voordat en goed leren rijden.

maar dit even als toelichting op je reactie :)
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten