Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Mieke221286 » zo jun 19 2016 9:51 pm

Dag allen,

Ik ben nieuw op het forum en heb even jullie raad nodig.
Ik denk er al langer over na om een spiegelreflexcamera aan te schaffen. Ik neem graag foto's en nu ik een hond heb en dus veel in de natuur ga wandelen, kriebelt het nog meer. Ik ben aan het rondkijken welke camera de beste optie is voor mij, maar zoveel keuze :eek:.

Ik ben een leek / amateur. Het zou mijn eerste spiegelreflexcamera worden. Ik heb dus nog heeeeeel veel te leren, maar ik heb altijd wel interesse gehad in fotografie. Dan wel met mijn 'gewoon' kodakje en gsm tot nu toe :lol: . Ik ben gelukkig leergierig en kan zelf veel info opzoeken, in praktijk experimenteren en ik heb ook wel een aantal kennissen in mijn omgeving die al veel verder staan in fotografie en mij wel willen helpen hierbij.

Ik zal de camera vooral gebruiken tijdens wandelingen. Voor mij persoonlijk is niets leuker dan het plezier van mijn spelende hond op beeld vast te leggen. Ik zal dus vrij veel actiefoto's trekken. Daarnaast wil ik de camera uiteraard ook gebruiken op familiefeestjes, op reis, optredens,... Kortom: allround, maar misschien wel met de nadruk op bewegende beelden in de natuur.

Wat werd mij al aangeraden:
- Sony A58 (vooral voor de actiefoto's)
- Nikon 7000 reeks (vooral voor de actiefoto's)
- Nikon 3200 of Nikon 5200 (goede allround beginnerscamera)

Ook werd mij al te tip gegeven dat de body wel iets doet, maar de lens nog meer bepalend is? Dan is de 18-105 een goede beginnersoptie of ga ik onmiddellijk stapje verder?

Nu wil ik ook realistisch blijven. De 7000 reeks van Nikon is vrij duur en is al een camera voor iemand de al veel verder staat in de fotografie. Ik zal de fotografie enkel als hobby doen en heb nog een lange weg te gaan om 'goed' te worden. Ik wil mooie foto's kunnen nemen, maar om daarvoor nu 1 van de 7000 reeks nodig te hebben?? Ik denk dat ik beter start met 1 uit de 3000 of 5000 reeks met een goede lens?

Kunnen jullie mij helpen bij mijn keuze? Tips en/of ervaringen delen met mij?
Mieke221286

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Willem v D » zo jun 19 2016 10:06 pm

De sony ken ik niet en zal daar dan ook niets over zeggen, maar je bent goed in gelicht.
D7#00 serie is voor mensen die meer uit een camera willen en de d3#00/d5#00 serie zijn meer voor beginners.
Dit wil niet zeggen dat je niet met een d7#00 serie kan beginnen.

de 18-105 lens is leuk om mee te beginnen maar de nieuw(st)e 18-55 is ook niet verkeerd heb ik begrepen.

Voordeel aan de d3#00 en d5#00 serie zijn: redelijk klein en licht en een "help" knop en op de d5#00 een draaischerm

voor deel aan de d7#00 serie is dat alles beter en sneller(makkelijker) in te stellen is.
wel weer iets zwaarder.

Maar wat is je budget en moet het allemaal nieuw zijn?
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Mieke221286 » ma jun 20 2016 1:30 pm

Mijn budget... Die lijkt altijd maar te stijgen als ik merk dat het 'beter' kan en de verbetering ook een meerwaarde is.
Zo vind ik bijvoorbeeld het kantelbaar scherm, GPS en wifi minder belangrijk. Daarvoor zie ik het nut om meer geld voor een camera te betalen. Ook videokwaliteit is voor mij niet het belangrijkste.

Ik wil dus prijs / kwaliteit een goede camera voor het soort foto's die ik wil nemen. Extra opties zijn leuk, maar de vraag is dan of ik als beginner iets zal doen met die extra opties. Daarnaast is het dan weer interessant naar de toekomst toe dat de opties er wel zijn als ik 'beter' ben geworden. Ik weet zeker welk soort foto's ik graag zal nemen

Ik heb gisteren foto's getrokken met een Nikon D7100 + geschikte lens van een paardenshow. Instelling hadden ze juist gezet voor mij, maar die camera werkt natuurlijk wel super. De camera lag ook goed in de hand, maar ja wel onmiddellijk een heel dure zaak op die manier...

Verder hoeft het zeker niet allemaal nieuw te zijn.
Ik heb al eens tweedehands gekeken, maar merk dat de prijs voor een tweedehands body soms heel weinig scheelt met een nieuwe. Als ik voor 100€ meer een nieuwe kan kopen, koop ik mij dan liever een nieuwe. De lenzen lijken wel nog interessant 2dehands.
Mieke221286

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor JaapV » ma jun 20 2016 11:14 pm

Het verschil tussen nieuw en gebruikt (body inclusief objectief) zou aanmerkelijk meer moeten zijn dan € 100.
Kijk eens goed bij de genoemde series op Marktplaats, overleg je voorlopige conclusies vervolgens met het meest foto-ervaren lid van je kennissenkring, denk na over zijn meningen en neem dan ruim tijd voordat je zelf (!) beslist.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Mieke221286 » di jun 21 2016 6:17 am

Ik ben momenteel alles wat in de gaten aan het houden. Eventueel promo op nieuwe camera of mooie 2de hands. Ik zit maar te lezen en te vergelijken... Hoe meer ik lees, hoe meer ik twijfel. Nu zag ik het 'oudere model' Nikon D7000 wat ook interessant lijkt ivm de motor in de camera? Daarnaast ook meer bestand tegen slecht weer enz en nog wel een aantal punten. Als ik dit dan vergelijk met een D3300 of D5000 reeks lees ik voor- en nadelen en dan raak ik er niet meer aan uit wat 'beter' is voor mij?

Mijn meest ervaren persoon zegt dat de D3200 een goede camera is om mee te beginnen, maar zit mij ook wat gek te maken dat de D7000 reeks dan natuurlijk wel beter is en zeker naar de toekomst toe. Maar ja er zal altijd wel beter zijn... De D7000 vind ik nog betaalbaar met onmiddellijk een goede allround lens er ook bij. Is die dan eerder aan te raden voor wat ik ermee wil doen?
Mieke221286

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor a vgastel » di jun 21 2016 6:38 am

Zo je verhaal lezende , zou de 7000 en de 18-105mm een mooi start punt zijn zeker om mee te beginnen .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di jun 21 2016 9:21 am

Ik ben begonnen als leek begonnen met een D3200. Om mee te beginnen en te leren is het een goede camera. De D3200 kan je tegenwoordig ook tweede hands kopen. Ik gebruik de D3200 nu na 3 jaar als reserve body.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Mieke221286 » di jun 21 2016 12:10 pm

Oké, ondertussen interessante wending in de situatie.
Een kennis van een vriendin van mij verkoopt zijn Nikon D7100 met lens AF-S DX 18-140mm f/3.5 - 5.6 G ED VR.

De camera is dus een jaar jong en zou amper 5000 clicks hebben. Hij verkoopt omdat hij nu al beter wil...
Hij is zorgzaam met de camera omgesprongen, maar uiteraard zou ik hem eest nog bekijken + laten testen door iemand met verstand van de zaken.

Hij vroeg 600€ voor de body alleen, maar ik heb onmiddellijk gezegd dat ik dit te hoog vind met als reden dat ik hem voor 100€ extra nieuw kan kopen met garantie.

Nu is mijn vraag wat een mooi voorstel zou zijn voor ofwel enkel body ofwel body in combi met de lens? :)
Mieke221286

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Willem v D » di jun 21 2016 2:07 pm

Iets minder als 600 voor de d7100 lijkt mij een redelijke prijs zeg maar 575, voor dat bedrag gaan ze ook op marktplaats.
Ik weet ook niet waar je kijkt maar voor €700 vindt je geen nieuwe d7100. Winkel prijs begint vanaf €779.

De Nikkor 18-140mm heeft een nieuw prijs van €499 en gebruikt tussen de 275 en de 350 euro.
Het lijkt mij wel een hele dure set om mee te starten. het zal samen wel 850 tot 900 euro kosten schat ik zo.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Mieke221286 » di jun 21 2016 2:20 pm

Ja, klopt...

Ik hoef op zich niet persé die lens te hebben. Ik kan ook gewoon bod doen op body en een wat budgetvriendelijkere lens zoeken natuurlijk..., maar dan is de vraag opnieuw welke :D
Mieke221286

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor JaapV » di jun 21 2016 2:27 pm

Tsja, keuzes... :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Jur » di jun 21 2016 3:43 pm

Voor een beginner is een Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR een prima optie.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Mieke221286 » di jun 21 2016 4:55 pm

Inderdaad keuzes...
Ik ben dan nog zo'n twijfelaar die alles wil afwegen, maar het is zooooo moeilijk :)
Mieke221286

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor becas » di jun 21 2016 5:12 pm

Qua bediening vind ik een d5nnn en d3nnn veel ingewikkelder. Dus een D7nnn zou voor mij een no-brainer zijn. Ik ben begonnen met de voorloper van de D7000, namelijk de D90. Nooit spint gehad. Als ik nu een D3/5nnn in mijn handen heb, dan vervloek ik de instellingen....
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zie door het bos de bomen niet meer... Welke camera?

Berichtdoor Richard » di jun 21 2016 5:13 pm

Gewoon kopen en mee fotograferen! :wink:

De D7100 met 18-140 is een hele mooie startset: de D7100 als body en het objectief om te ontdekken wat je favoriete brandpuntsafstand is.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten