eerste spiegelreflexcamera

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Cookie1397 » ma jun 13 2016 8:50 pm

Ik zou kiezen voor een 18-55 (liever een 17-50mm f2.8van sigma of tamron als het budget dit toelaat) en een 70-300mm en anders de 50-200. Het gat tussen de 18-55mm en de 70-300mm merk je niet echt hooguit een paar stappen voor of achteruit lopen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor ATOR » ma jun 13 2016 8:52 pm

amber98 schreef:Er liggen hier verspreid door het huis allerlei relatief goedkope digitale cameras die we door de jaren heen gelocht hebben en die allemaal wel oke kunnen fotograferen, maar ik merk dat ik veel te beperkt ben.


De D3300 met een 18-55 en 55-300 biedt erg veel waar voor zijn geld. Het is wel een set die, als je fanatiek gaat fotograferen, over een paar jaar op de berg van jouw andere camera's belandt omdat hij je beperkt.

Met een D7100 met een 35mm en 50mm f/1.8 en een 70-200mm f/2.8 heb je meteen een set waarbij jij nog héél lang de beperkende factor zult zijn. Met een vergelijkbare set ben ik begonnen en, na wat omzwervingen en upgrades in kwaliteit, werk ik er nog steeds mee. En nog steeds ben ik de beperkende factor :D
Koop zo'n set tweedehands, evt bij een winkel, en je bent uiteindelijk goedkoper uit dan eerst een beginnersset aanschaffen. De Nikon 35 en 50mm die ik als beginner kocht zijn nu tweedehands meer waard dan waarvoor ik ze nieuw kocht. Een net zo oude set kitlenzen zou nu bijna niks meer waard zijn. Hetzelfde geldt voor mijn Nikon 105mm macro lens. Goede tweedehands lenzen kopen levert je Pa meer op dan het geld op zijn bankrekening laten staan :lol:


Mijn tip: koop meteen goed spul en doe het tweedehands.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Boem » ma jun 13 2016 8:57 pm

Als je macrofotografie wil oefenen zou je ook een tweedehands nikon 40mm macrolens kunnen kopen (ipv een 35mm lens). Je verliest een stop licht tov de 35mm maar je wint macro. Vanaf kleine afstand, dat wel (enkele cm's) maar voor bloemetjes etc prima geschikt. Weet je zeker dat je meer met macro wilt dan raadplegen ik je toch aan een d7000 / d7100 te kopen. Die heeft een grotere zoeker én je kunt dan werken met omkeerringen of met de oude, handmatige, zeer betaalbare maar optisch zeer goede macrolenzen die nikon vroeger maakte. Dat kan allemaal niet met de d3x00 of d5x00...
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor gijs sandberg » ma jun 13 2016 9:09 pm

Amber toch
re: 18-105 of 55-300
Ik zou gewoon rustig beginnen met alleen de NIkon 18-105.
Bedenk dat lenzen als de 55-200/55-300 uit dezelfde prijs/kwaliteitsklasse zijn als de 18-55 lenzen, optisch misschien best goede value for money (maar je voelt de beperking zal zitten...)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » ma jun 13 2016 9:25 pm

Dus als ik het goed begrijp zijn er heel veel meer opties met een d7100 dan met een d3300? Ik stelde het voor aan mijn vader maar hij is bang dat er bepaalde dingen aan een oud model zijn waardoor deze onvoldoende werkt. Zoals bepaalde updates ed (geen idee wat hij allemaal bedacht) het is een ouderwetse manier van denken volgens mij, het is vervangen omdat er dingen mis mee waren. Ik denk eerder dat er een nieuwe versie is vanwege de kleine extras eraan die eigenlijk soms overbodig zijn en voornamelijk voor de winst worden gemaakt. Gaat een moeilijke opdracht worden om hem over te halen, maar wil geen verkeerde beslissingen nemen.

macro laat ik dan nog maar even voor de toekomst, dan weet ik misschien meer wat de opties en eisen zijn en kan ik hopelijk beter overweg met een spiegelreflex.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor gijs sandberg » ma jun 13 2016 9:34 pm

Amber
(en ik begin nu oud te lijken...)
re: vervangen omdat ...
Neen meestal omdat er nieuwe foefjes mogelijk zijn en omdat de concurrentie ook zoiets brengt.
Dat heet moderne marketing.
In één opzicht heeft jouw vader gelijk: een gemakker/eenvoudiger kamera is sneller te leren,
Een afschrikwekkend voorbeeld : bij de D5 van 2016 krijgt met (deels in pdf vorm) ruim 650 pagina's handboek te verteren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » ma jun 13 2016 9:37 pm

Zoals ik dus ook dacht (was misschien niet duidelijk)
Als het volgens jullie echt beter is om de d7100 te kopen, dan geloof ik jullie wel hoor, alleen mijn vader waarschijnlijk niet, maar die is denk ik wel over te halen.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Cookie1397 » ma jun 13 2016 9:53 pm

He t is leuk om een D7100 te kopen, fantastische camera die ik zelf ook heb.
Maar aan een D3300 mankeert ook helemaal niets.
Misschien is een 7100 doordat deze meer knoppen heeft sneller te bedienen, heb je dat allemaal nodig als je nog helemaal niets weet over het werken met een spiegelreflex.
Ik zou zeggen lekker rustig aan beginnen, duurder, beter kan altijd nog.
Eerst maar eens kijken of het jou allemaal bevalt lijkt me.
Bedenk ook dat een 7100 een flink stuk groter en zwaarder is dan de d3300.
En ongeacht wat wij allemaal neerzetten, jij moet de keuze maken.
Geloof me, als je het echt leuk vind gast het nog veel meer €€€ kosten en dat weten velen met mij hier maar al te goed :lol:
Het plezier hebben in fotografie hangt niet af van de apparatuur maar van de persoon die er mee fotografeert.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Highlander » ma jun 13 2016 9:56 pm

ik ga met je vader mee D3300 met de kit objectiefen
Of de D3300 met de 18-105 en een macro objectief daar kun je alle kanten mee op.
En ja als alles bevalt en je bent gegroeid in de fotografie.
Dan koop je wat beters misschien wil je wel net als velen van ons naar full frame.
Vergeet niet dat er komplete volksstammen zijn die nooit meer dan de d3xxx kunnen betalen en daar net zoveel plezier aan beleven als iemand met een D5 van € 7200
En tweedehands zou ik als beginner niet aan beginnen
Succes met jou keuzes :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » ma jun 13 2016 10:10 pm

@highlander, een macro objectief zou dus de eerder genoemde sigma 105 of of tamron 90 kunnen worden? Als ik het goed begrijp kunnen er macro fotos meegemaakt worden maar zijn deze ook geschikt voor andere fotos zoals porttret en ook landschap toch? Of haal ik nu dingen door elkaar.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Highlander » ma jun 13 2016 10:15 pm

Nee klopt de 105 macro kun je ook gewone foto's mee maken
Wordt idd ook wel als portretobjectief gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » ma jun 13 2016 10:28 pm

Oke dat is dus ook nog een optie, zal er even over na denken en het er met mijn vader over hebben. Misschien deze week nog even nar de winkel om alles nog eens te bekijken. Als jullie nkg tips hebben of dat iemand nog een ander idee heeft, hoor ik het graag!
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor Highlander » ma jun 13 2016 10:33 pm

En vergeet niet dat dit dan het begin is
Komt nog een tasje bij geheugenkaart en laat je geen UV filter aansmeren die heb je absoluut niet nodig
Maar dan ben je tijdje bezig en dan zeggen we hier als je RAW fotografeert haal je meer uit je foto's
Tja dan moet er een computer met gecalibreerd scherm komen met foto bewerking software
En ja een statief of een flitser zijn ook wel gemakkelijk, of een setje filters.
Dus je ziet wel dat er nog genoeg is wat er te wensen valt voor de toekomst
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor LJ-Jochem » ma jun 13 2016 10:37 pm

Wat is er mis om met 2e hands te beginnen? Als je de body koopt bij een gerenomeerde camerawinkel zoals Kamera Expres of Cameraland dan is deze zo goed als nieuw en krijg je meestal ook nog garantie. De D7100 is ook zeker niet een verouderd model en al helemaal niet in vergelijking met de D3300. Aan alles lees ik dat je heel graag wilt gaan fotograferen en dat je het ook echt leuk vindt. Daarom denk ik dat je beter een 2e handse D7100 (en als je pa toch het nieuwste wilt de D7200) kan nemen. Niet dat de D3300 een slechte camera is, dat zeker niet! Maar ik denk dat als je intensief gaat fotograferen en veel leest je binnen een jaar de D3300 ontgroeit bent en dan alsnog moet investeren. Misschien weet je dan wel meer over wat je nou precies wilt in de fotografie en stroom je wellicht door naar full frame maar dat kan ook allemaal met een D7100 mocht je perse een full frame willen hebben.

Edit: Misschien een leuk linkje voor je pa :lol: http://snapsort.com/compare/Nikon-D3300-vs-Nikon-D7100/detailed
Laatst gewijzigd door LJ-Jochem op ma jun 13 2016 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste spiegelreflexcamera

Berichtdoor amber98 » ma jun 13 2016 10:51 pm

Ik had al aan de standaard dingen zoals tas enz gedacht. Leek me ook handig direct een extra batterij erbij te kopen, aangezien ik regelmatig 4 uurs wandelingen maak met de honden en onderweg heel veel mooie dingen tegen kom om te fotograferen. Denk dat ik het met 1 batterij dan niet altijd zal halen.

ik weet dat het een van die hobbies is waar je altijd wensen zal blijven houden, houd het leuk. (Heb meerdere van die hobbies haha)

Ik vind fotograferen inderdaad geweldig. Heb er zelfs over na gedacht om volgend jaar te starten aan een opleiding fotografie. Uiteindelijk toch een andere opleiding gekozen, voornamelijk omdat fotograferen niet direct een opleiding nodig heeft. Met veel oefenen in vrije tijd en cursussen in de toekomst enz, zal ik ook al ver komen en dan zie ik wel wat de toekomst brengt.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten