eerste spiegelreflexcamera

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor LJ-Jochem » do jun 16 2016 12:59 pm

Ik zou het nog wel verder willen trekken dan de P-stand. Ik heb altijd het gevoel dat de P-stand nagenoeg hetzelfde is als de auto-stand.

Zelf ben ik begonnen in de A-stand. Dit is de diafragma voorkeuze stand. Waarom? in eerste instantie wil jij bepalen wat scherp is en wat niet in je foto. Wil je een grote scherptediepte of juist een hele kleine. De A-stand gaat daar grotendeels over. Met de A-stand ga je dan ook vanzelf zien wat de sluitertijd voor invloed heeft en vervolgens de ISO weer invloed heeft op de sluitertijd en het gekozen diafragma. Op een gegeven moment heb je alles zo door dat je in je hoofd al bij een compositie de bijbehorende getallen weet zo als jij het uiteindelijke resultaat wilt hebben. Dan zou je naar de M-stand kunnen. Oh en laat je niet vertellen dat je pas een echte / goede fotograaaf bent als je alles volledig manueel doet. Dat is echt onzin namelijk ;)

De belichtingsdriehoek lijkt ingewikkeld en moeilijk maar dat valt alles mee. Op een gegeven moment valt het kwartje.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » do jun 16 2016 1:23 pm

Het zal denk ik sowieso allemaal makkelijker gaan klinken als ik wat jullie zeggen ook direct uit zou kunnen proberen. Nu lees ik het wel allemaal en alles wat ik op internet vind klinkt allemaal moeilijk. Als ik het direct kan uitproberen, zal het vast al een stuk makkelijker worden.

Een goede fotograaf isiemand, naar mijn mening, iemand die goede en mooie foto's kan maken, niet per se iemand die alles perfect kan bedienen (dan is het resultaat soms nog steeds niet goed)
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor eelco » do jun 16 2016 3:09 pm

Ik ben het helemaal eens met Jochem.
In eerste instantie ben ik begonnen met de automatische stand. Echter na verloop van tijd kreeg ik door dat ik niet de foto's kreeg die ik voor ogen had.
Vervolgens over gegaan op de A stand en toen had ik al heel wat meer controle over het gewenste resultaat.
Ondanks dat ik meestal op manueel werk, heeft de A stand toch ook nog wel vaak mijn voorkeur.

Verder is het gewoon veel uitproberen.

Groeten, Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Nikkormaat » do jun 16 2016 6:38 pm

Hieronder een koppeling naar een leuke mogelijkheid om zonder camera al vast te oefenen met allerlei verschillende instellingen. Je ziet direct wat er gebeurt en daarna als je de instellingen veranderd. Ik begrijp je huiver om fouten te maken. Maar met die digitale fotografie zijn die fouten nu juist zo leuk en leerzaam. Vergelijk het met koken. Soms maak je iets dat oneetbaar is. Je gooit het weg en past het gerecht aan tot je tevreden bent.

http://www.cameraland.nl/pagina/dslr-camera-simulator/

Ze hebben nog meer van die tips bij Cameraland
Succes
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Cookie1397 » do jun 16 2016 10:39 pm

Zoek gewoon op youtube naar belichtingsdriehoek of als Engels ook mag exposure triangle.
Wordt je al een heleboel wijzer van.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » do jun 16 2016 11:22 pm

De link doet het helaas niet, maar dat komt misschien door kijn tablet. Zal het morgen even op de laptop proberen.
Bedankt weer voor de tips.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Jester » vr jun 17 2016 7:13 am

Ook ik ben het helemaal eens met het voorstel van diverse mensen hier om niet de Auto-stand te gebruiken. In die stand kun je niets zelf regelen, zelfs niet waar je camera op scherp stelt (je camera kiest namelijk automatisch het dichtstbijzijnde punt). Zelf heb ik dat ondervonden toen ik mijn eerste foto's maakte met mijn D70s: een heleboel foto's van scherpe achterhoofden bij een concert. Omdat ik de camera pas een paar dagen had kon ik maar niet ontdekken waarom, totdat iemand me uitlegde dat het aan de Auto-stand instelling van de camera lag...

En het is echt helemaal niet zo moeilijk als het lijkt: bij diafragma voorkeuze (A) kiest de camera in de meeste gevallen een juiste sluitertijd. Bij sluitertijd voorkeuze (S) kiest de camera meestal het juiste diafragma. Logisch bedenken wat daardoor dan gebeurt leert je dan vanzelf 'spelen' met de overige instellingen: heb je weinig licht? Dan moet je diafragma-opening (het 'gat' waardoor het licht binnenkomt) groter, óf je sluitertijd moet langer, zodat er langere tijd licht in je camera komt. Zie het maar als een waterkraan: verder open = meer water, dus duurt het minder lang voordat je glas vol is. Daarmee leren spelen lijkt mij het belangrijkste om te leren. Alle andere instellingen als ISO waarde ga je dan vanzelf ontdekken. Als ik hierboven lees hoe leergierig je bent kom je daar ongetwijfeld heel snel achter...

Succes en veel plezier daarbij! Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » vr jun 17 2016 10:25 am

Bedankt voor nog een keer een reden te vertellen om niet de auto stand te gebruiken!
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor DannySan » vr jun 17 2016 10:44 am

De belichtingsdriehoek op een briljante manier uitgelegd (vind ik dan :mryellow: )
http://www.cameraland.nl/pagina/camera-uitgelegd-met-een-kraan-en-een-emmer-water/#.V2O4EzXvB9I

En een DSLR-simulator, handig om vooraf eens wat te 'proberen:
http://camerasim.com/apps/original-camerasim/web/
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor ReinaB » vr jun 17 2016 12:54 pm

Ik fotografeer nu een half jaartje met een tweedehands camera. Ik heb geluk gehad met m'n aankoop (via marktplaats voor een klein bedrag). En vanaf het begin de instellingen zelf gedaan. Dat betekende eerst heel veel over- en onderbelichte en vage foto's. Maar ik snap het nu wel! Er zat een 18-55 lens bij, maar heb al snel (op aanraden van t forum) een 18-105 mm gekocht. Erg prettig om mee te starten. Weet nu inmiddels wat ik het leukste vind om te fotograferen. Dat ontdek je echt door het heel vaak te doen, en qua lenzen idd niet teveel in een keer aan te schaffen. Zonde als je t niet gebruikt! En; plaats veel foto's op het forum, daar leer je het meeste van! Succes en veel plezier!
Nikon D5300 met 18-105mm, 55-300mm en 40mm
ReinaB

Clublid
Berichten: 63


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Nikkormaat » vr jun 17 2016 1:32 pm

Die link die ik gisteren gestuurd heb, blijkt een beperkte bruikbaarheid te hebben. Als je hem zelf van de site van Cameraland afhaalt werkt hij volgens mij wel.

http://www.cameraland.nl/pagina/fotogra ... en-tricks/

Veel plezier er mee
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » vr jun 17 2016 2:26 pm

Oke bedankt allemaal, zal straks even de links bekijken. zit nu op school.
Ik zal zeker vaak foto's plaatsen, zodat jullie me tips kunnen geven ;)
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » vr jun 17 2016 7:18 pm

Bedankt voor de linken, erg duidelijk! Denk dat ik er weer iets meer van begrijp.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Nikkormaat » za jun 18 2016 10:18 am

Is deze camera iets voor je? Aangeboden op het forum
viewtopic.php?f=5&t=64917
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » za jun 18 2016 1:07 pm

Bedankt voor het meedenken maar dat is nog een model terug en 2e hands dus dat gaat hem niet worden, daar gaat mijn vader nooit mee akkoord. Hij wil liever niks 2e hands, bang dat er iets mis mee is wat je niet direct kunt zien.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten