Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor Frank B » vr nov 13 2015 8:13 pm

We spreken hier niet over fototechniek uit 1980 maar over een redelijke recente digitale nikon 3200, die met een goede flitser zoals een sb 900 en de juiste instellingen perfecte trouwfoto's kan opleveren. Ik ben zelfs van mening dat op momenten zelfs indirect flitsen nog mooiere foto's oplevert dan zonder flits. Ergo: zonder dure objectieven en supercamera's kan een goede fotograaf mooie trouwfoto's produceren en heeft TS wellicht in eerste instantie meer aan een goede flitser.
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor Vincent » vr nov 13 2015 8:37 pm

Frank B schreef:We spreken hier niet over fototechniek uit 1980 maar over een redelijke recente digitale nikon 3200, die met een goede flitser zoals een sb 900 en de juiste instellingen perfecte trouwfoto's kan opleveren.


Agree to disagree :wink2:

Want bovenstaande hangt echt volleidg af van de omstandigheden. Het licht in de ene kerk is de andere niet. En als ik in een donkere kerk met een D3s al op mijn limiet werk dan zie ik niet helemaal in hoe je met een D3200 dan perfecte trouwfoto's kunt afleveren... En als er iemand hier op het forum geen pixelpeeper is dan ben ik het wel!!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor joebat » ma nov 16 2015 4:58 pm

Ik zou het volgende advies willen geven : koop bij de 35 mm een 50 of 85 mm 1.8. Neem je foto's in raw en schaf van Topaz Denoise, Adjust en detail aan. Ik denk dat je zo al een heel eind weg bent. De proefversie kan je 30 dagen gratis gebruiken.

Ik neem tegenwoordig foto's van bijeenkomsten, met soms erbarmelijke en sterk wisselende lichtomstandigheden. Ik zet de iso op automatisch tot max 3200 en de sluitertijd op 1/125ste.

Ik gebruik hierbij meestal de 35mm op f 3.5, soms minder, soms meer afhankelijk van het aanwezige licht. Sporadisch schakel ik over op mijn 50 mm en de 14 mm. Natuurlijk moet je even tijd steken in de nabewerking, maar ik ben niet ontevreden. Het is natuurlijk geen huwelijk, maar neem genoeg foto's en je kan ze achteraf nog croppen, zo kan je net iets anders creëren.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor PeterGD » ma nov 16 2015 5:52 pm

Hi,

Je zou eens een camera met een lichtsterke lens kunnen lenen of huren.

Of kom eens naar een "glasdag" van de club :).
This message was sent from my iMac.

Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
Gebruikersavatar
PeterGD

Forumlid
Berichten: 300


Locatie: Oosterhout (NB)
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor l.chen » vr nov 20 2015 11:24 am

Hoi, ik zou je ook aanraden om een externe flitser aan te schaffen. Een tweedehandse sb600 heb je al vanaf 100 euro en is een prima flitser om mee te beginnen. Daarna kun je wellicht gaan kijken naar lichtsterke vaste brandpunt objectieven. Vooral de oudere ai of ai-s objectieven van Nikon zijn fijne lenzen voor weinig geld. Hier (http://link.marktplaats.nl/a1039844192) een 50mm f/1.4 voor maar 150 euro. Hou er wel rekening mee dat je zelf moet focussen met alle ai(-s) lenzen. Maar als je huidige lenzen moeite hebben met focussen bij slecht licht dan is handmatig focussen een goedkope oplossing toch? :wink2:
l.chen

Forumlid
Berichten: 2


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor Vincent » vr nov 20 2015 11:26 am

l.chen schreef:Maar als je huidige lenzen moeite hebben met focussen bij slecht licht dan is handmatig focussen een goedkope oplossing toch? :wink2:


Handmatig focussen met een DX viewfinder is uiteraard mogelijk maar door de grote van het beeld in de viewfinder echt geen feest. Helemaal niet op een bruiloft...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor l.chen » vr nov 20 2015 12:09 pm

djunclesam schreef:
l.chen schreef:Maar als je huidige lenzen moeite hebben met focussen bij slecht licht dan is handmatig focussen een goedkope oplossing toch? :wink2:


Handmatig focussen met een DX viewfinder is uiteraard mogelijk maar door de grote van het beeld in de viewfinder echt geen feest. Helemaal niet op een bruiloft...


Ze kan een vergrootglas op haar oculair vast lijmen :P
l.chen

Forumlid
Berichten: 2


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor JurjenF » za nov 21 2015 1:31 pm

Aan handmatig focussen op een bruiloft zou ik niet beginnen. Daarvoor heb je ook geen camera met Af gekocht denk ik. Er zijn plenty betaalbare opties (objectieven) mèt AF(S) voor op de D3200. Zoals eerder door mij aangehaald : laat je niet gek maken. De aanschaf van een goede (eventueel gebruikte) flitser en bijvoorbeeld een 16-85 (er zijn veel ocassions verkrijgbaar) dan ben je al heel veel situaties de baas. Voor niet te veel geld.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » ma nov 23 2015 10:13 am

Bedankt allemaal voor jullie meedenken en adviezen!


De aanschaf van een goede (eventueel gebruikte) flitser en bijvoorbeeld een 16-85 (er zijn veel ocassions verkrijgbaar) dan ben je al heel veel situaties de baas. Voor niet te veel geld. Een tweedehandse sb600 heb je al vanaf 100 euro en is een prima flitser om mee te beginnen. Daarna kun je wellicht gaan kijken naar lichtsterke vaste brandpunt objectieven.

Ik heb even goed research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat een flitser denk ik niet voor mij is weggelegd. De nikon d3200 kan niet draadloos een flitser sturen en daarbij weet ik zeker dat ik hem amper zal gebruiken. Misschien voor later, maar nu nog niet DE oplossing voor al mijn 'problemen' denk ik. Ik fotografeer voornamelijk buiten en daar is een flitser denk ik niet ideaal voor. Zodra ik echt pro ga en in opdracht evenementen en concerten of idd bruiloften binnen moet gaan doen zal ik er zeker over na denken. Maar tegen die tijd hoop ik eigenlijk wel al geüpgraded te zijn.

joebat schreef:Ik zou het volgende advies willen geven : koop bij de 35 mm een 50 of 85 mm 1.8. Neem je foto's in raw en schaf van Topaz Denoise, Adjust en detail aan. Ik denk dat je zo al een heel eind weg bent. De proefversie kan je 30 dagen gratis gebruiken.

Ik neem tegenwoordig foto's van bijeenkomsten, met soms erbarmelijke en sterk wisselende lichtomstandigheden. Ik zet de iso op automatisch tot max 3200 en de sluitertijd op 1/125ste.

Ik gebruik hierbij meestal de 35mm op f 3.5, soms minder, soms meer afhankelijk van het aanwezige licht. Sporadisch schakel ik over op mijn 50 mm en de 14 mm. Natuurlijk moet je even tijd steken in de nabewerking, maar ik ben niet ontevreden. Het is natuurlijk geen huwelijk, maar neem genoeg foto's en je kan ze achteraf nog croppen, zo kan je net iets anders creëren.


Interessant, nog nooit van dat programma gehoord! Kun je er meer over vertellen wat het precies voor programma is en is er een mogelijkheid om dat eerst gratis uit te testen?
Ik probeer inderdaad in raw te schieten, maar mijn Ps heeft die update om NEF te behandelen kennelijk niet... Heb het overigens ook illegaal gekregen van iemand omdat ik nog studente ben...Als ik kvk ga aanvragen laat ik natuurlijk de echte pakketten aanschaffen, maar voor nu moet alles zo kosteloos mogelijk :)

Hoe gaat het schieten met een d3200 jou verder af dan? Loop jij niet tegen problemen aan op sommige gebieden?

djunclesam schreef:Het gaat er niet om dat het niet kam, maar dat de techniek zoveel verder is dat ik vind dat je er eigenlijk niet meer mee aan kunt komen. En dat is ook gewoon een mening hoor.

Vroeger konden ze op 400 ASA ook gewoon sportfotos maken onder omstandigheden waarbij ik nu aan 10k ISO te weinig heb... Vroeger stonden er zelfs bewogen sportfoto's in de krant.

De standaard van kwaliteit is gewoon hoger nu. Dan kun je naïef roepen dat je vroeger ook foto's kon maken maar ik heb een hoop albums geflitste trouwfoto's gezien die ik nu niet af durf te leveren...


Ben ik het mee eens, daarom durf ik de trouwerij denk ik ook niet aan, of ik moet het gratis aanbieden, maar voel me gewoon niet zelfverzekerd met mijn body..


ArendV schreef:@ LK_Photography, ik denk dat je moet gaan werken aan een goede belichting van jouw foto's als ruis op 800 ISO al een probleem is (wat het zeker niet zou moeten zijn met een D3200).
Misschien eerst een flitser aanschaffen of heb je die al?


Geloof het of niet, de D3200 kan wel degelijk ruis produceren bij 800, misschien niet heel zichtbaar, maar op mijn Retina scherm toch wel storend als fotograaf zijnde. Vooral als je dat allemaal van jezelf moet wegwerken en je anders niet tevreden bent. Daar komt bij dat als ik op mijn auto-scherpstelling vertrouw en ik richt mijn AF met 1 dot op een onderwerp en het is al een beetje schemerig of een niet stilzittend wezen, weet ie het soms gewoon te presteren om er van af te wijken, ondanks dat ik hem echt goed heb ingesteld. Ik wordt er echt een beetje gek van zegmaar haha. Misschien is het onkunde, maar ik neem aan dat het veel eenvoudiger en makkelijker moet kunnen. Ik heb in ieder geval het gevoel dat mijn body mij in de steek begint te laten hoe meer ik verwacht en wil.
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » ma nov 23 2015 10:14 am

Ik twijfel heel erg of ik niet gewoon mijn body moet gaan verwisselen..
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor strangeartefact » ma nov 23 2015 11:00 am

Ik snap Arendv wel. Onderbelichte foto's optrekken zullen meer ruis geven uiteindelijk dan goedbelichte iso 800 foto's op je weebly op dat formaat zie ik geen probleem. Tevens snap ik de adviezen over ander glas ook maar je 35mm 1.8 dx is lichtsterk en ik meen te begrijpen dat je probleem daar ook aanwezig is?

Ga je de body upgraden, naar welke dan? Als je naar de 7 serie gaat dus 7100/7200 wordt je erg blij van de ergonomie en meer controle die die body geeft, de betere af, de 5 serie zal meer als gelijk voelen.
Bekijk dit lijstje eens en bekijk het verschil in optimale omstandigheden tussen de Nikons, puur beeld kwaliteit van de sensor dus.
http://www.dxomark.com/cameras/brand-ni ... pe=rankDxo
Je kan hier ook mooi vergelijken overigen op die site tussen modellen.

Succes, misschien moet je eens een foto plaatsen waar je probleem zichtbaar is zodat we kunnen meekijkennaar wat je kan winnen met je belichting, ik zeg niet dat je het niet goed doet probeer enkel mee te denken.

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor Vincent » ma nov 23 2015 11:06 am

LK_Photography schreef:Geloof het of niet, de D3200 kan wel degelijk ruis produceren bij 800, misschien niet heel zichtbaar, maar op mijn Retina scherm toch wel storend als fotograaf zijnde.


Retina (en alle hoge resolutie) schermen zijn gewoon veel kritischer, helemaal als je de grote formaten neemt, maar daar moet je ook gewoon mee leren werken. Daarnaast is met een goede naverscherping en ruisreductie de meeste ruis snel en eenvoudig weg te werken, zeker zolang je niet richting de limieten van je sensor gaat. Iso 800 zou met goede belichting dus sowieso geen probleem moeten zijn op een D3200. Als dat wel het geval is moet je eens gaan kijken waar de kink in de kabel van jouw gehele workflow zit. Wellicht met een voorbeeld tonen (liefst onbewerkt én nabewerkt) dan zijn er vast een altijd users hier die je van advies kunnen voorzien.

Mijn punt was dan ook meer dat je vaak aan iso800 gewoon niet genoeg hebt...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » ma nov 23 2015 11:07 am

strangeartefact schreef:Ik snap Arendv wel. Onderbelichte foto's optrekken zullen meer ruis geven uiteindelijk dan goedbelichte iso 800 foto's op je weebly op dat formaat zie ik geen probleem. Tevens snap ik de adviezen over ander glas ook maar je 35mm 1.8 dx is lichtsterk en ik meen te begrijpen dat je probleem daar ook aanwezig is?

Ga je de body upgraden, naar welke dan? Als je naar de 7 serie gaat dus 7100/7200 wordt je erg blij van de ergonomie en meer controle die die body geeft, de betere af, de 5 serie zal meer als gelijk voelen.
Bekijk dit lijstje eens en bekijk het verschil in optimale omstandigheden tussen de Nikons, puur beeld kwaliteit van de sensor dus.
http://www.dxomark.com/cameras/brand-ni ... pe=rankDxo
Je kan hier ook mooi vergelijken overigen op die site tussen modellen.

Succes, misschien moet je eens een foto plaatsen waar je probleem zichtbaar is zodat we kunnen meekijkennaar wat je kan winnen met je belichting, ik zeg niet dat je het niet goed doet probeer enkel mee te denken.

groet

Ik zal morgen even een paar foto's uploaden waar het goed zichtbaar is. Het is in ieder geval zo dat inderdaad mijn 'onbewerkte' jpg's altijd een beetje onderbelicht zijn of te veel zwart produceren. Weinig grijswaarden, dus een ontzettende contrast. Heb al veel gedaan met instellingen maar veel verschil maakt het niet en moet dus eigenlijk altijd mijn foto's ontzettend bewerken om mijn uiteindelijke resultaat te bereiken.
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor strangeartefact » ma nov 23 2015 11:13 am

Je reactie geeft mij een idee dat belichting een probleem kan zijn. Als ik op mijn fullframe sony onderbelicht en dat op bv iso 400 weer optrek in de nabewerking krijg ik ook meer ruis dan wanneer de belichting tijdens de opnamen goed was, nu vertel je eigenlijk dat je vaak onderbelicht fotografeert.
De 3200 kan dit vast ook instellen met + en - ev stappen, maar heeft geen dedicated knop daarvoor. Op een d7*** body heb je meer controle en stel je dat simpeler in. Dus ben benieuwd naar voorbeelden. In dit draadje reageren mensen die je prima advies kunnen geven dat op basis van vb alleen maar beter zal worden.

Tevens onbewerkte jpeg? Fotografeer je alles in jpeg en bewerk je die na? Of fotografeer je in NEF en bewerk je die na bij het beschreven probleem?

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » ma nov 23 2015 11:30 am

strangeartefact schreef:Je reactie geeft mij een idee dat belichting een probleem kan zijn. Als ik op mijn fullframe sony onderbelicht en dat op bv iso 400 weer optrek in de nabewerking krijg ik ook meer ruis dan wanneer de belichting tijdens de opnamen goed was, nu vertel je eigenlijk dat je vaak onderbelicht fotografeert.
De 3200 kan dit vast ook instellen met + en - ev stappen, maar heeft geen dedicated knop daarvoor. Op een d7*** body heb je meer controle en stel je dat simpeler in. Dus ben benieuwd naar voorbeelden. In dit draadje reageren mensen die je prima advies kunnen geven dat op basis van vb alleen maar beter zal worden.

Tevens onbewerkte jpeg? Fotografeer je alles in jpeg en bewerk je die na? Of fotografeer je in NEF en bewerk je die na bij het beschreven probleem?

groet


Mijn voorkeur gaat naar NEF, maar die kan ik tijdelijk dus niet meer bewerken omdat het programma niet is geüpdate. Ik schiet nu dus in jpg wat het er niet veel beter op maakt doordat mijn camera de foto's direct met meer contrast bewerkt/opneemt.
Qua instellingen doe ik inderdaad de + en - stand wijzigen om het wat overbelichter te maken, dit zie je terug in de NEF maar in de JPG blijft die donkere contrast er in zitten.
Ik schiet misschien inderdaad te vaak met een zo laag mogelijke iso, omdat ik inmiddels een beetje ruis-angst heb opgewekt.

Ja ik ben erg blij met jullie tips dus probeer zo snel mogelijk even een voorbeeldje te laten zien :) Zo ervaren ben ik ook gewoon niet!
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten