Nikon D3100 naar...... Rally Fotografie

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Nikon D3100 naar...... Rally Fotografie

Berichtdoor marijn1996 » di mar 29 2016 11:13 am

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Marijn Visser. Sinds dit jaar ben ik serieus gestart met het maken van foto's van verschillende rally's. Deed ik eerder ook al wel, alleen toen waren mijn eisen nog niet zo hoog. De foto's die ik nu maak plaats ik op een eigen site welke ik met 2 vrienden onderhoud. Het plaatsen van foto's en videos is hierbij het voornaamste doel.

Nu fotografeer ik met een nikon D3100, 70-300 mm VR lens, 18-105 mm VR lens, welke prima werken voor mij.
Echter worden mij de mogelijkheden van de D3100 te beperkt. Vooral in de wat donkere situaties is de ruis verschrikkelijk. Over het algemeen vind ik zelf de kwaliteit niet geweldig wanneer de foto's worden uitvergroot.

Er moet dus iets beters komen met vooral meer ISO en ook een snellere processor voor meer foto's per seconden.

Nu is mijn oog gevallen op de Nikon D7200, is deze aan te bevelen bij de rally's, iemand ervaring hier? Graag zou ik jullie mening horen.

Hieronder een link naar mijn site:
http://mvrally.nl/

Graag hoor ik ook wat jullie van de foto's vinden.

Groet,

Marijn
marijn1996

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D3100 naar...... Rally Fotografie

Berichtdoor DannySan » di mar 29 2016 11:24 am

Hoi Marijn,

welkom op dit forum!
Je foto's zien er op zich wel goed uit vind ik, maar ik ben niet de aangewezen persoon om dat goed te beoordelen denk ik (we hebben hier een aantal zeer goede autosport-fotografen 'rondlopen' die dat beter zouden kunnen vertellen).

Je geeft zelf al duidelijk aan wat je wilt/zoekt (meer ISO en snellere processor en hogere FPS) en dan is de D7200 zeker geen verkeerde keuze.
Ikzelf heb een D7100 (kom ook van een D3100) en die bevalt mij prima. Bedenk wel dat 'alleen een body' niet altijd de beste upgrade is, beter glas kan ook zéker helpen. Wellicht kun je eens een andere (lichtsterke) lens lenen en op je body gebruiken?
Het helpt met het focussen, het helpt met het lager houden van je ISO.
Het is allemaal een kwestie ook van budget natuurlijk, succes!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D3100 naar...... Rally Fotografie

Berichtdoor JurjenF » di mar 29 2016 7:05 pm

Leuke foto's. Misschien eens wat uitproberen met nog wat langere sluitertijden met meetrekken? Komt er meer 'snelheid' in je foto's. Zie ik trouwens dat je in de opnames in het donker geflitst hebt?
Als dat zonder hinder voor de rijders kan en mag is het wel mooi om op het 2e sluitergordijn te flitsen. Komen er van die mooie strepen achter de auto's. En van alle andere bewegende lichtpuntjes.
Verder is het ultieme wapen in de rally-strijd natuurlijk de aankomende D500 :) . Maar de D7200 zal het ook wel goed doen. Zou ik alleen wel combineren met een 2.8 zoomlens zoals de Sigma/Tamron of Nikon 70-200. Die zijn nèt wat scherper tekenend en lichtsterker zodat je in donkere omstandigheden beter kunt scherpstellen (de camera dan). Verder is het leuke fotografie : ik wist niet dat er nog (weer?) rallys in Nederland werden verreden (veiligheid en zo). Ga eens ff op i-net zoeken. Succes met je keuze en met je rally-fotografie!
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D3100 naar...... Rally Fotografie

Berichtdoor marijn1996 » do mar 31 2016 10:35 am

Dank voor de reacties!
Ben nog weer wat verder gaan kijken en heb een paar dingen overwogen. Misschien is het nog niet eens zon gek idee om een d7100 aan te schaffen. Of de D5500, alleen lijkt deze mij minder geschikt voor rally.
Zo veel verschillen de d7100 en 7200 niet eens geloof ik.
Over het pannen van de foto's, dit lukt mij bij sommige iets. Moet dit gewoon eens roberen bij de wat minder snelle auto's en zo telkens opbouwen ;p
marijn1996

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D3100 naar...... Rally Fotografie

Berichtdoor JurjenF » za apr 02 2016 7:20 pm

Het belangrijkste verschil tussen de D7100 en de D7200 is de verwerkingsprocessor. Hierdoor is de AF ietsies sneller en lichtgevoeliger (beter scherpstellen in nog donkerder situaties) en de de buffer een flink stuk groter. Dat zijn de belangrijkste wijzigingen. Maar persoonlijk heb ik met gebruik van snelle (95 mB/s) SD-kaarten nog nooit 'buffer te kort' gehad. Met beide body's zul je geen miskoop doen. Ik zou niet kiezen voor de D5xxx serie. Dan zijn de 2 instelwielen wel een plus.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D3100 naar...... Rally Fotografie

Berichtdoor mozes » za apr 02 2016 8:37 pm

marijn1996 schreef:Dank voor de reacties!
.
Over het pannen van de foto's, dit lukt mij bij sommige iets. Moet dit gewoon eens roberen bij de wat minder snelle auto's en zo telkens opbouwen ;p

Gewoon steeds met stapjes doen.
Snelheid auto's doet er niet zo heel veel aan toe.
Hoe sneller ze gaan, hoe makkelijker het eigenlijk is,
Om te beginnen zoek een stuk weg waar de wagens zo vlak mogelijk overheen komen. oftewel waar er zo min mogelijk word gestuiterd door de kuilen in de weg.
Hou je camera ook zo vlak mogelijk, dus niet kantelen tijdens het mee bewegen.
Start met een sluiter van 1/640e en ga dan steeds een stapje lager zitten, 1/500e, 1/320e etc, etc..

Met je 70-300 op 70 mm, zou je zonder al te veel problemen scherpe foto's bij 1/125e moeten krijgen...

Ik moet er ook altijd weer even in komen.
de eerste series lukken dan niet direct, omdat mijn beweging niet vloeiend genoeg is.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D3100 naar...... Rally Fotografie

Berichtdoor DannySan » za apr 02 2016 9:03 pm

En het belangrijkste bij 'meetrekken', hoe lager je sluitertijd wordt, blijven meetrekken ook tijdens het afdrukken en zelfs dus nog even die 2 tellen erna.
Soms kun je zelfs naar nog lager (1/60e) en dan ga je zelf 'de mist in' als je te vroeg stopt met meetrekken na het indrukken van je sluiterknop.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten