d3200 valt tegen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor golden-eye » za nov 05 2016 4:37 pm

moederjeanne schreef:Iemand eentje te koop ?



viewtopic.php?f=5&t=65699
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor JvdKooij » za nov 05 2016 5:49 pm

Highlander schreef:Ver en aankoop is alleen toegestaan door NCN-leden


volgens mij mag je als niet lid best wat kopen toch :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor gijs sandberg » za nov 05 2016 5:54 pm

Beste Jaap,
re: mij mag je als niet
Eens, maar voor de geachte vraagstelster lijkt me belangrijker uit te vinden waarom ze onscherpe foto's krijgt.
Bovendien is het aan te raden om (onderbouwd) voor een bepaalde micro-nikkor te kiezen, de 40mm is lang geen Haarlemmer-olie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor JvdKooij » za nov 05 2016 6:20 pm

Gijs, je hebt helemaal gelijk hoor, ik reageerde alleen op Chris zijn berichtje.

een voorbeeldfoto en een wat uitgebreidere beschrijving hoe ze de foto's probeert te maken zou handig zijn.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor Highlander » za nov 05 2016 6:27 pm

Je hebt gelijk Jaap aankoop kan wel, ik dacht dat het alleen toegankelijk was voor leden.
Maar het staat in het openbare gedeelte, niet leden kunnen alleen niets te koop aanbieden.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor Bob42 » za nov 05 2016 6:44 pm

Met de laatste 18-55 kun je tot 29 cm afstand nog scherpstellen, dus het zou moeten kunnen lukken. Heb je voldoende licht voor een korte sluitertijd? Anders krijg je bewegingsonscherpte.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor golden-eye » za nov 05 2016 6:51 pm

gijs sandberg schreef:Beste Jaap,
re: mij mag je als niet
Eens, maar voor de geachte vraagstelster lijkt me belangrijker uit te vinden waarom ze onscherpe foto's krijgt.
Bovendien is het aan te raden om (onderbouwd) voor een bepaalde micro-nikkor te kiezen, de 40mm is lang geen Haarlemmer-olie.
Groeten, Gijs


Ik gaf antwoord op de vraag "Iemand eentje te koop?" :?
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor moederjeanne » zo nov 06 2016 9:22 am

ik probeer de foto's steeds te trekken buiten tegen de zon in ,dus denk ik wel genoeg licht te hebben
moederjeanne

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 06 2016 9:33 am

Je hebt bij de instelgegevens staan AF A. Weet je zeker dat je werkelijk manueel scherp stelt? Met Automatische AF zit je al snel naast het gewenste focuspunt. Ik begrijp de term "buiten tegen de zon in trekken" niet goed in relatie tot jouw eerste vraag over fotograferen van munten en juwelen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor moederjeanne » zo nov 06 2016 9:40 am

de camera zet ik op macroknop ,dus ik krijg automatisch die instelling van het toestel zelf .
kan er bvb niet een basis instelling geven ? ik weet dat deze niet in alle omstandigheden even goed zal zijn maar dan waarschijnlijk al veel beter dan de mijne

ik probeer buiten foto's te maken tegen de zon in om juist wat meer licht te krijgen
moederjeanne

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor Janvis » zo nov 06 2016 10:16 am

Ik zou als eerste de camera van die automatische stand af halen, die werkt vaker tegen je dan mét je.

De d3200 is een goeie camera (heb zelf de D3100) die prima in staat is om deze klus te klaren alleen de fotograaf moet wel weten wat hij/zij doet. Om te beginnen zul je wat instellingen moeten wijzigen. Als eerste zou ik hem in deze situatie op de diafragma voorkeuze stand zetten (de A), vervolgens de AF veldstand op singlepoint en de scherpstelstand op AF-S zetten (of handmatig focussen maar gezien je ervaring zou ik eerst gewoon autofocus proberen) Als laatste zou ik de belichtingsmeting in jouw situatie op spot zetten, je wilt immers dat je juwelen en munten zowieso goed belicht zijn. Mocht het resultaat dan niet naar wens zijn kun je nog centrum gericht meten proberen.

Dan het fotograferen zelf, in deze situatie zou ik niet tegen de zon in fotograferen je camera kan daar niet goed mee overweg, je kan dan beter proberen om haaks op de zon of de zon nog iets verder naar achteren te fotograferen.

Dit zijn zo even snel uit mn hoofd de eerste adviezen die ik je zou willen geven. Uiteraard is voor het maken van een goeie foto ervaring nodig zodat je leert wat de camera onder verschillende omstandigheden doet. Ga gewoon lekker stoeien met je camera en keer hem gerust binnenstebuiten (niet letterlijk natuurlijk :P )

Dan nog even kort over je lens: De 18-55 is niet bepaald een macro lens, dat wil zeggen dat het met deze lens niet mogelijk is om objecten 1 op 1 op je sensor te krijgen. Het grootste wat je met deze lens op de sensor kan krijgen is een factor 3,6 keer kleiner dan het in werkelijkheid is. Dus even kort door de bocht, een foto van een klein diamantje of muntje kun je met deze lens nooit levensgroot op de foto krijgen. Voor die specifieke vorm van fotografie heb je een zogenaamde macro lens nodig, zo'n macro lens is in staat, als je vanaf de juiste afstand fotografeert, om het onderwerp 1:1 op de sensor te krijgen en daardoor zou je een muntje of een diamantje bijna beeldvullend op de foto kunnen krijgen (afhankelijk natuurlijk van de grootte van je muntje en diamant.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en anders zijn er vast en zeker mensen die mijn verhaal daar waar nodig kunnen corrigeren en/of kunnen aanvullen.

Succes met je camera :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor gijs sandberg » zo nov 06 2016 10:55 am

Jeanne,
re: ik probeer ...
Ik zou (ter analyse van het probleem) teruggaan naar eenvoudiger omstandigheden.
-binnnen
-statief, zodat je gerust lange sluitertijden kan gebruiken.
-een vlak onderwerp, dat maakt (handmatig) scherpstellen gemakkelijker.
re: licht
Strijklicht kan voor bijna-vlakke onderwerpen wenselijk zijn, maar tegenlicht is veelal uit den boze,
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor Drikus70 » zo nov 06 2016 11:31 am

Dit is ongeveer hoe groot een muntje met een 18-55 lens op de d3200 kan worden geschoten.
Dit is uit de hand geschoten dus op statief kun je nog wat verbetering op gebied van scherpte / detail verwachten.
Het is van groot belang op de lens op 55 mm te zetten!

(exif: 55 mm, f11, 1/50s, iso 500)
Afbeelding
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor moederjeanne » zo nov 06 2016 12:23 pm

allen bedankt voor de info , ik ga straks een proberen
moederjeanne

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: d3200 valt tegen

Berichtdoor Ad B » zo nov 06 2016 10:09 pm

Hoi,

Een echte macrolens is vrij prijzig.
Het lijkt mij, dat je gewoon goede foto's moet kunnen maken.
Hoe maak je de foto's? :think:
Gebruik je een statief? Gebruik je natuurlijk licht of flits je?
Hoe ver zit je (met de camera) vanaf het midden van de camerabody (plaats van schroefaansluiting statief) tot aan het onderwerp?
Met een aantal gegevens komen we met z'n allen al een behoorlijk eind... :ugeek:
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten