snelheid scherpstellen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

snelheid scherpstellen

Berichtdoor niiesjj » wo nov 13 2013 5:21 pm

Vandaag ben ik naar Fotoklein geweest omdat ik van plan was de nikon5100 te gaan halen.
Toen ik de medewerker vertelde dat de fotoos die ik wil gaan maken vooral van mijn hondje worden en verder gewoon familiefotoos, pakte hij gelijk een veel duurdere sony erbij. Weet even niet het model maar hij was rond de 675 euro met de 18-135 lens. Hij liet zien hoe langzaam de nikon scherpstelt en de foto maakt en dat de sony gelijk scherpstelt en de foto maakt. Hij zei dat de nikons niet snel genoeg zouden zijn om een hondje te fotograferen.

Ik ben nu heel erg gaan twijfelen, is dit echt waar, stellen de nikons echt zo langzaam scherp op alle standen?
niiesjj



Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor gijs sandberg » wo nov 13 2013 5:24 pm

Beste N,
Laat je niet afleiden door een winkelier.
Scherpstellen is een kunst, dat laat zich niet in een -aan de toonbank- gesprek uitleggen, laat staan een vergelijking tussen twe kamera-systemen in het algemeen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor JvdKooij » wo nov 13 2013 5:39 pm

Wat je zelf al aangeeft, duurdere modellen zullen inderdaad sneller aufofocussen, echter die D5100 is prima in staat om foto's van je hond te maken.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor Patrick » wo nov 13 2013 5:47 pm

Zelfs dat laatste is niet echt waar. Het is meestal meer afhankelijk van het objectief dan van de camera.

En het is natuurlijk gewoon flauwekul wat ze daar beweren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor Jumpjiving » wo nov 13 2013 6:06 pm

Vraag hem de volgende keer te bukken en schop hem onder zijn kont
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor yzf1kr » wo nov 13 2013 6:13 pm

Het kan inderdaad zijn dat in die prijsklasse de set van Sony die hij liet zien sneller is.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor emdeklerk » wo nov 13 2013 6:31 pm

"Hij liet zien hoe langzaam de nikon scherpstelt en de foto maakt en dat de sony gelijk scherpstelt en de foto maakt."

Beetje vreemde reacties, naar mijn mening.

Het gaat dus niet zozeer om een bewering, betreffende winkelier heeft het gedemonstreerd aan vraagsteller en deze heeft het ook kunnen constateren...

Wat bij onze kenners de vraag zou dienen op te roepen: werd er met gelijkwaardige objectieven gedemonstreerd? Was de Sony een spiegelreflex of camera met vast (en snel!) objectief of iets anders? Was de Sony danwel het Sony-objectief uitgerust met een dure ultrasone motor en de Nikon met een goedkoop kitobjectief met een andere scherpstelmotor? (Het is bekend dat niet alle Nikkor AF-s-objectieven een ultrasone motor hebben!)
Vraagsteller weet dat kennelijk ook niet, en dat is ook heel logisch - je kunt niet alle typen en merken kennen.

Ik vind het dus niet op voorhand zo vreemd dat een goede verkoper vraagt naar wat er gefotografeerd gaat worden en dus een wellicht goed advies geeft: nergens blijkt uit dat de verkoper de klant een poot wenst uit te draaien.

Zou het misschien, mogelijkerwijs, wellicht, mogelijk zijn dat er merken zijn die soms, op sommige punten, ietsje beter functioneren dan ons aller Nikon?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor niiesjj » wo nov 13 2013 7:07 pm

Op allebei de camera's zat een 18-55 kitlens. Weet je of de 5100 met de 18-105 wel een ultrasone motor hebben?
niiesjj



Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor emdeklerk » wo nov 13 2013 7:11 pm

Maar laat ik mezelf gelijk weer even nuanceren:
Als verkoper stelt dat alle Nikons langzamer scherpstellen dan alle Sony's, liegt hij.
Als verkoper zonder uit te weiden over welke artikelen hij vergelijkt een dergelijke demo geeft gaat hij wel erg kort door de bocht.

Vraagsteller zou bij een eventueel volgend bezoek eens aan verkoper moeten vragen of hij een gelijkwaardig Nikon-objectief wil vergelijken met Sony.
Het ging nu om een 18-135mm, ik weet werkelijk niet of die sneller is dan bijvoorbeeld de Nikkor 18-105mm, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen.
Het zou ook kunnen dat de scherpstelmodule in de body van Sony ook weer een generatietje verder is - per slot van rekening heeft Nikon niet voor niets onlangs de D5200 het licht laten zien, en vraagsteller heeft het over het voorgangermodel, de D5100.

Maar laat verkoper gerust ook een aantal andere objectieven van Nikon tonen, dan zal de waarhed wellicht snel boven water komen.

Niet onbelangrijk: een paar jaar geleden waren de verkopers van mijn plaatselijk fotohandel een dagje op een presentatie van Sony geweest en waren zeer, zeer geporteerd van de camera die ze toen gedemonstreerd hadden gezien. Men sprak kennelijk van "de Dxx-killer"... (Mijn commentaar: "Ja hoor, tuurlijk...") Maar wie weet hoe een verkoper weinig subtiel in de richting van hogere Sony-verkooppercentages en bonusjes wordt gestuurd, waar het meer argeloze klanten betreft?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor Jumpjiving » wo nov 13 2013 7:16 pm

Ik(ook) reageerde wat voorbarig.
Commentaar zonder te weten met welke camera is vergeleken is niet zinvol'.

Maar..
De snelheid in de winkel even demonstreren?
Dan moet het verschil wel erg groot zijn.


En....
Deze winkel ken ik niet, maar heb menig verkoper pure onzin horen uitkramen bij uitleg over camera's.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor niiesjj » wo nov 13 2013 7:22 pm

Jaa zo als hij het liet demostreren was het verschil erg groot. Bij de nikon liet hij zien dat het echt 2/3 telle (vergelijkbaar met de duur van camera op een telefoontje) duurde om scherp te stellen en toen pas de foto maakte en bij de sony stelde die gelijk scherp en maakte die gelijk een foto zodra die op de knop drukte.
niiesjj



Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor Léon Obers » wo nov 13 2013 7:38 pm

Dat zegt nog niks. Als je de scherpstelmodus bij Nikon op AF-C zet inplaats van AF-S, wordt er ook gelijk een foto gemaakt. Het is de vraag of er dan nog wel juist is scherp gesteld. Bij AF-C (C van continue) is er geen blokkade voor het afdrukken voordat een juiste scherpstelling heeft plaatsgevonden, zoals dat bij AF-S wel het geval is, waarbij eerst scherp gesteld moet worden, alvorens een opname mogelijk is.

Dat soort instellingen zou ook bij de Sony met vergelijkbare instellingen het geval kunnen zijn.

Stel je de Sony op AF-C en de Nikon op AF-S is de Sony in het voordeel qua snelheid van opnamen maken.
Doe je de instellingen precies andersom kan ook de volgorde van snelheid precies andersom zijn.

Dus het is nog steeds niet gezegd dat de een sneller is als de ander "met dezelfde instellingen".
Heb je de gemaakte opnamen ook daadwerkelijk vergroot beoordeeld op het LCD-scherm of er juist is scherpgesteld?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor niiesjj » wo nov 13 2013 8:07 pm

Allebei stonden ze in d s-stand op het moment van foto maken. Hij heeft me verder de opnamens niet laten zien.
niiesjj



Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor Jumpjiving » wo nov 13 2013 8:39 pm

http://footo.nl/12iVh/voor-de-landing
Zou deze camera niet snel zijn geweest bij deze opname?


En deze
http://footo.nl/12iVh/voor-de-landing

En deze
http://footo.nl/12gU7/actie
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: snelheid scherpstellen

Berichtdoor Reest » wo nov 13 2013 8:47 pm

Jumpjiving schreef:http://footo.nl/12iVh/voor-de-landing
Zou deze camera niet snel zijn geweest bij deze opname?


En deze
http://footo.nl/12iVh/voor-de-landing

En deze
http://footo.nl/12gU7/actie


Slaat toch nergens op.
Op het moment dat de foto's werden gemaakt, was hij gefocussed.
Of de camera er relatief kort of lang over heeft gedaan, kun je niet zien.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten