donkere foto's op M stand met D60

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Noitie » za mei 24 2014 10:53 am

Na het volgen van een cursus ben ik aan het experimenteren met het maken van foto's op de M-stand.
Omdat de foto's erg donker waren heb de keer erop eerst een foto gemaakt op de auto stand, vervolgens gekeken welke waarden (iso, diafragma en sluitertijd) het toestel gebruikte, vervolgens heb ik deze waarden overgenomen en zelf een foto van hetzelfde onderwerp gemaakt op de M-stand.
Helaas de foto's zijn nog net zo donker en langzaamaan zakt de moed mij in de schoenen, wat doe ik fout, ik heb mijn hele instructieboek uitgekamd maar kan niet vinden waar het nou aan moet liggen, ook heb ik natuurlijk gespeeld met iso ed, maar steeds het zelfde resultaat; donkere foto's.
Help wat doe ik fout, of is het een instelling die fout staat ??
Noitie



Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor a vgastel » za mei 24 2014 10:59 am

Dan staat er iets verkeerd dit kan niet, een foto in auto stand en een op m-stand met de zelfde gegevens zou het zelfde moeten zijn.

edit
Plaats eens een foto van alle twee [auto en m-stand] met exif.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor a90 » za mei 24 2014 11:46 am

Dat kan toch niet al te veel zijn zou je denken. Wat Bert zegt, plaats ze beiden eens met de exif erbij.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor gijs sandberg » za mei 24 2014 12:17 pm

Beste N,
Eens met bovenstaande, voorbeelden helpen.
Wanneer heb je de kamera voor het laatst een algemene reset gegeven?
Kijk eens of je zaken als Auto-ISO of belichtingscompensatie per ongeluk aan hebt staan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Noitie » za mei 24 2014 4:38 pm

Uuhhh algemene reset ?? Nog nooit. Ik zal eens even opzoeken hoe dat moet. Ik ben dr nog niet achter hoe ik foto's plaats hier...ook dat moet ik nog uitvinden ;-)
Noitie



Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Marten » za mei 24 2014 7:18 pm

Het gaat ook niet om het z.g. wondermiddel van de "algemene reset" waar Sandberg elke keer weer mee komt, ... Het gaat er om dat je je instellingen eens kritisch naloopt en zelf kijkt of de betreffende instelling de oorzaak kan zijn. Dat is beter dan een algemene reset, omdat je bij het nalopen van al je instellingen, je beter bewust bent van wat je doet.
Van een algemene reset leer je totaal niets.....
Zucht.....
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Cookie1397 » za mei 24 2014 9:32 pm

We houden het graag vriendelijk, we spelen niet op de man. Gijs Sandberg geeft een mogelijkheid aan om het op te lossen. Dat mag en jij mag het ermee oneens zijn maar dat is geen reden om zo negatief over zijn bijdrage te doen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Noitie » zo mei 25 2014 2:12 pm

Op zich het resetten is nog niet zo gek. Ik ben beginnend op de m stand en het is nog nooit goed geweest, hierdoor kom ik natuurlijk op achterstand tijdens de cursus. Als het eerst maar eens goed is dan leer ik dan wel bij. ;-) . Ik ga het resetten in elk geval proberen.
Noitie



Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor iefie » zo mei 25 2014 3:12 pm

Alleen mijn vraag is, waarom wil je perse op M? Met A en S kun je exact hetzelfde bereiken alleen vele malen sneller. En ook hier moet je weten wat je doet alleen een stukje minder. Vogel is al gevlogen voordat je alles ingesteld heb. Ik werk 98% in A. Alleen met portrait in M en vaak als ik met losse flits werk.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Pjerry » zo mei 25 2014 4:01 pm

Noitie,

Ik heb een D40 liggen, dat is hetzelfde toestel als een D60 alleen met minder MP.
In de M-stand (waar helemaal niets verkeerds mee is, ik schiet er altijd mee, tenzij omstandigheden om A- of S-stand vragen), kun je exp.-compensatie instellen. Die gaat in de Auto-stand automatisch naar 0 toe.

Zet je toestel op de M-stand en druk op info, dan zie je onderin een +/- staan (twee keer zelfs, maar de rechter is voor de flitscompensatie). Kijk eens welke waarde daarachter staat. Als die waarde op - 3 staat bijv. komt je foto er 3 stops donkerder uit.
Zet die waarde terug op 0 (druk op de + -knop helemaal linksonder achter en je komt in je instellingen menu (makkelijker dan via het gewone menu), loop naar het +/- symbool (met je wieltje, door naar boven of naar onder te klikken). Op het symbool aangekomen druk je op OK en nu kun je hem instellen).

Als het dat niet is, zou ik het zo snel niet weten.... Maar zoals eerder gezegd, een fotootje (of beter twee :p) met Exif kan helpen.

succes

Oja: algemene reset: gelijktijdig indrukken van "info" en (diezelfde van boven) + -knop (beide hebben een groen balletje naast de knop). Een aantal seconden vasthouden tot het display gaat knipperen. Maar gebruik alleen die reset als je camera echt gekke dingen doet. De helft van je instellingen is weg en de andere helft blijft wel bewaard..... Ik ben het helemaal met Marten eens. Je leert er niets van...
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Jaap Driest » zo mei 25 2014 4:31 pm

In een anderd draadje had iemand een vergelijkbaar probleem. Later bleek dat die per abuis de bracketfunctie had ingeschakeld. Dus dan belicht de camera met opzet een stop of meer onder.
Misschien eens kijken?
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Pjerry » zo mei 25 2014 5:56 pm

Dat zal het wel niet zijn, want bracketing zit niet op een D40 en D60..... :P
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Jaap Driest » zo mei 25 2014 9:09 pm

:oops: :oops: :oops:
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Ronald Jan » ma mei 26 2014 10:34 am

Ik heb er echt geen verstand van maar als je de M stand gebruikt moet je alles zelf instellen en met de automaat is dit geregeld door het toestel zou er verschil in kunnen zitten in de meet methode van het toestel met de M stand ten opzichte van de automaat?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: donkere foto's op M stand met D60

Berichtdoor Cyrus » ma mei 26 2014 10:18 pm

@Riona: de meting blijft hetzelfde. Immers: de lichtmeter doet in alle mogelijke standen hetzelfde: het licht meten dat in de camera valt. Dat kan in drie standen: spotmeting (op het scherpstelpunt), centrumgericht en matrixmeting.

Wat wel verschil kan maken in een serie foto's: als je de camera op M correct instelt op de dan gemeten waarde en het licht wisselt (buitenfoto's!) dan krijg je feitelijk verschillende belichtingen. Weliswaar neem je dan steeds dezelfde waarden voor sluitertijd, diafragma en ISO maar doordat het licht wisselt, wordt de ene foto lichter dan de ander.

De automaat zou dit corrigeren door bij elke foto opnieuw te meten en de belichting daarop aan te passen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten