D5300 of D5500

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: D5300 of D5500

Berichtdoor Vincent » vr nov 18 2016 9:33 pm

Ronhoo schreef:Maar ik kreeg bij een fotozaak te horen dat je de sensor elk jaar moet laten reinigen, is dat echt noodzakelijk.


Sensor reinigen doe je als deze vies is. Niet als de kalender weer een blaadje verder is. Ga je voor een bodie met maar 1 objectief dan zul je sowieso niet zo snel last krijgen van een vieze sensor.

Tevens adviseerde men dat ik ook, ter bescherming van mijn lens, digital high transmission lens erbij kan nemen.
Gaat dit niet ten koste van de fotokwaliteit? En is dit de €70 waard?


Beschermfilters op een objectief is geen must, maar een persoonlijke keuze. Sommige zweren erbij en hebben er standaard één op ieder objectief, anderen gebruiken ze niet (zoals ik). Een goed kwaliteit filter kost nauwelijks kwaliteit, wel veel euro's :wink:

Bedenk wel dat de winkel sowieso niet objectief is in deze kwestie. De marge op bodies en lenzen is vrij laag, de meeste winst zit in de accessoires waaronder, je raadt het al, filters.
[/quote]
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5300 of D5500

Berichtdoor JaapV » vr nov 18 2016 10:39 pm

In iedere fotowinkel waar je een objectief koopt zal de verkoper zonder uitzondering beginnen over een beschermingsfilter of uv-filter. Ik neem tenminste aan dat de verkoper dat bedoelde met die technische prietpraat. En €70 is nog niet eens de duurste :wink2:
Op dit forum zijn de meningen over dat artikel ongeveer 50/50 verdeeld. Ik reken mijzelf tot de groep die het ding niet gebruikt. Wel een zonnekap, maar vaker als bumper dan met de bedoelde functie: bij stoten valt of breekt de zonnekap af en beschermt daardoor het véél duurdere objectief, terwijl een vast opgeschroefd filter de klap onverminderd doorgeeft. Nogmaals, dat is slechts mijn opvatting.
Zie bijvoorbeeld dit draadje.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5300 of D5500

Berichtdoor jan24 » za nov 19 2016 10:40 am

Je bedoelt een filter op je objectief? Daar zijn al vele discussies over gevoerd.
Ter bescherming van je dure objectiefglas is het wel een optie. Filter is goedkoper met vervangen dan een objectiefglas. Of 70 euro een acceptabele prijs is? Er zijn ook gebruikers die een zonnekap ook al de nodige bescherming biedt en daarmee extra glas, mogelijk extra verstoring elimineert. Dat is is min of meer de discussie die ik al noemde.
Sensor zal wel eens gereinigd moeten worden. Heb mijzelf zo een setje aangeschaft, vloeistof en swabs. En het gaat mij goed af.
Op Google is wel terug te vinden hoe je kunt controleren of je sensor toe is aan een schoonmaakbeurt.
Preventie is het goede begin. Houdt bij een eventuele objectiefwissel de opening van de camera naar beneden. Dat is geloof ik al regel 1.

Ik zou verwachten dat een objectief met zonnekap zou worden geleverd, ik heb althans geen andere ervaringen, maar het zou zo maar kunnen. Ook hier is Google mogelijk een goede raadgever.
Er zal allicht wel een vreemdmerk zonnekap zijn, die op je objectief past voor een schappelijke prijs.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1818


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5300 of D5500

Berichtdoor laceygeraedts » di nov 22 2016 9:05 pm

Beste Gijs,

Ik heb vorige week precies dezelfde knoop doorgehakt. Ik ben bij de mediamarkt gaan spelen met de 2 modellen, ik vind touchscreen voor mezelf écht een groot voordeel. Ik moet hier wel zeggen dat ik zelf heel erg gewend ben aan het werken en typen op een iphone. Door het touchscreen maak je nóg sneller aanpassingen wat ik fijn vind zodat ik snel verder kan gaan met het fotograferen zelf.

Dit is natuurlijk geheel persoonlijk, maar zelf ben ik erg blij met de keuze die ik heb gemaakt.

Mijn advies: ga het even testen en vergelijken, ik denk dat je op basis daarvan een goede beslissing kunt nemen.
laceygeraedts

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5300 of D5500

Berichtdoor Ronhoo » di dec 13 2016 12:05 am

Ik heb dus de 5300 met de 105 aangeschaft, de komende nachten zullen kort worden :-)
fotocamera D500
Gebruikersavatar
Ronhoo

Clublid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten