Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Madelief » ma mei 13 2013 9:48 pm

Ik fotografeer sinds een klein half jaar met de Nikon 3200d + 18 -105 mm lens. Ik krijg alleen bij het fotograferen op de automatische standen steeds van die onechte kleuren. Ze zijn flets, en vaak wat aan de rode kant. Witbalans staat gewoon neutraal. Belichting wijzigen maakt ook niet uit.
Verder krijg ik de foto's toch niet goed scherp, alleen als ik op de A of S stand fotografeer en dus zelf ga instellen. Echter in een gezin met kids zijn er zo vaak van die momentjes dat het even snel camera pakken en foto maken is, dan is er geen tijd om eerst uitgebreid in te gaan stellen.
Ik fotografeer al jaren met spiegelreflex, heb hiervoor Sony gehad. Ben dus geen leek met instellingen. Herkent iemand dit probleem, en weet iemand wat ik hier aan zou kunnen doen?
Het gaat dus puur om het fotograferen op de automatisch voorgeprogrammeerde standen.
Madelief



Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor peterk » ma mei 13 2013 10:19 pm

Stand a is dan de makkelijke keuze dan word de sluitertijd zelf bepaald. Hoef je alleen met de iso te spelen.

Maar met gewoon daglicht kun je dan normaal uit voeten.

Scherpstel standen kun je van te voren instellen en daar oplaten staan als het toch voor de kids is.

Gr peter
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Jumpjiving » ma mei 13 2013 10:37 pm

Ik denk dat we alleen goed kunnen reageren met voorbeeldfoto's met exif gegevens.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Cookie1397 » ma mei 13 2013 10:50 pm

Hallo Madelief. De witbalans staat niet neutraal maar op auto of een andere stand zoals zonnig, bewolkt, flits etc. Picture control kan op neutraal staan. Daar heb je meerdere keuzes zoals standaard, portret, landschap, vivid etc. Het kan verschil uitmaken op welke van de picture control standen je instelt wat betreft de kleuren. Vivid geeft bijvoorbeeld vrij intense kleuren terwijl landschap weer het groen intensiever maakt, portret moet de huidskleuren beter doen uitkomen. En of je nu in de A stand of volledig automatisch fotografeert zou aan de scherpte niets uit mogen maken. In beide gevallen stelt de camera scherp. Mogelijk dat je in de auto stand "te snel" bent en er niet goed op let waarop wordt scherp gesteld terwijl als je iets meer tijd neemt daar in de a stand te fotograferen je juist wel let waar je op scherp stelt voor je afdrukt. Dat maakt een wereld van verschil. Beter een of meerdere seconden de tijd nemen voor je afdrukt om goed in je op te nemen waarop je scherpstelt en wellicht is vooruit denken aan wat mogelijk kan gebeuren een optie en daar dan op anticiperen. Fotograferen is tenslotte meer dan "domweg" op de ontspanknop drukken nietwaar
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Frans Heinsbroek » ma mei 13 2013 11:08 pm

De onscherpe foto's kunnen het gevolg zijn van de AF modus die gebruikt wordt en ingeval van alles automatisch ga ik ervan uit dat er in de bedoelde foto's andere delen scherp zijn als het bedoelde onderwerp. Als je een voorbeeld kunt laten zien zou dat wel helpen.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Madelief » di mei 14 2013 1:03 pm

Thnx voor jullie reactie's. Witbalans staat idd op auto, bedoelde ik ook. Ben met picture controle ook al bezig geweest, wel wat verschil maar niet voldoende. Ik wil wel voorbeelden laten zien met eventueel exif bestanden, maar weet even niet hoe ik die moet plaatsen. Weet iemand van jullie dat? En fotograferen is idd niet "domweg" op een ontspanknop drukken, dat zou te makkelijk gaan Ed ;-) Maar de resultaten demotiveren me nu wel en dat is niet fijn. Ik had duidelijk veel meer verwacht en ga er ook vanuit dat ik toch een instelling over het hoofd zie. Maar goed als jullie me kunnen helpen hoe ik een foto moet plaatsen komen we wsl verder.
Madelief



Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor oud0001 » di mei 14 2013 3:41 pm

Hallo Madelief,

Ik reageer even door je eerste post heen om duidelijker te zijn.


Madelief schreef:Ik fotografeer sinds een klein half jaar met de Nikon 3200d + 18 -105 mm lens. Ik krijg alleen bij het fotograferen op de automatische standen steeds van die onechte kleuren. Ze zijn flets, en vaak wat aan de rode kant. Witbalans staat gewoon neutraal. Belichting wijzigen maakt ook niet uit.

Is dat enkel binnen het geval of ook buiten. Welk merk objectief gebruik je? Heb je dit ook met andere objectieven?

Verder krijg ik de foto's toch niet goed scherp, alleen als ik op de A of S stand fotografeer en dus zelf ga instellen. Echter in een gezin met kids zijn er zo vaak van die momentjes dat het even snel camera pakken en foto maken is, dan is er geen tijd om eerst uitgebreid in te gaan stellen.

De automatische standen geven mogelijk een tragere sluitertijd. Dan heb je bewegingsonscherpte.
Bij S bepaal jij de S en bij A bepaal jij het diafragma en moet de camera de S zo aanpassen dat je een goede belichting krijgt.


Ik fotografeer al jaren met spiegelreflex, heb hiervoor Sony gehad. Ben dus geen leek met instellingen. Herkent iemand dit probleem, en weet iemand wat ik hier aan zou kunnen doen?
Het gaat dus puur om het fotograferen op de automatisch voorgeprogrammeerde standen.

Ik vraag me af of dit in alle automatische standen zo is. Misschien gebruik je er dan nog een andere scene stand bij?
oud0001



Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor LotteKarsten » wo mei 15 2013 8:54 am

Ook ik heb dit probleem. De kleuren zijn oververzadigd en op de automatische standen wordt het niet scherp. Ook met zelf instellen lijkt alles bij inzooming op de gemaakte foto niet scherp met behoorlijk veel ruis.
LotteKarsten



Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Jolanda » wo mei 15 2013 8:55 am

Zoals eerder gezegd, plaats even wat voorbeeldfoto's.
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Hero » wo mei 15 2013 11:46 pm

Madelief en Lotte, problemen met verzadiging duiden vaak op incorrecte belichting. Onderbelichting veroorzaakt vaak oververzadiging, en omgekeerd veroorzaakt overbelichting fletsere kleuren. In de PSAM modi kun je je belichting eenvoudig bijstellen door op het +/- knopje vlakbij je sluiter te drukken en tegelijkertijd aan het duimwiel te draaien. Naar links om over te belichten en naar rechts om onder te belichten. Meestal is 0,3 of 0,7 ruim genoeg, alleen in heel extreme omstandigheden heb je 1 of meer nodig
(ik gebruik onderbelichting soms expres om wat meer verzadiging in mijn insecten/bloemen foto's te krijgen, dat maakt de plaat wat meer warmte uitstralen)
Hero

Forumlid
Berichten: 62


Locatie: Leiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor ReneG » do mei 16 2013 11:26 am

Iets wat nog niet de revue is gepasseerd misschien wel voor de hand ligt: Als je zegt dat de foto's flets zijn, waar beoordeel/bekijk je dat dan op? Op je LCD achterop de camera (die zijn vaak overdreven verzadigd/contrastrijk) of op je computer?

Het is namelijk zo dat de instellingen van je computer (PC, Laptop of wat dan ook) invloed hebben op de weergave van de foto. Fletse kleuren kunnen worden veroorzaakt door een verkeerd kleurprofiel of ongekalibreerde monitor. Mijn foto's zien er op mijn gekalibreerde systeem bijvoorbeeld prima uit, maar op de PC op mijn werk (met matige kwaliteit ongekalibreerde monitoren) is alles flets en kleurloos. Ik kan me voorstellen dat je hiermee te maken hebt. Het plaatsen van een foto zou idd. misschien helpen, dan kunnen we dat eens bekijken.

Ik begrijp overigens dat je de 'fletsheid' altijd hebt?

Dat staat natuurlijk los van de issues met scherpte, maar ik vermoed dat de gekozen automatische stand daar misschien wat mee te maken heeft aangezien de camera op de niet-automatische standen blijkbaar wel scherpstelt.

NB: Voor wat betreft picture controls, ik gebruik zelf bij voorkeur Standard (SD) of anders neutral. Met Vivid wordt het een stuk contrastrijker en verzadigd, maar dat vind ik nogal onecht (een beetje het Ken Rockwell effect). De 'werkelijkheid' zit qua kleuren in mijn beleving overigens iets dichter bij Neutral dan bij Standard, maar SD zit meestal dichter bij het eindresultaat van mijn bewerking, dus dat is mijn default. Maar met Capture NX2 kan ik dat straffeloos aanpassen indien nodig, dus daar let ik verder niet zo op.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Madelief » do mei 16 2013 4:21 pm

Beetje druk geweest maar hier zijn dan de foto's. Voorbeeld A is gemaakt in de A stand van de camera en Voorbeeld B isdus gemaakt in de macro-stand van de camera. Inmiddels ook even langs fotozaak geweest. Die snapten er eerst ook niks van. Camera kiest nl zelf in de macrostand voor een ISO van 800 wat vrij hoog is voor de omstandigheden waarin de foto gemaakt is. Ook zie je een belichtingstijd van 1/30 sec dit geeft ook overbelichting. Na wat uitproberen met de camera bleek dat het probleem zich in de macrostand voordoet zodra je in gaat zoomen. Iets wat op mijn vorige camera een Sony geen problemen gaf. Ben benieuwd naar jullie reactie's en advies?

Hieronder de link naar de foto's. Ik hoop dat het zo werkt, heb erg moeten zoeken hoe ik foto's moet plaatsen.

Code: Selecteer alles

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-gpMmNQ_XfrY/UZTpQCw0KdI/AAAAAAAAAQM/0oW-UzDrSrc/s1024/DSC_0247.JPG[/img]

Afbeelding
Op deze manier kan je de foto hier plaatsen ;) Kroontje
Madelief



Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Madelief » vr mei 17 2013 11:26 am

Ik weet niet wat je gedaan hebt met mijn bericht Kroontje, maar er is nu 1 foto verdwenen. Die kan ik hier nu niet meer terug vinden. En als ik op jouw link klik krijg ik alleen onderstaande foto en heb ook geen inzage meer in exif. Is het mogelijk dat je dit even hersteld?
Madelief



Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor Madelief » vr mei 17 2013 11:28 am

Hierbij voor de zekerheid nog weer even mijn links naar de foto's want die zijn verdwenen.

https://picasaweb.google.com/1042723607 ... 8amurbLOMw
Madelief



Onderwerp:

Re: Fletse kleuren bij Nikon 3200d + 18-105mm lens

Berichtdoor jan » vr mei 17 2013 11:50 am

De exif gegevens van beide foto's liggen behoorlijk uit elkaar.
1/30 s, f/5.6, iso 800 versus 1/60, f/5.6, iso 100.
Dan krijg je vanzelf deze verschillen.
1/30 & 1/60 uit het handje op 105 mm. valt zo wie zo niet mee. Dus de onscherpte zal wel bewegingsonscherpte zijn.
Voor wat betreft de lichtmeting (matrix, centrumgericht, spot) ik kan niet zien welke meetmethode is gehanteerd door jouw en/of camera. Maar ze zijn wel degelijk van invloed op het resultaat.
Daarnaast staat in de exif bij de te lichte foto (jouw foto B) "belichtingsversterking 1" en bij de ander staat 0 . Wat dat ook moge betekenen in Picasa.

Misschien hier eens kijken: http://www.prosults.nl/index.php/kennisbank/fotografie-a-z/120-belichtingsdriehoek.html:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten